Forsiden
      

Fredag må de største veje mere

Onsdag 30. juli 2014 kl: 11:38
Af: Redaktionen

Trafikstyrelsen har ændret reglerne om vægte og dimensioner. Det betyder blandt andet, at syv-akslede vogntog fra fredag 1. august må have en totalvægt på 56 ton i stedet for 54 ton. Her er lidt om forløbet op til ændringerne

Udover den ændrede vogntogsvægt, er der foretaget ændringer i reglerne om akselafstand i bogier. Fremover må nogle fire-akslede lastbiler må have et bogietryk på 18 ton i stedet for 16 ton. Samtidigt er der vedtaget en overgangsordning, så påhængsvogne med stiv trækstang (kærrer) kan få lov til at blive godkendt med et bogietryk på 24 ton uanset om den indbyrdes akselafstand i bogien er under 1,3 m.


De ændrede regler, som vi tidligere har omtalt her på transportnyhederne.dk, er et resultat af Trafikaftalen af 21. marts sidste år, hvor forligsparterne besluttede at give 1 million kroner til en undersøgelse, der skulle belyse mulighederne for at forøge lastvogntogs totalvægt fra 54 ton til 56 ton. 


Undersøgelsen skulle omfatte alle perspektiver, herunder sikkerhed, vejslid, økonomi for vejtransporterhvervet og overordnet samfundsøkonomi. Der blev i den forbindelse nedsat en arbejdsgruppe under ledelse af Vejdirektoratet og med deltagelse af Trafikstyrelsen samt konsulenter fra COWI og Incentive.


Undersøgelsen resulterede i en rapport, og 24. juni i år besluttede forligspartierne at følge indstillingen i rapporten. Om en del af SR-Regeringens vækstpakke vedtog et politisk flertal, at den største vogntogsvægt skulle sættes op fra 54 ton til 56 ton med virkning fra 1. august.


Der var to forudsætninger for, at forhøjelsen kunne sættes i værk uden at skade broerne. Den ene forudsætning var, at der blev indført en begrænsning i tolerancereglerne vedrørende overlæs. Disse regler blev justeret via en cirkulæreskrivelse fra Justitsministeriets gældende fra 1. juni, hvor tolerancen blev fastsat til 6 procent og med en absolut overgrænse på 2 ton. Den anden forudsætning var, at afstanden fra en fire-akslet lastbils bageste aksel og til en tre-akslet kærres forreste aksel skulle være mindst 4 meter imod de hidtidige 3 meter. I praksis er afstanden i dag over 4 meter på næsten alle kærrevogntog.







Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Fragtfirma medbringer truck til lasten
- Antallet af el-drevne lastbiler er stiger - antallet af gas-drevne ligger konstant
- Uforpligtende aftale skal se på udvikling af lastbilførerhus
- Tysk kapitalfond skal overtage tysk produkcent af specialkøretøjer
- Fire-akslet tip-trailer fra Hedensted er kommet til Løsning
- Tro flytter bjerge - Vognmand i Bjerge flytter med nye fire-akslet Volvo FM
- Overførselanhængeren blev hentet hjem på blokvogn

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst