Forsiden
      

Vestjyllands Andel fik fire på stribe

Mandag 23. marts 2015 kl: 09:49
Af: Redaktionen

Vestjyllands Andel fik fire på stribe
Fire på stribe - fire Iveco Stralis linet op på pladsen hos Vestjyllands Andel i Boris sydvest for Herning. Der er tale om treakslede forvogne med tilhørende påhængsvogne eller kærre.

Der er et spil, hvor man har vundet, når man har fået fire på stribe. Hos Vestjyllands Andel i Boris har de fået fire Iveco Stralis på stribe og en gevinst på brændstoføkonomien ud over at have fået fire lastvognstog med nye forvogne og nye eller renoverede påhængsvogne. Ved valget af leverandør lagde Karsten Thue Siem, der er ansvarlig for transport og logistik hos Vestjyllands Andel, vægt på at få tilbud fra mere end én leverandør. Valget faldt på en løsning, hvor lastbilerne blev leveret af Iveco og ladopbygningerne af Skelhøje Vognfabrik A/S

En lørdag i januar, hvor sneen havde lagt sig i et tykt lag over det vestjyske landskab, var det lykkedes at samle de fire nye vogntog sammen med de chauffører, der til dagligt seks dage om ugen sidder bag rattet og kører korn- og foderstoffer ud til kunder i det meste af Jylland, på Fyn og enkelte på Sjælland. Sammen med chaufførerne var også Vestjyllands Andels Karsten Thue Siem og Ivecos Jørgen Andreasen. Vestjyllands Andel og Iveco har gennem årene opbygget et godt og tillidsfuldt forhold, og Jørgen Andersen har i løbet af de seneste ti år leveret en række nye lastbiler til Vestjyllands Andel.


Over en kop kaffe eller to suppleret med et stykke kage var der lejlighed til at få en snak om de nye lastvognstog og om, hvad en virksomhed som Vestjyllands Andel med en årlig omsætning på to milliarder kroner, lægger vægt på, når der skal nye vogne med veltrimmede heste til virksomhedens i alt 25 kuske.


Den bedste pris er afgørende
Karsten Thue Siem fortæller, at det afgørende er prisen. For at få den bedste pris henter han tilbud ind fra tre leverandører, der får lov til at byde på den aktuelle leverance. Den leverandør, der kan komme med den bedste pris på forvogne eller trækkere, får ordren. Det samme gælder for opbygningen, der kan være en tankopbygning eller en opbygning med lad - måske med suge/blæseanlæg.


I valget af leverandør bruger Karsten Thue Siem sine mange års erfaring med transport af korn- og foderstoffer til at udvælge hvem, der skal have mulighed for at byde. Der bliver også kigget på. hvor leverandørerne har hjemme, og hvor chaufførerne fra Vestjyllands Andel kan få serviceret lastbiler, sættevogne og påhængvogne. For lange omveje til et servicepunkt kan være med til at diskvalificere en leverandør.


Service i nærheden
I den aktuelle leverance, hvor Iveco leverede de trækkende enheder og Skelhøje Vognfabrik leverede to af tip-opbygningerne til forvognene og med tilhørende nye tip.påhængsvogne - den ene med suge/blæseanlæg og den anden kun med blæseanlæg, kan Iveco tilbyde service i nærheden. Det nærmeste er i Herning, men chaufførerne skal ikke køre ret meget længere før de er ved næste serviceværksted i Holstebro og Thisted mod nord, Esbjerg mod syd, og Vejle og Kolding mod sydøst. Og kommer de længere væk fra hjemstavnen, er der servicepunkter i eksempelvis Aarhus, Aalborg, Odense og Ringsted.


Lader andre forsøge sig med de nyeste modeller
Et andet punkt, der spiller ind i valget af leverandør, er, hvornår den aktulle model blev lanceret. Er den spritny uden andre kilometer på vejene end testkilometerne under udviklingen, står Vestjyllands Andel ikke forrest i køen af købere.


Med vestjysk sindighed lader Karsten Thue Siem gerne andre gøre sig erfaringer med de nyeste modeller. Når modellerne så har været på vejene i et stykke tid, er det en anden sag. For så er der ved at være tale om velprøvede lastbiler, som vil kunne køre ind i stalden hos Vestjyllands Andel og videre ud på vejene med korn - og foderstoffer uden de store tekniske udfordringer for hverken chauffører eller mekanikerne på serviceværkstederne.


Når bilerne så er købt og leveret, bliver de lukket ind i folden til de andre. Hverdag - ugens seks dag - er de på vejene - hver med én af Vestjyllands Andels 25 chauffører bag rattet. Fire af bilerne har to chauffører, der deler om arbejdet, mens fire biler kun har én chauffør og de otte sidste har tre chauffører på to biler.


Jens Møller, Frank Boje, Villy Iversen, Jørgen Vinther og Torben Madsen - alle chauffører hos Vestjyllands Andel, der har fået nye Iveco Stralis Hi-Way med 450 heste at køre i. Der er tale om fire treakslede forvogne med tilhørende påhængsvogne og kærrer.


Det giver tæt på fuld udnyttelse af chaufførernes køre- og hviletider, hvor chaufførerne, der deler biler, arbejder tre dage og derefter har tre dage fri plus søndagen. Ud over den faste stab på 25 chauffører råder Vestjyllands Andel over fire afløsere.


- Vi har produktion og leverancer seks dage i ugen, for dyrene på gårdene skal jo have noget at spise hver dag, siger Karsten Thue Siem og tilføjer, at bilerne også kører juleaften og anden jule dag. Kun første juledag er fridag.


- Det er et spørgsmål om løbende leveringer til landbrugene, siger Karsten Thue Siem, der har arbejdet hos virksomheden i 25 år og kan se tilbage på samlet 35 år i korn- og foderstofbranchen.


Bedre brændstoføkonomi
Med de fire nye Iveco'er kan han så se frem til en lidt mindre brændstofregning, for allerede efter få uger har de nye lastbiler gjort sig fortjent til slagsbrochurernes rosen omtale af biler med en god brændstoføkonomi.


En af chaufførerne siger, at han i sin nye Iveco kører omkring 300 meter længere på en liter brændstof sammenlignet med en lastbil, han kørte i tidligere. 300 meter længere på en liter dieselolie bliver til en hel del på årsbasis.


Fakta om de fire nye Iveco Stralis til Vestjyllands Andel
  • De fire nye lastbiler til Vestjyllands Andel er alle tre-akslede Iveco Stralis Hi-Way med modelbetegnelsen AS 260S48 FS-4500, der viser, at de har en tilladt totalvægt på 26 ton og en akselafstand på 4.500 mm - og en motor på 450 hk
  • Førerhusene er de største fra Iveco og har som Hi-Way-modeller eksempelvis aircondition, oliefyr, luksussæder, side og bakkamera.
  • De 11-liters Euro 6-motorer yder 480 Hk og har et maksimalt drejningsmoment på 2.250 Nm.
  • Motorerne lever op til miljø-normen udelukkende ved hjælp af SCR-teknik. Altså uden et EGR-system med udstødningsgasser, der skal gennem motoren en gang til med deraf følgende slitage og kortere service intervaller
  • Serviceintervallerne er op til 150.000 km eller en gang om året, hvad der måtte komme først

Fakta om opbygningerne fra Skelhøje Vognfabrik

De to forvogne:
  • Ladlængden er 6,20 m
  • Sidehøjden er 1,75 m
  • Ladene er opdelt med skillerum på midten, så der er to lige store rum
  • Ladene har luftbetjent sideopluk og bagsmæk
  • I bagsmækken er der monteret hydraulisk snegl for tømning af lad
  • I ladkassen er der monteret skab med plads til læsseslanger.
  • Den ene opbygning har suge/blæseanlæg er monteret og leveret af Albjerg's Maskintec og er et 6-tommer Walinga 614 hård crom blower og med 5-tommer sluse
  • Den anden opbygning er udstyret med 5-tommer Holmes 613 Blower og 5-tommer sluse monteret af Albjerg's Maskintec
De to anhængere
  • Ladlængden er 8,00 m
  • Sidehøjden er 1,75 m
  • Ladene er opdelt med skillerum på midten, så der er to lige store rum
  • Ladene har luftbetjent sideopluk og bagsmæk
  • I bagsmækken er der monteret hydraulisk snegl for tømning af lad.
  • Anhængerne er leveret med BPW tromlebremser og Wabco EBS-bremseanlæg

Fakta om Vestjyllands Andel
  • Vestjyllands Andel leverer korn- og foderstoffer til landbrug over det meste af Jylland, på fyn og enkelte på Sjælland
  • Vestjyllands Andel har produktionsanlæg fire steder - i Boris, Hee, Ringkøbing og Vildbjerg.
  • Vestjyllands Andel har 26 faste chauffører, der betjener selskabets 17 lastvognstog.
  • Vognparken består af sættevognstog og vogntog med forvogn og påhængsvogn opbygget med tanke eller med tip og suge/blæseanlæg eller blæseanlæg alene
  • Vestjyllands Andel leverer omkring 300.000 ton til sine kunder og når dermed op på en omsætning på omkring 2 milliarder kroner årligt
På vej med foder en lørdag eftermiddag. Vestjyllands Andels nye Iveco'er blev sat i drift med det samme. I seks af ugens syv dage - også juleaften - er de på vejene med foderprodukter til landmænd i Jylland, på Fyn og et par på Sjælland.



Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Forhandlernetværk effektiviserer og konsoliderer ekspertisen
- Vognmand har overført en ny tre-akslet anhænger til sit hovedsæde i Brabarnd
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker
- Uddannelsesorganisation får endnu en el-lastbil i flåden
- To nye tre-akslede trailere med walking floor er gået til Mors
- Fire-akslet gardintrailer skal køre for leverandør af flydende gasser
- Containertransport har fået flere elektriske trækkere
- Vognmand fra Stevns stævnede ud fra Hedensted med to nye tre-akslede tip-trailere
- Bestanden ligger stabilt

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst