Forsiden
      

Brændstofbesparelsen på to lastbiler finansierer køb af tredje

Onsdag 29. oktober 2014 kl: 09:53
Af: Redaktionen

Brændstofbesparelsen på to lastbiler finansierer køb af tredje
Kørslen hos os er noget af det hårdeste, lastbilerne kan udsættes for, siger chauffør Jørn Bonnichsen (tv), der her ses sammen med chaufførkollega Lars Christensen. Foto: Jonas Ahlstrøm.

Ribe Biogas købte to nye Scania lastbiler i august, og til december følger endnu én i et køb, som finansieres af brændstofbesparelsen på de to første. Regnestykket, som Claus L. Mikkelsen, direktør i Ribe Biogas A/S, har regnet ud, at 15 procent mindre brændstofforbrug svarer til 20.000 liter diesel eller omkring 175.000 kroner sparet om året. Besparelsen skaber økonomi til investeringen i den tredje lastbil

- Kørslen hos os er noget af det hårdeste, lastbilerne kan udsættes for. De kører altid med fuld last, 35 ton, og de kører for det meste på små veje og ofte på grusveje. Desuden bremser og accelererer de hele tiden, siger chauffør Jørn Bonnichsen fra Ribe Biogas.


Direktør Claus L. Mikkelsen siger, at Ribe Biogas har et samlet årligt brændstofforbrug på 1,2 millioner kroner. I den forbindelse peger han på, at chaufførerne har en nøglerolle i bestræbelserne på at spare brændstof, og det er en væsentlig grund til at vælge Scania.


- Scania ved, at chaufførerne er afgørende. Og det er en "pakke", man får. Brændstoføkonomiske lastbiler og computersystemet Scania Driver Support. Med det system får man en stærk dialog mellem menneske og maskine, mener Claus L. Mikkelsen.


Scania Driver Support giver informationer til chaufføren under kørslen og hjælper og lærer chaufføren at blive bevidst om brændstofforbruget og ændre adfærd, så de værste unoder bliver udryddet. Det støtter chaufføren i at køre økonomisk ved for eksempel at rulle det sidste stykke hen til et lyskryds, hvilket med en totalvægt på 52 ton giver en besparelse, der kan mærkes.


- Desuden får vi på kontoret en ugerapport over kørslen - hvor der er kørt hen, overskridelser af hastighed, CO2-udslip, forbrug af brændstof osv. Med andre ord chaufførens kørselsmønster fra uge til uge. Det giver et grundlag for en snak om, hvad der kan gøres bedre med det formål at reducere dieselforbruget, siger Claus L. Mikkelsen.


En balancegang
Han fremhæver i den sammenhæng, at man skal være opmærksom på, at det hele ikke blot er sort og hvidt.


- Der kan være forskel på kørselsmønstret fra chauffør til chauffør. En kører måske mange lange ture ud ad lige landevej, mens en anden har mange småture på grusveje. Det gør en forskel. Der skal være fokus på økonomisk kørsel, men ikke kun fokus på det. Først og fremmest handler det om at få hentet den mængde gylle, vi skal bruge. Det er en balancegang, siger Claus L. Mikkelsen og tilføjer:


- Vi gør det her sammen med chaufførerne, slår dem ikke i hovedet med tallene, men finder i fællesskab frem til, hvordan kørslen bliver mest mulig brændstofbesparende. 


Fra 1,8 til 2,2 km pr. liter diesel 
Som en grøn virksomhed går bestyrelsen i Ribe Biogas A/S målrettet efter at sænke klimabelastningen og værdsætter derfor også Euro 6-lastbilernes lave partikeludledning.


Virksomhedens tre lastbiler kører tilsammen ca. 180.000 km årligt og henter ca. 165.000 ton biomasser, gylle og industriaffald, inden for en radius af blot 30 km. Derfor er der mange korte ture og brændstofforbruget tilsvarende højt.


- I dag kører vi 1,8 km pr. liter diesel. Vi håber, det kommer op på 2,2 km, når vi får den tredje nye Scania, siger Claus L. Mikkelsen.


Scania præsenterer sin driversupport således på youtube.com








Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Forhandlernetværk effektiviserer og konsoliderer ekspertisen
- Vognmand har overført en ny tre-akslet anhænger til sit hovedsæde i Brabarnd
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker
- Uddannelsesorganisation får endnu en el-lastbil i flåden
- To nye tre-akslede trailere med walking floor er gået til Mors
- Fire-akslet gardintrailer skal køre for leverandør af flydende gasser
- Containertransport har fået flere elektriske trækkere
- Vognmand fra Stevns stævnede ud fra Hedensted med to nye tre-akslede tip-trailere
- Bestanden ligger stabilt

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst