Forsiden
      

MAN's sparebil kører ud i generation 2

Onsdag 14. januar 2015 kl: 20:43
Af: Redaktionen

Med større brændstofbesparelser end sin forgænger er anden generation af den tyske lastbilproducent MAN's sparebil blevet endnu mere attraktiv set ud fra et økonomisk synspunkt - også selvom brændstofpriserne er faldet markant de seneste måneder

MAN's sparebil kører ud i generation 2
Siden MAN lancerede sit EfficientLine koncept i 2010 har over 27.000 kunder i Europa købt en af MAN's  brændstofeffektive modeller


Den nye generation - MAN TGX EfficientLine 2 - er klar til at tage over med en brændstofbesparelse, som MAN oplyser til 6,57 procent mindre brændstofforbrug i forhold til forgængeren. MAN fremhæver målinger, som er foretaget og verificeret af det anerkendte tyske testinstitut TÜV. 


Den nye MAN TGX EfficientLine 2 har vist sig at være et attraktiv redskab til at overvinde de store udfordringer, som transportbranchen hver dag skal forholde sig til i form af øget konkurrencepres, dieselforbrug og miljøkrav.


I anden generation af konceptet har MAN bygget videre på sine erfaringer fra første genaration og  indført ny teknologi til at finde yderligere besparelser.


Alle de nye elektroniske systemer til at reducere brændstofforbruget er nu standard på TGX EfficientLine 2. Den nye EfficientCruise-fartpilot giver en brændstofbesparelse på op til seks procent ved optimal udnyttelse af kinetisk-energi (bevægelsesenergi) ved kørsel op, på og ned ad bakker og hældninger.


Drivlinien i TGX EfficientLine 2 er baseret på MAN's opdaterede D26 motor med "TopTorque" og dermed ideel til brændstoføkonomisk kørsel ved særligt lave hastigheder.


MAN har også fokuseret på en konsekvent reduktion af luft- og rullemodstanden, samt på alle energiforbrugende elementer. Alle bidrag er med til at sænke brændstofforbruget  i TGX EfficientLine 2. 


Derfor er solskærme og kompressorhorn ikke en del af udstyret. Hastighedsbegrænseren er også blevet reguleret og sat til 85 km/t i stedet for 89 km/t, hvilket reducerer rullemodstanden med ca. ti procent. Desuden er dæk med lav rullemodstand standard.


I alle EfficientLine-modellerne kommer kompressoren kun i brug, når der bruges trykluft - eksempelvis under opbremsning. Det reducerer driftstiden med omkring 90 procent i forhold til en permanent kørende luftkompressor. 


Den nye TGX EfficientLine 2 leveres også med MAN TeleMatics-modul som standard. TeleMatics-systemet kan bruges til at overføre forbrug og vedligeholdelsesdata til kunden, der herefter er i stand til at overvåge lastbilens brændstofforbrug og chaufførens kørestil. Systemet tillader også, at man kan holde øje med dæktrykket og tilstanden af bremserne.


De mange punkter bidrager alle til, at der ikke anvendes unødig brændstof. 


Også det dansk udviklede MAN ServiceCare er en del af EfficientLine pakken, hvor MAN hjælper kunden med at overvåge lastbilens tilstand og kalde til service, når behovet opstår.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker
- Uddannelsesorganisation får endnu en el-lastbil i flåden
- To nye tre-akslede trailere med walking floor er gået til Mors
- Fire-akslet gardintrailer skal køre for leverandør af flydende gasser
- Containertransport har fået flere elektriske trækkere
- Vognmand fra Stevns stævnede ud fra Hedensted med to nye tre-akslede tip-trailere
- Bestanden ligger stabilt
- Marts bød på 343 nye lastbiler over 16 ton
- Forhandler af vare- og lastbiler runder 75 år

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst