Forsiden
      

VW's rugbrød har hævet i 65 år og er i dag en transporter

Tirsdag 3. februar 2015 kl: 10:12
Af: Redaktionen

Et specialbygget køretøj, en hollandsk Volkswagenimportør og en simpel skitse i en notesbog blev starten på det, der gennem 65 år har været et ikon blandt varebiler. VW's Transporter blev til på baggrund af en idé hos en hollandsk bilimportør to år efter Anden Verdenskrig

VW's rugbrød har hævet i 65 år og er i dag en transporter
I 1947 besøgte den hollandske Volkswagenimportør, Ben Pon, Volkswagenfabrikken i Wolfsburg. Her så han et specialbygget køretøj, der blev brugt til at transportere reservedele og tunge plader rundt på fabrikken. Det gav Ben Pon idéen til en varebil baseret på teknikken fra en VW's boble. 


Han lavede en enkelt skitse i sin notesbog og brugte den til at overbevise Volkswagens ledelse om projektet. Tre år, mange prototyper og test senere gik produktionen i 1950 i gang på fabrikken i Wolfsburg.


1950 - Transporter trækker Tyskland i gang
Den lille simple, robuste og fleksible Transporter var den ideelle bil i efterkrigstidens Tyskland og blev et symbol på den økonomiske udvikling, der prægede landet takket være Marshall-hjælpepakken. Opskriften på Transporterens succes var hækmotoren, der gav en optimal rum-udnyttelse og god vægt på baghjulene og dermed optimalt vejgreb på alle typer underlag. Boxermotoren i Transporter var - takket være luftkøling - pålidelig under alle forhold fra tropisk varme til arktisk kulde. Første generation af Transporter kom i første omgang som kassebil og minibus og sidenhen som ladvogn med dobbeltkabine, campingbus og ikke mindst den legendariske sambabus med 23 ruder og plads til 9 personer, der i dag er den mest eftertragtede af alle.


1967 - Til håndværkere og hippier
I sommeren 1967 introduceres anden generation af Transporter (T2) i en tid præget af Vietnamkrigen og ikke mindst hippiebevægelsen, der kastede deres kærlighed på minibussen fra Wolfsburg. T2 byggede videre på konceptet med en fire-cylindret luftkølet boxermotor placeret bagest, men den var marginalt længere og bredere, havde større vinduer, en skydedør som standard og havde fået en ny undervogn. Transporter blev i højere grad end tidligere markedsført som en varebil med personvognskomfort, og amerikanerne var så vilde med T2, at eksporten til USA satte rekord i 1972 med 72.515 eksemplarer, hvoraf 1/3 er campingbus-versionen.


1979 - Det sidste "rugbrød"
Efter 12 års produktionen afløses T2 i 1979 af T3, der bliver den sidste generation af Transporter med hækmotor. T3 var lige så lang og høj som forgængeren, men 125 mm mere bredde gav markant bedre plads til personer og last, så den nu kunne laste 1 ton. Lavere tyngdepunkt, bedre vægtfordeling og nyt styretøj rykker Transporter tættere på at have personbils køreegenskaber. Med tiden introduceres vandkølede boxermotorer, en dieselmotor (1981) og ikke mindst firehjulstræk under navnet syncro (1985).


1990 - En ny æra
Introduktionen af T4 var starten på en ny æra for den populære Transporter. Det var farvel til hækplaceret boxermotor og baghjulstræk, og goddag til frontmotor og forhjulstræk ligesom på Volkswagens personbiler. Der var nye 4-, 5- og 6-cylindrede benzin- og dieselmotorer og sammen med en moderne undervogn nåede køreoplevelsen nye højder. T4 kunne - ligesom forgængerne - fås i et utal af karrosserivarianter, men for første gang kunne Transporteren også leveres med et bart chassis og førerhus, og den kunne nu fås med to akselafstande (292 og 322 cm) og tre taghøjder.


2003 - Årets varebil
I 2003 står T5 klar til at tage over, og den følger opskriften fra forgængeren, men er perfektioneret i alle facetter, så den er mere effektiv, økonomisk, komfortabel og sikker. T5 er iklædt det stilistisk raffinerede Volkswagen design-DNA, og der er nye dieselmotorer (86-174 hk) og benzinmotorer (115-235 hk) under hjelmen. T5'erens kvaliteter honoreres med titlen Van of the Year 2004.


I 2009 faceliftes T5 og udstyres med en serie af nye commonraildieselmotorer (84-180 hk), der for første gang kan kombineres med DSG-gearkassen. Resultatet er mere køreglæde og komfort, men lavere driftsomkostninger takket være et reduceret brændstofforbrug, bedst illustreret med den 114 hk stærke Bluemotion-version, der kører op til 16,9 km/l ifølge EU-normen.


Gennem 65 år og fem generationer af Transporter er det blevet til over 166.000 eksemplarer på danske nummerplader. 


Produktionstal - Transporter:
  • T1 1950-1967: 1,82 millioner
  • T2 1967-1979: 2,93 millioner
  • T3 1979-1990: 2,00 millioner
  • T4 1990-2003: 1,87 millioner




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- En plus en plus en plus en - bliver et 34 meter langt vogntog
- Vognmand fra Brylle hentede påhængsvogn til veksellad i Hedensted
- Green Truck Award endte igen hos Scania
- Forhandlernetværk effektiviserer og konsoliderer ekspertisen
- Vognmand har overført en ny tre-akslet anhænger til sit hovedsæde i Brabarnd
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst