Forsiden
      

Hemmeligheden ligger i koblingen

Tirsdag 10. juni 2014 kl: 08:35
Af: Jesper Christensen

Hemmeligheden ligger i koblingen
Mercedes-Benz Actros og Arocs SLT-sværgodstrækkere har en turbo-retarder-kobling, der er afgørende for trækkernes imponerende kæreegenskaber.

SLT er betegnelsen for Mercedes-Benz' sværgodstrækkere. Forfra ligner de alle den andre Actros og Arocs. Men ved nærmere eftersyn ser man forskellene - det er for eksempel et veldimmensioneret kølesystem, der er placeret mellem sidespoilerne bag førerhuset. Men den afgørende forskel rent drivlinemæssigt er bilernes turbo-retarder-kobling, der erstatter traditionelle converter-gearkasser

Hemmeligheden ligger i koblingen
Mercedes-Benz fremhævede under præsentationen af de nye Actros og Arocs SLT sværgodstrækkere, at ingeniører og andre involverede i udviklingsafdelingen havde haft særligt fokus på pålidelighed, chaufførkomfort, trækkraft, manøvreegenskaber.


Chaufførkomforten er generelt den samme som i de kendte Actros- og og Arocs-modeller, der har været på vejene i et årstid eller mere. Trækkraften på op til 625 hk er også kendt, og det samme kan siges om manøvreegenskaberne.


Pålideligheden i SLT-modellerne må komme an på årenes prøve, men med den allerede gennemprøvede teknik i kombination med den afgørende turbo-retarder-kobling er der næppe nogen grund til at tvivle på pålideligheden heller.


Det er da også turbo-retarder-koblingen i kombination med et nytrimmet køleanlæg til motor og hydraulik, der markerer SLt-trækkerne som noget særligt.


Turbo-retarder-koblingen er produceret af Voith, som har mange års erfaring på området. Turbo-retarder-koblingen er udviklet og tilpasset SLT-modellerne, men er ellers et Voith-produkt, som alle andre har adgang til at indgå aftaler med Voith om.


Den nye kobling, der tager sig af tilkoblingen ved igangsætning og fungerer som retarder, når det går nedad bakke, er omkring 80 kg lettere og mindre i forhold til konventioneller konvertergearkasser i sværgodstrækkere. Det giver mere plads til andre formål på chassiset - eksempelvis køleanlægget til motor og hydraulik - og mere plads til luftgennemstrømning.


En co-driver fra Mercedes-Benz forklarede under testen i Münsingen, at det afgørende for at kunne anvende teknologien bag turbo-retarder-koblingen er nutidens effektive computerkraft, som i løbet af få splitsekunder kan styre motor, tilkobling, retarderfunktion med mere.


Turbo-retarder-koblings-systemet er helt klart en landving, da den kombinerer en tørkobling med en konvertergearkasses egenskaber, så trækkeren kan komme i gang uden at brænde koblingen af, selvom totalvægten er oppe på 250 ton. Igangsætningen sker ved hjælp af turbo-retarder-koblingen, mens skiftet mellem gearerne, når lastbilen er i gang, sker via en en tørkobling.


En turbo-retarder-kobling fungerer ligesom en konvertergearkasse ved, at motorens kraft overføres til gearkassen og videre til kardan-aksel og trækhjul gennem et hydraulisk system, hvor det er trykket i hydraulikken, der sørger for at overføre kraften fra motoren i stedet for en traditionel kobling. I en traditionel gearkasse bliver motorens omdrejninger overført via koblngsplader, der langsomt presses mod hinanden i takt med, at chaufføren slipper koblingen. 


I takt med stigende totalvægt - og især når den  kommer op over 150 ton - er det ganske mange kræfter, der skal overføres mellem koblingspladerne, når vogntoget skal sættes i gang - med risiko for, at koblingen brænder af.


Arocs og Acros er chassishøjden og luftaffjedringen. Actros fåes med fuld luftaffjedring, mens Arocs, der har et endnu kraftigere chassis, er beregnet til mere krævende kørsel, leveres med stålfjedre og i enkelte udgaver med luftaffjedring på nogle af akslerne.


På førerhussiden har Actros de største GigaSpace-førerhuse, da chassiset er lavere. Derfor kan Arocs med sit højere chassis ikke fåes med de største førerhuse. Men der er også godt med plads i de lidt mindre BigSpace-førerhuse.














Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Fragtfirma medbringer truck til lasten
- Antallet af el-drevne lastbiler er stiger - antallet af gas-drevne ligger konstant
- Uforpligtende aftale skal se på udvikling af lastbilførerhus
- Tysk kapitalfond skal overtage tysk produkcent af specialkøretøjer
- Fire-akslet tip-trailer fra Hedensted er kommet til Løsning
- Tro flytter bjerge - Vognmand i Bjerge flytter med nye fire-akslet Volvo FM
- Overførselanhængeren blev hentet hjem på blokvogn

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst