Forsiden
      

Ny gearkasse skal gøre livet lettere for chauffører i tunge lastbiler

Tirsdag 17. juni 2014 kl: 12:36
Af: Redaktionen

Ny gearkasse skal gøre livet lettere for chauffører i tunge lastbiler
Volvo Lastvogne introducerer en ny gearkasse med dobbelt kobling. Den nye gearkasse, der bygger på iShift-teknikken, fastholder momentet, når der skal skiftes gear.

Volvo Trucks lancerer en ny geargasse til tunge lastbiler. Den nye I-Shift Dual Clutch-gearkasse er ifølge den svenske producent af lastbiler og busser den første gearkasse på markedet med dobbeltkobling, som betyder, at gearskiftet sker uden afbrydelse af kraftoverførslen mellem motor og drivline, og at momentet bevares. Dermed taber lastvognen ikke fart under gearskiftene. Resultatet for chaufføren er mere komfortabel og effektiv kørsel

Ny gearkasse skal gøre livet lettere for chauffører i tunge lastbiler
Grafikken viser forskellen på en traditionel gearkasse og den nye gearkasse med dobbelt kobling.
- I situationer, som kræver mange gearskift - eksempelvis på bakker, på veje med mange sving eller når man kører i byer med mange rundkørsler og lyskryds - bliver lastvognskørsel noget helt andet med I-Shift Dual Clutch. Hos Volvo Trucks er vi utrolig stolte over at kunne tilbyde vores kunder denne nyskabelse, siger Claes Nilsson, der er direktør for Volvo Trucks, der lige som Renault Trucks er et selskab i AB Volvo-koncernen.


Kan vælge to gear samtidig
I-Shift Dual Clutch er en gearkasse med to indgangsaksler og en dobbelt kobling. Det betyder, at to gear kan være valgt på samme tid. Det er koblingen, som bestemmer, hvilket af de to gear der er aktivt. I-Shift Dual Clutch er baseret på I-Shift, men den forreste halvdel af gearkassen har fået en ny udformning med helt nye komponenter.


- Når man kører, er det som at have to gearkasser. Når det ene gear er valgt på den ene gearkasse, er næste gear allerede klargjort på den anden. Den dobbelte kobling betyder, at gearskiftene foregår uden afbrydelser af kraftoverførslen. Det betyder, at motorens moment bevares, og at kørselskomforten bliver betydeligt bedre, siger Astrid Drewsen, der er produktchef for drivliner hos Volvo Trucks.


- På lastvogne vil denne gearkasse virkelig gøre en forskel for køreegenskaberne. Jo tungere transporten er, og jo vanskeligere kørselsbetingelserne er, jo mere får man ud af I‑Shift Dual Clutch. Powershift-gearskiftene med brug af begge koblinger giver kørsel uden afbrydelser af kraftoverførslen, hvilket betyder, at det er lettere at følge med trafikken, især på vanskelige veje. Resultatet er mere afslappet og sikker kørsel, siger Astrid Drewsen.


Mere effektiv kørsel og bedre chaufførkomfort
I-Shift Dual Clutch gør også en stor forskel ved transport af bevægeligt eller flydende gods, eksempelvis dyretransporter og tankvognskørsel, fordi de umærkelige gearskift betyder, at lasten bevæger sig mindre. Med den effektive kraftoverførsel i I-Shift Dual Clutch er der mindre risiko for at sidde fast på glatte eller ujævne veje, for eksempel under tømmertransport i skoven.


- En anden stor fordel med den nye gearkasse er, at den forbedrer komforten for chaufføren. Ud over effektiv kørsel betyder de jævne gearskift også, at der bliver mindre støj i førerhuset, siger Astrid Drewsen.


I-Shift Dual Clutch bliver tilgængelig fra efteråret til Volvo FH med Euro 6-godkendte D13-motorer på 460, 500 og 540 hestekræfter. 


Gearkasser med dobbeltkobling bruges allerede i personbiler, men Volvo Trucks er den første producent i verden, som tilbyder en tilsvarende løsning til serieproducerede tunge lastvogne.


Fakta om Volvo trucks I-Shift Dual Clutch
  • I-Shift Dual Clutch kan helt enkelt beskrives som to sammenkoblede gearkasser. Når den ene gearkasse er aktiv, er det næste gear valgt på forhånd på den anden gearkasse. Under gearskiftene udkobles den første gearkasse i nøjagtigt samme øjeblik, som den anden gearkasse kobles ind. Gearskiftet foregår derfor uden afbrydelse af kraftoverførslen.
  • I-Shift Dual Clutch er baseret på I-Shift-gearkassen. På trods af de mange nye komponenter er den nye gearkasse kun 12 cm længere end en almindelig I-Shift.
  • I-Shift Dual Clutch skifter gear uden afbrydelse af kraftoverførslen. Ved kørsel under forhold, hvor det er mere optimalt for gearkassen at springe et par gear over, skifter den gear på samme måde som en almindelig I-Shift.
  • I-Shift Dual Clutch kan skifte gear uden afbrydelse af kraftoverførslen i alle gear med undtagelse af range-skift, som sker ved skift fra 6. til 7. gear.
  • Jævne og rykfri gearskift nedbringer slitagen af drivlinen og resten af køretøjet.
  • Brændstofforbruget med I-Shift Dual Clutch er det samme som med den almindelige I-Shift.
  • I-Shift Dual Clutch fås til den nye Volvo FH som alternativ til I-Shift og manuelle gearkasser.

I-Shift Dual Clutch fås til Volvo FH fra efteråret 2014. Volvo Trucks er den første producent i verden, som tilbyder en tilsvarende løsning til serieproducerede tunge lastvogne.











Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker
- Uddannelsesorganisation får endnu en el-lastbil i flåden
- To nye tre-akslede trailere med walking floor er gået til Mors
- Fire-akslet gardintrailer skal køre for leverandør af flydende gasser
- Containertransport har fået flere elektriske trækkere
- Vognmand fra Stevns stævnede ud fra Hedensted med to nye tre-akslede tip-trailere
- Bestanden ligger stabilt
- Marts bød på 343 nye lastbiler over 16 ton
- Forhandler af vare- og lastbiler runder 75 år

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst