Forsiden
      

Vejdirektoratet gør det lettere at køre med modulvogntog

Fredag 10. januar 2014 kl: 10:35
Af: Redaktionen

Brugen af modulvogntog kan vokse yderligere i 2014. Baggrunden er blandt andet, at Vejdirektoratet forenkler regler og gør det lettere for virksomheder at benytte de 25,25 meter lange vogntog, der kan have en totalvægt på op til 60 ton

Vognmandsorganisationen DTL oplyser, at en række tiltag fra myndigheden vil gøre det lettere for enkeltvirksomheder og transportcentre at komme med i forsøget med modulvogntog, der har kørt siden november 2008.



I forhold til virksomhederne vil der først og fremmest blive givet mulighed for differentieret tilladelse til flere vogntyper, så der i fremtiden kan tildeles fire typer tilladelser afhængig af modulvogntogenes størrelse. 



Der vil også kunne gives tilladelser med tidsafgrænsning, hvor kørsel hele døgnet ikke kan godkendes samt på særlige strækninger - eksempelvis i industriområder - på betingelse af, at hastigheden holdes under 15 km/t.



Vejdirektoratet vil også i særlige tilfælde - og efter aftale med politiet - kunne give tilladelse til overskridelse af vognbanelinjer i forbindelse med kørsel gennem for eksempel tosporede rundkørsler.




- De fire initiativer enkeltvis eller i kombination vil gøre det muligt for den enkelte virksomhed at tilpasse modulvogntogskørslen netop til virksomhedens individuelle behov med hensyn til materiel og kørselsmønster. Det har været et ønske længe fra flere af DTLs medlemmer, og det skal derfor nok blive brugt flittigt, lyder vurderingen fra DTLs erhvervspolitiske chef Ove Holm. 


DTL har siden muligheden for virksomhedsordning blev indført i 2009 arbejdet på at få større tilpasningsevne fra myndighedernes side ind i forsøgsordningen. En politisk aftale blandt Folketingets partier bortset fra Enhedslisten banede endelig vejen for de nye muligheder.


Forkorter sagsbehandlingen
I forhold til kommunerne har Vejdirektoratet gjort det nemmere for dem at komme igennem processen, når en vognmand søger om tilladelse til at benytte modulvogntog. 


De lokale vejmyndigheder har ifølge Ove Holm ofte har været flaskehalsen, når der skulle gennemføres virksomhedstilpassede ordninger, men det bliver der forhåbentlig rettet op på.


- Der kommer nu en opdateret og udvidet vejledning til kommunal sagsbehandling af ansøgningerne, og Vejdirektoratet tilbyder også at screene det berørte vejnet for at identificere problematiske lokaliteter. Kommunerne får samtidig et katalog med typeeksempler på de mest almindelige ombygninger af vejnettet. Alt i alt en stor hjælp, der alt andet lige må være med til at forkorte sagsbehandlingstiden og lette ansøgningen for vognmanden, siger han.




Vejdirektoratet har samtidig udarbejdet et zoombart kort for modulvogntogsvejnettet, der skulle lette oversigten for alle parter under modulvogntogsforsøget, der er planlagt til at løbe frem til 2016. 





Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Fragtfirma medbringer truck til lasten
- Antallet af el-drevne lastbiler er stiger - antallet af gas-drevne ligger konstant
- Uforpligtende aftale skal se på udvikling af lastbilførerhus
- Tysk kapitalfond skal overtage tysk produkcent af specialkøretøjer
- Fire-akslet tip-trailer fra Hedensted er kommet til Løsning
- Tro flytter bjerge - Vognmand i Bjerge flytter med nye fire-akslet Volvo FM
- Overførselanhængeren blev hentet hjem på blokvogn

Kommentarer til artiklen:
Forsøg!?? Nej, permanent ordning
ORdet "forsøg" bruges kun ad hensyn til EU, der ikke tillader at der sker en permanent ændring af grænserne for lastbilers vægt og dimen-sioner. Men så længe man kalder det et "forsøg", så kan landene og vognmændene gøre som de vil. Rent spil på galleriet. Hva' med en smule ærlighed.
Arne Lund
Chrsitiansborg Slot
1240 København K
10-01-2014 17:57:59


Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst