Forsiden
      

ITD: Debatten om vejtransporten er på vildspor

Onsdag 23. oktober 2013 kl: 12:49
Af: Redaktionen

Lad os sammen starte en saglig og fremadrettet debat om vejtransportens markedsvilkår frem for at bruge krudtet på udokumenterede påstande om udlændinges ulovligheder. Sådan lyder opfordringen fra transportorganisationen ITD

Fagbevægelsen er efter ITD's opfattelse på vildspor med påstande om ulovligheder begået at chauffører og vognmænd i udenlandske lastbiler. TV Avisen mandag aften havde et indslag om en undersøgelse af udenlandske lastbilers kørsel i Danmark, hvor informationerne blandt andet bliver indsamlet ved hjælp af en app, som interesserede kan installere på smarte telefoner og benytte ti at indsende oplysninger om, hvor en udenlandsk lastbil er på det tidspunkt, den bliver observeret.


ITD efterlyser i den anledning en saglig og fremadrettet debat om branchens markedsforhold.


- Vi er alle enige om, at ulovligheder skal bekæmpes, og der er sat penge af til ekstra politikontroller. De viser imidlertid et meget lavt omfang af overtrædelser af markedsreglerne, fremfører ITD's administrerende direktør Jacob Chr. Nielsen.


Han mener, at danske chauffører og vognmænd har gyldne chancer for at skabe job og vækst sammen. Men det kræver, at blikket én gang for alle hæves fra de negative enkeltsager og til de fælles, fremadrettede muligheder.


- Fagbevægelsen politiserer helt bevidst gennem en vedvarende forfølgelse af de udenlandske lastbiler i medierne. Det foregår med en meget bekymrende disrespekt for retssystemet, for officielle statistikker og for det indre marked, som det danske folk nu engang har stemt os ind i. Deres tilgang udtrykker i bund og grund foragt for de demokratiske grundprincipper, siger Jacob Chr. Nielsen.


ITD fremhæver, at de seneste kvartalstal fra politiets kontroller melder om 1.324 kontrollerede udenlandske lastbiler og 23 tiltaler for ulovlig indenrigskørsel. Det svarer til 1,7 procent af de kontrollerede biler. 


- Fagbevægelsen har gennem længere tid befundet sig i noget, der ligner en fakta-resistent boble, når vi taler om den udenlandske konkurrence på vejtransportområdet. Et billede af en parkeret lastbil eller af en virksomheds postkasse fører automatisk til stort opsatte påstande om ulovligheder. Det tvinger debatten og dermed hele erhvervet ned på rendestensniveau, og det er både trist og bekymrende, siger Jacob Chr. Nielsen.


Han mener, at organisationerne har et ansvar for at hæve debatten og bringe de saglige fakta til torvs i stedet for det modsatte.


- Lastbiltransporten lider under et væld af indviklede og ulogiske regler. Det er et morads, branchen delvist selv har skabt ved konstant at hidse politikerne op omkring enkeltsager. Vi har brug for det modsatte: At inddæmme enkeltsagerne og få fokus på transporterhvervets samlede bedste, siger Jacob Chr. Nielsen.


ITD inviterer i november alle interesserede til åbne debatmøder om branchens markedsforhold tre forskellige steder i landet. 


Interesserede kan så mere information og tilmelde sig her:






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Forhandlernetværk effektiviserer og konsoliderer ekspertisen
- Vognmand har overført en ny tre-akslet anhænger til sit hovedsæde i Brabarnd
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker
- Uddannelsesorganisation får endnu en el-lastbil i flåden
- To nye tre-akslede trailere med walking floor er gået til Mors
- Fire-akslet gardintrailer skal køre for leverandør af flydende gasser
- Containertransport har fået flere elektriske trækkere
- Vognmand fra Stevns stævnede ud fra Hedensted med to nye tre-akslede tip-trailere
- Bestanden ligger stabilt

Kommentarer til artiklen:
lav cabotage ??
Kære Jacob..i kan ikke bruge tungvognskontroller på de ind/udgående motorveje til opgørelse af cabotage..det skal ske ved særskilte kontroller på LANDEVEJENE...ITD er helt galt på den, og varetager ikke interesser med baggrund i realiteterne, men med baggrund i kontroller udført på motorveje nær grænseovergange, hvor cabotage ikke foregår,, jeg mener at ITD`s ledelse i for høj grad varetager udflagede vognmænds interesserat ved at henholde sig til disse usaglige plitikontroller der hovedsageligt foregår ved grænsemotorvejene..med Kørehviletid for øje..cabotagen eksisterer i høj grad.. endda med dertil indrettede fragtbreve for omgåelse af lovgivningen,,.prøv Sjælland kære ITD ..landevejene ved Holbæk,Næstved,Slagelse,Kalundborg.mm..Karlslunde, greve etc etc.men her på Sjælland er hverken jeres eller tungvognskontrollerne interesser tilsyneladende ikke så kraftigt repræsenteret..Østchauffører bor decideret på disse rastepladser,trods EU ´s køre/hviletidsbestemmelser forbyder ophold i køretøjet udover 1 døgn...dette bliver heller ikke håndhævet...
Bo Bahne Sørensen
Klarinetvej 17
Næstved
27-10-2013 01:19:50


Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst