Forsiden
      

Renovationsbilen kunne have haft godt af lidt skrald

Fredag 13. juni 2014 kl: 11:46
Af: Jesper Christensen

Renovationsbilen kunne have haft godt af lidt skrald
Renault Trucks oplyser, at D-Access bliver markedsført i Danmark. Dermed er der kommet endnu en lastbil med lavt førerhus på markedet.

Renault Trucks er i gang med en præsentation af sin D-serie, der spænder fra de mindste Master-biler på 2,8 til og op til de største D-seriemodeller på op til 26 ton. Under præsentationen fik indbudte journalister fra europæiske transportmedier lejlighed til at prøvekøre en række forskellige modeller fra serien - dog uden læs, da testkørslerne var lagt i et byområdet med begrænset totalvægt i Saint Priest ved Lyon


Renovationsbilen kunne have haft godt af lidt skrald
Der er et godt udsyn i en D-Access.
Det var lidt ærgerligt, at lastrummene var tomme, for det ville have kunnet give et indtryk af, hvordan Renault Trucks, der på mange områder deler komponenter med søsterselskabet Volvo Trucks under Volvo Group Trucks. 


Men den manglende last betyder, at der så kan blive lidt bedre plads til andre væsentlige ting ved de nye D-seriebiler. Manøvreegenskaber, udsyn fra førerpladsen og arbejdsforhold for manden bag rattet.


I denne artikel sætter vi fokus på en af D-seriebilerne, der skiller sig lidt ud fra de andre - Renault Trucks D-Access.


Engelsk specialist bygger bilen
Renault Trucks har via et samarbejde med engelske Dennis fået en D-Access på programmet. Et trin - og et mere - så er man oppe i førerkabinen, hvor der er en rigtigt godt udsyn hele vejen rundt - og bagud gennem spejlene og via en skærm i instrumentbordet, der er koblet på et kamera monteret bag på renovationsopbygningen


Under præsentationen i Saint Priest kunne Renault Trucks i Danmark oplyse, at D-Access bliver markedsførst som en del af modelprogrammet på det danske marked


Dermed var det ekstra interessant at køre den første tur i netop en D-Acces-model. Renault Trucks' D-Access bliver bygget hos engelske Dennis, der har specialiseret sig i blandt andet opbygninger til renovationsbiler, hvor mandskabet skal ind og  ud mange gange i løbet af en arbejdsdag.


Under testen i Frankrig blev det ikke til mange gange ind og ud - men det er meget let at gå ind i bilen og sætte sig bag rattet. Udsynet, der er i top, er præget af den store og høje frontrude, de høje, brede og lavt placerede sideruder samt store spejle.


D-Access bliver leveret med en Allison automatgearkasse, så det er blot at sætte bilen i "D" for drive, løsne håndbremsen og træde på speederen - så er man på vej. 

Godt overblik
Det første køreindtryk minder om at køre i en bus, fordi man som chauffør sidder foran forakslen - og ikke ovenpå. Det er også klart, at man som chauffør får et godt overblik over trafikken. Her er de blinde minimeret - ikke kun på grund af det lave førerhus, men også på grund af de store sideruder, spejle og testmodellens indbyggede bak-kamera.


Ude i trafikken opfører bilen sig eksemplarisk. Gearskiftet er effektivt og samtidigt blødt. Den tre-akslede bil med sit lange udhæng bagud, er trods sin størrelse let at manøvrere - blandt andet på grund af den relativ korte akselafstand.


Dermed kan man som chauffør uden problemer lukke af for cyklister, når man skal svinge til højre. Og et blik i spejlene under højresvingene viste, at bilen følger pænt rundt i svingene med en passende kort afstand til kantstenene. Der ikke var levnet megen plads til, at en tankeløs cyklist kunne snige sig op på højre side med risiko for at komme i klemme.


Trods den manglende mængde skrald som last, var indtrykket af D-Access positivt.

Endnu en spiller kører ind på markedet for lave biler
Med D-Access-modellen på programmet kører Renault Trucks endnu en konkurrent ind på markdet fro renovationsbiler med lave førerhuse - et marked, der i dag er domineret af Mercedes-Benz' Econic og Scania's lastbiler med Low Entry Cab.


Fakta om Renault Trucks D-Acces
Motor: 8 liters DTI-motor med 315 hk. Motoren har et maksimalt drejningsmoment på 1.200 Nm mellem 1.050 og 1.600 omdrejninger/minut
Hurtig tomgangskørsel er 1.000 omdrejninger/minut


Gearkasse. Fuldautomatisk seks-trins Allison-gearkasse med moment-omformer Gearkassen kan enten køres i "Eco" eller "Dynamic". 


D-Access har en effektiv retarder med en effekt på 120 kW ved 2.800 omdrejninger/minut monteret på udstødningssystemet.





Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Forhandlernetværk effektiviserer og konsoliderer ekspertisen
- Vognmand har overført en ny tre-akslet anhænger til sit hovedsæde i Brabarnd
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker
- Uddannelsesorganisation får endnu en el-lastbil i flåden
- To nye tre-akslede trailere med walking floor er gået til Mors
- Fire-akslet gardintrailer skal køre for leverandør af flydende gasser
- Containertransport har fået flere elektriske trækkere
- Vognmand fra Stevns stævnede ud fra Hedensted med to nye tre-akslede tip-trailere
- Bestanden ligger stabilt

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst