Forsiden
      

Nødbremsning bliver standard

Torsdag 5. februar 2015 kl: 10:19
Af: Redaktionen

Den svenske producent af lastbiler og busser, Scania, standardiserer avanceret nødbremsnings- og sporassistent-systemer på sine lastbilmodeller

Nødbremsning bliver standard
Avancerede nødbremsningssystemer (AEB), der bliver et krav på alle nye lastbiler og busser fra 1. november i år, vil kunne forebygge, at en lastbil kører op i en anden - eller i det mindste reducere  påkørselshastigheden. Scania har besluttet, at denne funktion bliver standard, når april-produktionen går i gang.


- Nye lastbiler er spækket med sikkerhedsudstyr, og der er her tale om endnu et markant løft af sikkerheden på de danske veje, siger Ole Christian Jørgensen, der er produktchef hos Scania Danmark.


Scania går lidt videre end lovkravet og standardiserer nødbremsesystemet på fire-akslede modeller ud fra den betragtning, at mange kunder med fire-akslede lastbiler efterspørger sikkerhedsfunktionen. I dette segment finder man eksempelvis lastbiler, der bruges til distribution af olie og benzin.


- Og vi går endnu længere. For udover AEB, standardiserer vi ligeledes Lane Departure Warning (LDW) funktion på alle modellerne, fortsætter Ole Christian.


Lane Departure Warning er også kendt under betegnelsen sporassisten-system.


Om AEB
AEB er et avanceret nødbremsesystem, som ved hjælp af kamera og radar kan dæmpe følgerne ved trafikuheld med køretøjer foran. Med et AEB-system vil man kunne forhindre eller i det mindste reducere følgerne af for eksempel bagendepåkørsler ved kødannelse på motorveje.


Når AEB registrerer en risiko for kollision, aktiveres systemet i tre trin:
  1. En rød advarsel med lydsignal vises i instrumentgruppen.
  2. Hvis chaufføren ikke reagerer, og risikoen vedvarer, bremser AEB køretøjet let.
  3. Hvis der ikke er yderligere respons, bremser AEB køretøjet med fuld kraft.

Chaufføren kan afbryde advarslerne eller bremsningen ved at:
  • Trykke på kontakten for AEB på instrumentpanelet.
  • Aktivere bremsepedalen.
  • Tydeligt og hurtigt aktivere speederen.
  • Træde speederen ned til kickdown-position.
  • Aktivere blinklysene
AEB er til rådighed når hastigheden overstiger 15 km/t.


Om LDW - sporassisten
Lane Departure Warning (LDW) er et praktisk hjælpemiddel, der advarer chaufføren, hvis køretøjet er ved at krydse vognbanemarkeringerne. Systemet aflæser automatisk vognbanemarkeringerne og fortæller chaufføren, når køretøjet er for tæt på midterstriben eller vejkanten/rabatten.


Systemet fungerer som følger:
  • Der høres en tydelig lyd i venstre eller højre højttaler afhængig af, i hvilken side køretøjet utilsigtet overskrider vognbanemarkeringen
  • Chaufføren bliver opmærksom på, at køretøjet er på vej i den forkerte retning.
  • Afkørselsulykker kan undgås i de fleste tilfælde.
  • Lane Departure Warning systemet fungerer ved hastigheder over 65 km/t.

Systemet hos Scania er forbundet med en føler, der måler ratbevægelser. Ved aktiv kørsel med mange drej på rattet deaktiveres systemet. På den måde undgås gentagne advarsler, når de er ubegrundede. Chaufføren irriteres ikke af unødige lyde, som kan gøre, at han slukker for systemet.


Undtaget fra standardiseringen er specialmodeller, som for eksempel 4x4 og 6x6 .









Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- En plus en plus en plus en - bliver et 34 meter langt vogntog
- Vognmand fra Brylle hentede påhængsvogn til veksellad i Hedensted
- Green Truck Award endte igen hos Scania
- Forhandlernetværk effektiviserer og konsoliderer ekspertisen
- Vognmand har overført en ny tre-akslet anhænger til sit hovedsæde i Brabarnd
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst