Forsiden
      

Volvo Trucks er klar til at sælge FH16 med Euro 6-motor

Tirsdag 1. april 2014 kl: 23:18
Af: Redaktionen

Volvo FH16 er nu klar på til salg i en Euro 6-udgave med motorer på op til 750 hk og et moment på 3.550 Nm. Der med holder FH16 sin position som verdens hidtil stærkeste lastvogn. De første eksemplarer af Volvo FH16 med Euro 6-motor leveres i starten af juni

Volvo Trucks er klar til at sælge FH16 med Euro 6-motor
Ifølge Volvo Truck er FH16 ideel som tungtrækker og tømmerbil samt til hurtige fjerntransportopgaver med særligt høje krav til køreegenskaber og produktivitet. 


Den nye generation med 16-liters Euro 6-motorer på henholdsvis 750, 650 og 550 hk har lavere emissioner, giver et højere drejningsmoment ved lave omdrejninger, har en stærkere motorbremse og en mere lydsvag kørsel.


- Volvo FH16 med Euro 6-motor har samme høje pålidelighed, samme brændstofforbrug og samme kraftressourcer som tidligere. Men chaufføren har nu adgang til det maksimale moment allerede ved 900 eller 950 omdrejninger pr. minut, afhængig af motorvariant. Den forbedrede  momentkurve giver også kunden mulighed for at vælge en hurtigere bagakseludveksling for at opnå optimal brændstofeffektivitet, siger Astrid Drewsen, der produktchef for drivliner hos Volvo Trucks.


Samtlige motorer er udstyret med Volvos automatiske gearkasse, I-Shift. Varianten med 550 hk fås også i en udgave med manuel gearkasse. Alle motoralternativer findes også med Volvos motorbremse VEB+. Den maximale bremseeffekt er forhøjet fra 425 til 470 kW ved 2.200 omdrejninger pr. minut, hvilket forbedrer sikkerheden yderligere og mindsker slitagen på hjulbremserne.


For at opnå de lave NOx-udslip, som kræves ifølge Euro 6, har Volvos ingeniører brugt kølet EGR (Exhaust Gas Recirculation) i kombination med et opdateret system til efterbehandling af udstødningen. 


En ny totrinsturbo bidrager til både at drive EGR-kredsen og at nå de høje effektniveauer. Motoren har også såkaldt pilot injection. Det betyder, at en lille mængde brændstof forindsprøjtes i cylinderen, hvilket giver en mere jævn opbygning af tryk og en blødere motorgang.


I forhold til Euro 5-normen betyder overgangen til Euro 6-normen fra årsskiftet 50 procent lavere emissioner af partikler (PM) og 80 procent lavere emissioner af kvælstofoxider (NOx).





Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Sværlasttraileren tog en med som let last
- Vognmand fik sin nye vogn leveret på Lundevej
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- En plus en plus en plus en - bliver et 34 meter langt vogntog
- Vognmand fra Brylle hentede påhængsvogn til veksellad i Hedensted
- Green Truck Award endte igen hos Scania
- Forhandlernetværk effektiviserer og konsoliderer ekspertisen
- Vognmand har overført en ny tre-akslet anhænger til sit hovedsæde i Brabarnd
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst