Forsiden
      

Mercedes-Benz er klar til kamp med ny Vito

Torsdag 28. august 2014 kl: 09:59
Af: Redaktionen

Den nye Mercedes-Benz Vito er blevet præsenteret i Berlin. Med marginale prisjusteringer, serviceintervaller på op til 40.000 km eller to år, tilladt totalvægt mellem 2,5 og 3,2 ton og det højeste niveau inden for sikkerhed i segmentet, udfordrer Mercedes-Benz med den nye Vito markedet for varebiler

Mercedes-Benz er klar til kamp med ny Vito
Siden lanceringen af den første Vito i 1995 er der solgt over 1,2 millioner Vito på verdensplan. Med den nye Vito ønsker Mercedes-Benz at forstærke sin position i segmentet for mellemklasse varebiler yderligere.


Brændstoføkonomien er i gennemsnit blevet forbedret med omkring 20 procent sammenlignet med forgængeren. Et elektromekanisk styretøj samt optimerede gearkasser og motorer bidrager hver i sær til denne forbedring. 

Vito med BlueEfficiency pakke som ekstraudstyr er særligt brændstofbesparende. Vito 116 CDI BlueEfficiency præsenterer et brændstofforbrug på 17,5 km/l., hvilket er det bedste i klassen. Alle de forskellige varianter af den nye Vito nyder godt af lange serviceintervaller på op til 40.000 km eller to år.


Den nye Vito tilbydes - som den første varebil i segmentet - med tre forskellige drivliner og en bred pallette af sikkerheds- og assistance-systemer, som ellers ikke har været tilgængelige for varebiler i dette segment.


Tre forskellige drivliner
Den nye Vito er den første bil i segmentet, der tilbydes med forhjulstræk, baghjulstræk eller firehjulstræk.


Den forhjulstrukne variant er meget let og er tiltænkt kunder, der fokuserer på lav til mellem lasteevne og lave omkostninger. Den baghjulstrukne variant er den perfekte løsning til kunder, der kører med tungere læs og ofte kører med trailer. Varianten med firehjulstræk vil glæde kunder, der har behov for trækkraft og som kører i mere ufremkommeligt terræn


Tre længder og fire totalvægte
Den ny Vito kan leveres i tre helgalvaniserede karrosserilængder på henholdsvis 4.895 mm, 5.140 mm og 5.370 mm. Alle tre varianter er 140 mm længere end forgængeren, hvilket primært kan tilskrives en længere front, der er beskytter fodgængere bedre. De to totalvægtsvarianter, som tiltaler flest i markedet, ligger på 2,8 og 3,05 ton. Disse komplimenteres af en variant på 2,5 t. og en opgraderet på 3,2 t. 


Takket være den nye drivline med forhjulstræk og en kompakt dieselmotor holdes egenvægten på mellem-længden af den ny Vito nede på 1.761 kg. I varianten med en tilladt totalvægt på 3,05 t. giver det en lasteevne på op til 1.289 kg afhængigt af udstyr.


Lasteevnen går op til 1.369 kg for 3,2 ton varianten afhængigt af udstyr.


To turbodieselmotorer i fem effektudgaver
Forhjulstrukne varianter af Vito er udstyret med en kompakt fire-cylindret, 1,6 liters dieselmotor, der kan leveres i to udgaver med henholdsvis 88 hk (Vito 109 CDI) og 114 hk (Vito 111 CDI).


Modeller med baghjuls - eller firehjulstræk leveres med en 2,1 liter fire-cylindret dieselmotor i tre forskellige udgaver med henholdsvis 136 hk (Vito 114 CDI), 163 hk (Vito 116 CDI) og 190 hk (Vito 190 BlueTEC. Vito 119 BlueTEC er i øvrigt den første varebil i segmentet, der leveres med en Euro 6 motor.


Den ny Vito leveres som standard med en seks-trins manuel gearkasse. Et syv-trins automatgear, 7G Tronic Plus med konverter, kan vælges til de baghjulstrukne varianter (114 og 116 CDI), men er standard på Vito 119 BlueTEC samt Vito 4x4.


Sikkerhedsudstyr er med
Den nye Vito som kassevogn er ifølge Mercedes-Benz den eneste varebil, der er udstyret med airbags og selealarm for både fører og eventuel passager i bilen. Standardudstyret i den nye Vito indeholder nu også træthedsadvarselssystemet Attention Assist, dæktryksovervågning samt sidevindsassistent. Yderligere sikkerheds- og assistentsystemer er tilgængelige som ekstraudstyr, såsom blindvinkelsassistent, vognbaneassistent, aktiv parkeringsassistent samt kollisions-advarselssystemet Collision Prevention Assist. 


Intelligent lygtesystem viser vejen
Den nye Vito leveres som standard med halogen forlygter, men kan leveres med et intelligent LED lygtesystem (ILS), som er noget nyt, når det gælder varebiler. Det intelligente lygtesystem har drejelys og kan justere lyset alt efter bilens hastighed og vejforhold, så området foran bilen altid oplyses på den mest optimale måde.


Den nye Mercedes-Benz Vito lanceres i Danmark til oktober.


De endelige danske priser foreligger omkring1. september.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Uddannelsesorganisation får endnu en el-lastbil i flåden
- To nye tre-akslede trailere med walking floor er gået til Mors
- Fire-akslet gardintrailer skal køre for leverandør af flydende gasser
- Containertransport har fået flere elektriske trækkere
- Vognmand fra Stevns stævnede ud fra Hedensted med to nye tre-akslede tip-trailere
- Bestanden ligger stabilt
- Marts bød på 343 nye lastbiler over 16 ton
- Forhandler af vare- og lastbiler runder 75 år
- Lysende elektrisk lastbil skal give genklang
- Vognmand fra Kalundborg fik opbygget ny trækker i Jylland
- Transportvirksomhed på Vestsjælland tager læsset med ny fire-akslet tiptrailer med Hardox-lad
- Tysk lastbilproducent sender 200 lastbiler med brintforbrændingsmotorer ud på vejene

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst