Forsiden
      

Vognmandsforretning bor i en skurvogn - og investerer i nye biler

Tirsdag 16. december 2014 kl: 10:18
Af: Redaktionen

Vognmandsforretning bor i en skurvogn - og investerer i nye biler

Vognmandsforretningen Bruun & Nielsen A/S' hovedkvarter i Ejby på Vestfyn består af en hal med smørefaciliteter, en kontorbygning i form af en skurvogn og en plads til 10-12 lastbiler. De to af dem er helt nye helt nye 410 hestes Scania'er

Vognmandsforretning bor i en skurvogn - og investerer i nye biler
- De kører markant længere end alle de andre biler, vi har. Det er de samme chauffører og de samme systemer, der sidder i bilerne, og vi kører dem på samme måde, som vi hele tiden har gjort, siger Birger Nielsen, som mener, at Scania har ramt noget helt rigtigt med de nye motorer, der sidder i bilerne - en Scania R410 og en Scania G410.


- De er mere simpel, siger han.


Makkerparet Erik Bruun og Birger Nielsen har arbejdet sammen siden 1988, hvor Birger blev ansat i Eriks fars vognmandsfirma. De startede Bruun & Nielsen i 2006.


De to vognmænd lægger vægt på at have det rigtige værktøj. Erik Bruun og Birger Nielsen prøvede første gang de nye Euro 6-motorer ved et kundearrangement i Sverige i oktober sidste år.


- Vi prøvede både 410, 450 og 490, men vi var slet ikke i tvivl om, at det skulle være 410'eren. Den har et helt fantastisk drejningsmoment, siger Birger Nielsen. 


Han makker Erik Bruun forklarer, at de slet ikke brug for alle de hestekræfter til den kørsel, vognmandsforretningens biler udfører.


- Vi kørte sammen og blev hurtigt enige om, at det var da helt vildt, som den kørte. Så beslutningen om at købe 410'eren blev mere eller mindre truffet lige dér i førerhuset. Nu har vi lige fået én til, siger Erik Bruun.


- Fra vi fik den i februar og frem til nu har den kørt 129.000 kilometer, og den bliver bare bedre og bedre. Den første udskrift viste 3,4 km/l, og den sidste, vi har fået, viser 4,0.


Markant bedre
Birger Nielsen og Erik Bruun gør ikke noget ekstraordinært for at få mere ud af brændstoffet i deres nye G 410 og R 410. Det samme billede tegner sig blandt andre vognmænd.


- Vi har nogle kollegaer, der også har fået den nye 410'er, og det er det samme billede hos dem. De kører lige så langt på literen. Vi har også prøvet at kaste den rundt til forskellige typer opgaver, og den er påfaldende bedre under alle forhold.


Topfarten er sat til 85
Nye Scania'er har et økonomiprogram, som begrænser topfarten til 85 km/t. Det sidder også i Bruun & Nielsens Scania'er, men det gør ikke den store forskel i hverdagens arbejde.


- Alle vores biler er droslet til 85. Sådan har det været i mange år, så det er ikke noget nyt for os at spare på olien. Der er intet vundet ved at køre 90. Du kan ikke gøre gevinsten op i kroner og øre, men du kan måle det på brændstofforbruget. Dér er der mange penge at spare. Og endnu flere penge er der at spare ved at køre med den nye 410'er fra Scania.


- Vi havde aldrig troet, man kunne køre fire på literen. Hver gang, der er kommet en ny Euro-norm, er forbruget steget. Nu har vi så fået Euro 6, og pludseligt kan vi køre meget længere. Det havde vi godt nok ikke regnet med. Samtidigt har de Scania Communicator kommunikationsenhed i bilerne, så de løbende får gratis Oversigtsrapporter over bilernes præstationer tilsendt fra Scania.


- Det er jo også en stor hjælp, at vi hele tiden kan følge med i udviklingen, så vi kan se, hvad vi gør rigtigt, og hvad vi gør forkert. Men det er primært den nye 410-motor, der gør forskellen, pointerer de to vognmænd.


Det er jo en forretning
Bruun & Nielsen kører med en forholdsvist høj udskiftning af deres biler på omkring 36 måneder og i mange tilfælde ned til 24. For Erik og Birger handler det udelukkende om at opretholde et højt effektivitetsniveau.


- På den måde er der altid garanti på dem, og vi behøver ikke at ligge søvnløse over det om natten. På samme måde er indretningen af bilerne heller ikke en stor prioritet.


- Der er ikke så meget plys og grej i vores biler, og vi kører ikke med de største førerhuse, og er det det, en chauffør går efter, og hvis man ikke vil læsse af 15-18 steder hver nat, så er det nok ikke her hos os, de passer bedst ind. Det kræver en vis kvalitet som chauffør at kunne lide at have så mange stop hver nat, stille burene pænt til kunden og tage emballagen med retur. Men så tjener de også godt på årsbasis omkring en halv million rent lønmæssigt, forklarer Birger Nielsen.


- Vi sørger for at have pæne og rene biler. Der er ikke så meget dyt og båt på dem. De står standard. Det er jo en forretning, det her, supplerer Erik Bruun.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Fragtfirma medbringer truck til lasten
- Antallet af el-drevne lastbiler er stiger - antallet af gas-drevne ligger konstant
- Uforpligtende aftale skal se på udvikling af lastbilførerhus
- Tysk kapitalfond skal overtage tysk produkcent af specialkøretøjer
- Fire-akslet tip-trailer fra Hedensted er kommet til Løsning
- Tro flytter bjerge - Vognmand i Bjerge flytter med nye fire-akslet Volvo FM
- Overførselanhængeren blev hentet hjem på blokvogn

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst