Forsiden
      

Lastbilerne kan se fremad på vejen

Torsdag 19. februar 2015 kl: 11:44
Af: Redaktionen

MANs nye GPS-styrede fartpilot - EfficientCruise - er klar til levering i Danmark. EfficientCruise kan bidrage til store brændstofbesparelser ved at forudse vejens beskaffenhed og udnytte lastbilens bevægelsesenergi op- og nedad bakkerne. Det er noget, uddannede og erfarne chauffører er gode til - især når de kender vejen. Med EfficientCruise kan lastbilen køre effektivt hver gang - også i ukendt terræn


Lastbilerne kan se fremad på vejen
EfficientCruise gør det ved hjælp gps og elektroniske kort med højdekurvet lettere for chaufførerne at køre på lange og ukendte vejstrækninger, og for at hjælpe chauffører med mindre erfaring, i at køre mere effektivt, har MAN udviklet en fartpilot, der er styret af satellitter.


MAN præsenterede dette system, kaldet "EfficientCruise" på IAA-messen sidste efterår og systemet er nu klar til levering i Danmark til alle tunge lastbiler og busser. Systemet måler køretøjets GPS-position og beregner stigninger og bakker forude på strækningen ved hjælp af 3D-kort, der er gemt i systemet. Fartpiloten forudser og styrer herefter hastigheden ved kørsel på stigninger og bakker på en sådan måde, at dynamikken i køretøjet anvendes til at spare brændstof. Det er hermed muligt at opnå en brændstofbesparelse på op til seks procent for en fuldt lastet 40 ton lastbil uden på nogen måde at forlænge den tid, det tager at gennemkøre strækningen.


Fartpiloten styrer hastigheden på samme måde som en erfaren chauffør. Forskellen er, at fartpiloten gør det automatisk. Lastbilen opbygger bevægelsesenergi på vej ned ad bakke og tager det på en måde med sig, når det igen går opad bakke. Køretøjet sparer hermed brændstof på vej nedad bakken og kan udnytte energien på vej mod toppen af bakken, som nås med den minimumhastighed, som fartpiloten er sat til.


EfficientCruise forhindrer den automatiske gearkasse, MAN TipMatic 2, fra at skifte ned i lavere gear, hvis det er beregnet, at køretøjet kan nå toppen i det aktuelle gear. Dette giver mulighed for yderligere brændstofbesparelser. EfficientCruise kan endda reagere mere præcist og tidligere end en erfaren chauffør, da systemet kan beregne ruten og brændstofforbruget flere kilometer inden en bakke nås - også selvom der køres om natten, hvor vejstrækningen kan være svær at overskue for chaufføren.


Med chaufførens valg af både en ønsket hastighed og en af fire mulige hastighedstolerancer, beregner EfficientCruise den passende hastighed for den mest brændstofeffektive kørsel op- og nedad bakke. Chaufføren kan til enhver tid indstille og ændre tolerancetærsklen fra den valgte hastighed, så det passer til den ønskede kørestil og de trafikale forhold.


Fire gennemprøvede og testede niveauer gør det meget nemmere for chaufføren at vælge den rigtige indstilling. Det er MANs målsætning at give chaufføren nyttige standardindstillinger, så han kan opnå et optimalt brændstofforbrug og samtidig undgå kørefejl. Niveau 3 med en tolerance på+/- 7 km/t er forudvalgt, når chaufføren starter sin tur, svarende til . Niveau 4 giver en fleksibilitet på +/-9 km/t og er mest egnet, når der kun er en smule trafik. Niveauerne 1 og 2 er beregnet til brug, når trafikken er tæt.


MAN's søstre hos svenske Scania har i et par år haft et lignende system på programmet. Også Volvo trucks tilbyder et system, der kan udnytte lastbilernes bevægelsesenergi til økonomisk kørsel op og ned ad bakke.


Om MAN
MAN er en af verdens førende producenter af erhvervskøretøjer. MAN Truck & Bus Danmark A/S er et datterselskab i MAN koncernen og en del af VW Group, der også omfatter VW's egen produktion af erhvervskøretøjer og svenske Scania. Det danske selskab beskæftiger 220 medarbejdere, som varetager salget og serviceringen af lastbiler og busser i Danmark. De 220 medarbejdere er fordelt på hovedkontoret i Storkøbenhavn og fem filialer.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Forhandlernetværk effektiviserer og konsoliderer ekspertisen
- Vognmand har overført en ny tre-akslet anhænger til sit hovedsæde i Brabarnd
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker
- Uddannelsesorganisation får endnu en el-lastbil i flåden
- To nye tre-akslede trailere med walking floor er gået til Mors
- Fire-akslet gardintrailer skal køre for leverandør af flydende gasser
- Containertransport har fået flere elektriske trækkere
- Vognmand fra Stevns stævnede ud fra Hedensted med to nye tre-akslede tip-trailere
- Bestanden ligger stabilt

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst