Forsiden
      

Fynsk vognmand fandt løsningen hos Iveco

Mandag 24. november 2014 kl: 10:22
Af: Redaktionen

Da Taarup Vognmandsforretning i foråret stod og skulle investere i en ny trækker til en grisetrailer med tre dæk, var de nye vægtgrænser for snævre til en to-akslet løsning. "Bare et par kilo mere pr. gris kunne betyde overlæs", forklarer Jørgen Mathiesen, som sammen med sin bror driver vognmandsforretningen i Taarup syd for Nyborg


Fynsk vognmand fandt løsningen hos Iveco
De fandt løsningen hos Iveco i Odense, som kunne levere en Iveco Stralis 480 med en ekstra aksel med styring foran trækakslen. Derudover er den nye Iveco-trækker bygget ned, så den har en skammelhøjde på omkring en meter. Dermed kan højden på vogntoget holdes på 4 meter, selvom der er grise i tre etager. 


Med den ekstra aksel kom den tilladte totalvægt på det nu seks-akslede vogntog så højt op, at der skal mange kilo mere på grisenes sideben for at komme i nærheden af den øvre vægtgrænse. Det samme gælder det tilladte akseltryk. 


- Med 220 slagtesvin og de nye vægtregler var vægtmargin for lille. Vi ved ikke, hvad grisene vejer, før de bliver læsset, forklarer Jørgen Mathiesen. 


Derfor så han sig om efter en løsning, der kunne give den ønskede fleksibilitet og afstand til den maksimalt tillladte totalvægt. 


- Iveco i Odense kunne levere løsningen i form af en Stralis Hi-Way 480 Euro 6 med tweensteer. Med den nye Iveco Stralis har vi fået en løsning med en større margin, så vi ikke har problemer med vægten, siger han og tilføjer, at opbygningen af trækkeren er foregået hos Iveco i Padborg til hans fulde tilfredshed. 

- Flemming i Padborg har lavet et virkeligt flot stykke arbejde, siger han. 


Taarup Vognmandsforretning har gennem årene købt flere lastbiler hos Iveco i Odense. Senest en suge/blæsebil, der nu er halvandet år og har kørt 175.000 km uden problemer. Den nye Iveco-trækker kommer til at overhale suge/blæsebilen med endda nogle tusinde kilometer om året. 


- Den kører næsten i døgndrift, siger Jørgen Mathiesen og forklarer, at kilometertælleren nok kommer til at stå på mellem 180.000 og 200.000 km efter det første år. De mange kilometer skal bilen tilbagelægge med to erfarne chauffører bag rattet.

- De har fået en lastbil med automatiseret gearskift og en høj gearing, der passer til kørslen, siger Jørgen Mathiesen. 


Han fremhæver, at de to chauffører på henholdsvis 52 år og 60 år har mange års erfaring med sig i førersædet. 


- Vi bruger vores sunde fornuft og kører bevidst brændstoføkonomisk, påpeger han. 


Ud over en god brændstoføkonomi er sikkerhed for bil og omgivelser også højt på programmet. På den trailer, den nye trækker kører med, er der for eksempel kameraer på siden og bag, så de to chauffører, der på skift kører bilen med grisene, får en bedre overblik. Og for at forbedre sikkerheden under af og pålæsning, er grisetraileren af mærket Finkl leveret med en ekstra forskydelig rampe på en meter, der kan skydes ud og dermed nå længere ind på gulvet hos landmændene, når der skal slagtesvin eller søer om bord på vogntoget. 


Om Taarup Vognmandsforretning 
Taarup Vognmandsforretning har i dag tre grisebiler, to suge/blæsebiler og en bil med hejs, der kører med containere. 

- Og så har vi en veteranlastbil. En langsnudet Mercedes-Benz fra 1959, som vi bruger til for eksempel studenterkørsel og hyggeturer, siger Jørgen Mathiesen.


Om Iveco
  • Iveco er et selskab i CNH Industrial N.V. koncernen.
  • Iveco udvikler, producerer og markedsfører et bredt spekter af lette, mellemtunge og tunge erhvervskøretøjer, entreprenørkøretøjer, bybusser og rutebiler samt specialkøretøjer til anvendelser inden for brandslukning, terrænkørsel, militæret og civilforsvaret. 
  • Iveco har 27.000 ansatte i 160 lande samt 5.000 salgs- og serviceværksteder, som garanterer teknisk support overalt i verden.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Forhandlernetværk effektiviserer og konsoliderer ekspertisen
- Vognmand har overført en ny tre-akslet anhænger til sit hovedsæde i Brabarnd
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker
- Uddannelsesorganisation får endnu en el-lastbil i flåden
- To nye tre-akslede trailere med walking floor er gået til Mors
- Fire-akslet gardintrailer skal køre for leverandør af flydende gasser
- Containertransport har fået flere elektriske trækkere
- Vognmand fra Stevns stævnede ud fra Hedensted med to nye tre-akslede tip-trailere
- Bestanden ligger stabilt

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst