Forsiden
      

Den første norm kom i 1993

Torsdag 12. juli 2012 kl: 01:00
Share  


Af: Jesper Christensen

Ved årsskiftet 2014 træder Euro 6-normen i kraft for nye lastbiler. Siden den første miljønorm for dieselmotorer trådte i kraft i 1993, er det kun gået tilbage for belastningen af omgivelserne med skadelige stoffer fra dieselmotorer - fortrinsvis i busser og lastbiler

Nedenstående grafik, som Volvo Trucks har sendt ud i forbindelse med præsentationen af Volvo trucks nye Euro 6-motorer, viser, hvordan udviklingen siden 1993 har været hvad angår partikelforurening og forurening med kvælstofoxider, NOx.

Euro 1 normen var efter datidens vurdering en udfordring. Men de konkrete krav ansporede motoringeniørerne til at udvikle motorer, der kunne leve op til normen.

Det næste store skridt blev taget med Euro 2-normen fra 1996, der mere end halverede partikeludslippet.

Euro 3-normen fra 2001 fik bragt partikeludslippet ned på en tredjedel af Euro 1-normen.

Med Euro 4-normen var også NOx-belastningen blevet halveret i forhold til Euro 1, mens partikeludslippet var kommet endnu længere ned.

Euro 5-normen fik skåret mere an NOx-udslippet, mens udslippet af partikler var på samme niveau.

Med Euro 6 vil NOx-udslippet være bragt ned til omkring en sekstende del af Euro 1-niveauet, mens partikeludslippet vil være bragt med over 95 procent i forhold til Euro 1-normen.



(Grafik: Volvo Trucks)


Klik venligst

© Copyright 2016 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Wirehejs skal bruges til fragt af skurvogne og stilladser


- Uddannelsescenter har “kridtet” spejlbanen op
- Traileren har gående gulv
- Catering-firma ruller ud med varerne i nye Volvo FM’er
- Nordjysk Lift har fået seks på stribe - med knæklad
- Den tungt lastede Volvó kryber med lethed op ad den stejle bakke
- Fire-akslet lastbil kører med jern-symbol og jern
- Lastbiler kan også helt automatisk bremse op for fodgængere
- Kranen har en kortere vippearm
- Vognmandsfirma i Spøttrup får ny Goldhofer-sættevogn til maskintransport
- Traileren kører med betonelementer
- MAN-skabet skal køre nordpå

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst