Forsiden
      

Messetest udløste nye ordrer uden slid

Mandag 13. april 2015 kl: 13:48
Af: Redaktionen

På Transport 2015 i Herning, der fandt sted midt i marts, kunne messens gæster prøve kræfter med en Mercedes-Benz lastbil med turboretarder-kobling - en slidfri igangsætningskobling. Formålet var at vise turboretarder-koblingens slidfri effektivitet i mere uvejsomt terræn. Flere vognmænd har ifølge Mercedes-Benz bestilt lastbiler med systemet efter at have prøvet en tur i en Arocs 4151

Mercedes-Benz havde i anledning af transportmessen fået konstrueret en stejl grusbakke - og for foden af bakken stod en Mercedes-Benz Arocs 4151 med en vogntogsvægt på omkring 40 ton. Bilen kunne testes på banen, så turbo-retarder koblingen, der er en olie-hydraulisk slidfri igangsætningskobling, som giver høj belastningsevne i forbindelse med igangsætning og manøvrering med høje vogntogsvægte, kunne opleves i praksis.


Mange af gæsterne på transportmessen benyttede sig af muligheden for at prøve kræfter med den 40 ton tunge Arocs. Og effekten på kunderne er ikke udeblevet. 


- Efter at have prøvet systemet på Transport 2015 har flere vognmænd bestilt biler med vores turboretarder-kobling. Vi har også oplevet, at kunder har ændret i deres allerede afgivne ordrer for at få systemet med, og det vidner om, hvor meget systemet imponerer, siger salgschef for Mercedes-Benz lastbiler, Lasse Wøhlk.


Når turbo-retarder koblingen aktiveres, føres motorens effekt uden om tørpladekoblingen, igennem turboretarder-koblingens hydraulik og derpå videre til gearkassen. På 1/10 sekund pumpes op til 11 liter olie ind i eller ud af koblingssystemet alt afhængig af den belastning, lastbilen udsættes for. Efter igangsætning føres motorens effekt igen igennem den standardudstyrede tørpladekobling. Det hele sker fuldautomatisk uden bekymring for chaufføren. Ned ad bakke fungerer koblingen samtidig som retarder.


Resultatet er, at igangsætning bliver mere smidig og samtidig spares både tørpladekobling og bremsesystemet for slid. Omkostningen til turbo-retarder koblingen kan dermed tjene sig ind flere gange i lastbilens levetid. Turbo-retarder koblingen er oplagt til sværgodstransport, men systemet kan også være en fordel for entreprenørbranchen, hvor offroad kørsel kan ske uden belastning af tørpladekoblingen.


Mercedes-Benz er den eneste lastbilsproducent, der tilbyder denne type turboretarder-kobling.


Her på transportnyhederne.dk havde vi sidste sommer lejlighed til at testkøre flere Actros- og Arocs-modeller med turboretarder-kobling, der imponerede med sin evne til at sætte et et meget tungt vogntog i gang op ad bakke - eller holde farten i ave ned ad bakke.


Interesserede kan læse testen her:

Sværgodstrækkerne kan klare lidt af hvert

Hemmeligheden ligger i koblingen






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker
- Uddannelsesorganisation får endnu en el-lastbil i flåden
- To nye tre-akslede trailere med walking floor er gået til Mors
- Fire-akslet gardintrailer skal køre for leverandør af flydende gasser
- Containertransport har fået flere elektriske trækkere
- Vognmand fra Stevns stævnede ud fra Hedensted med to nye tre-akslede tip-trailere
- Bestanden ligger stabilt
- Marts bød på 343 nye lastbiler over 16 ton
- Forhandler af vare- og lastbiler runder 75 år
- Lysende elektrisk lastbil skal give genklang
- Vognmand fra Kalundborg fik opbygget ny trækker i Jylland

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst