Forsiden
      

Godt renommé og god kemi førte sjællandsk handelsmand til Fyn

Torsdag 19. marts 2015 kl: 14:26
Af: Redaktionen

Anders Jensen, der ejer og driver Lindahl Biobrændsel i Lundby ved Næstved, var for nylig en tur over Storebælt for at hente sin helt nye 16 ton Iveco Eurocargo med 280 hk og en opbygning med lift, der passer lige netop til hans behov for at kunne komme rundt med biobrændsel til sine mange kunder på Sjælland. Grunden til, at Lindahl Biobrændsel tog til Odense for at handle bil, var et par gode kolleger med kontakter over bæltet, gode erfaringer og en god dialog med Iveco's transportkonsulent Arne Granstrøm

Godt renommé og god kemi førte sjællandsk handelsmand til Fyn
På billedet ses indehaver af Lindahl Biobrændsel, Anders Jensen (tv) sammen med transportkonsulent Arne Granstrøm, Iveco Odense.
Den nye 16 ton Iveco Eurocargo med 280 Euro 6-heste, som klarer miljøkravene ved hjælp af en ren SCR-løsning i udstødningssystemet, har en ganske høj nyttelast på 9.600 kg. Og selvom lastbilen inklusiv kasse med opbygning med skydepresenning og 2,5 ton lift kun har en højde på omkring 3,25 meter, er der masser af plads til biobrændslet. Opbyggerne hos Fyns Karrosseribyg har udnyttet, at den nye Iveco Eurocargo har en ekstra lav chassishøje på grund af 19,5 tommer dæk og dermed fået plads til en opbygning med en kasse med indvendige mål på 2,2 meter.


Anders Jensen, der driver Lindahl Biobrændsel, forklarer, at han gennem de seneste ti år har leveret biobrændsel til kunder på det meste af Sjælland fra Roskilde og sydover, Møn og Falster.


- Det er først og fremmest træpiller, der er efterspørgsel efter i øjeblikket. Der er der, fokus ligger, siger han og fremhæver, at kunderne typisk køber større partier, som de ikke bare kan have med på en trailer, når de alligevel er ude at handle stort ind. Derfor køber de ind hos et firma som Lindahl Biobrændsel, der kan levere varen med lift hjemme hos kunderne.


- Udviklingen er også hjulpet frem af, at der bliver installeret flere og flere pillefyr og pilleovne, siger han og tilføjer, at han i de seneste to år har haft en omsætning i sit lille handelsfirma på et tocifret millionbeløb.


Den stigende efterspørgsel efter træpiller har også betydet, at Anders Jensen har fået en lastbil mere i den seneste tid, så han i dag råder over tre biler - den nye Eurocargo og så to eksisterende biler - en tre-akslet lastbil med kran og en anden to-akslet opbygget med kasse og lift. Og da den nye Iveco Eurocargo kørte ind på pladsen hjemme hos Lindahl Biobrændsel i Lundby, ansatte Anders Jensen også en chauffør, så de nu er to mand om at køre med firmaets biler.


Anders Jensen forklarer også, at han sidste år var på vognmandskursus for at kunne få en vognmandstilladelse. Den danner basis for, at han kan udvide sine aktiviteter, som ellers har været kørsel med egne varer.


Men hvorfor kørte Anders Jensen fra Lundby ved Næstved til Odense for at købe sin nye Iveco? Svaret ligger måske ikke lige for, men er i grunden ganske enkelt. En kollega på Lolland kendte transportkonsulent Arne Granstrøm hos Iveco i Odense, og introducerede Anders Jensen for Arne Granstrøm for et par år siden. Derudover var relationerne til Fyns Karrosseribyg også i orden godt hjulpet frem af en god kemi mellem parterne. Og med en god aftale om priser og levering var den handel hjemme.


Manøvredygtig lastbil
Transportkonsulent Arne Granstrøm hos Iveco i Odense, der leverede bilen til Lindahl Biobrændsel, forklarer, at den ny Iveco Eurocargo til Lindahl Biobrændsel udmærker sig ved at være yderst manøvredygtig på grund af det store styreudslag, forhjulene har til hver side i kombination med en lille akselafstand.


- Forhjulene har et udslag tæt på 60 grader, så venderadiussen bliver meget lille, siger Arne Granstrøm og forklarer, at den faktiske venderadius også afhænger af akselafstanden på bilen.
Arne Granstrøm indrømmer, at det er idt usædvanligt, at en kunde kommer over broen fra Sjælland for at købe bil og opbygning på Fyn.


- Men da der var en god kemi mellem os, og mine kolleger hos Iveco på Sjælland var med på idéen, så kom handlen i stand, siger han.


Han glæder sig over at kunne levere en ny lastbil og opbygning til Lindahl Biobrændsel, selvom det bliver Iveco på Sjælland, der får opgaven med at servicere bilen.


- Det er altid godt at levere en ny bil til en kunde, siger han.


De to andre lastbiler hos Lindahl Biobrændsel er iøvrigt også købt hos Iveco i Odense.


Fakta om den nye Iveco Eurocargo til Lindahl Biobrændsel
  • Der er tale om en Iveco EuroCargo ML160E28P.
  • Motoren yder 280 hk og lever opå til Euro 6-normen med en ren SCR-løsning i udstødningssystemet
  • Nyttelasten er på 9.600 kg
  • Bilen er opbygget hos Fyns Karrosseribyg med skydepressenning og 2,5 ton Lift











Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker
- Uddannelsesorganisation får endnu en el-lastbil i flåden
- To nye tre-akslede trailere med walking floor er gået til Mors
- Fire-akslet gardintrailer skal køre for leverandør af flydende gasser
- Containertransport har fået flere elektriske trækkere
- Vognmand fra Stevns stævnede ud fra Hedensted med to nye tre-akslede tip-trailere
- Bestanden ligger stabilt
- Marts bød på 343 nye lastbiler over 16 ton
- Forhandler af vare- og lastbiler runder 75 år

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst