Forsiden
      

Lastbilen ruller længere og næsten lydløst med friløb

Onsdag 15. april 2015 kl: 14:14
Af: Jesper Christensen

Lastbilen ruller længere og næsten lydløst med friløb

Scania har sendt en brændstofoptimeret sættevognstrækker med 450 hk ud på de europæiske landeveje, hvor transportjournalister med fokus på lastbiler og stort kørekort til lastbil med påhængsvogn får mulighed for at afprøve de seneste landvindinger inden for brændstofoptimering ved hjælp at computerkraft. Her på transportnyhederne.dk fik vi mulighed for at køre en tur i den skønneste forårsol

Lastbilen ruller længere og næsten lydløst med friløb
Turen gik fra Aarhus Havn og syd på ad E45 til Stilling, hvor vi drejede af for at tage Rute 511 mod Hadsten. I Framlev drejede vi mod vest for at tage Rute 15 mod Silkeborg. Lige før Silkeborg tog vi vejen mod Hammel, hvorfra vi kørte mod nord til Randers for at tage den gamle Aarhus-vej tilbage til udgangspunktet på Aarhus Havn. Ruten har mange og lange bakker og går gennem et kuperet terræn, så både lastbilens aktive cruisecontrol og Eco-rulle-system kunne vise, hvad det duede til.


Testbilen udmærkede sig særligt ved at udnytte den tilgængelige it-teknik. Udseendet både indvendigt og udvendigt var det kendte fra Scania. Modellen, der er en videreudvikling af designet fra 4-serien fra 1996, har faktisk 19 år på bagen - men er klart still going strong, når det gælder kørekomfort og indretning af førerhusets indretning med instrumenterne tæt på chaufføren. 


Det betyder fuld fokus på, hvordan lastbilen - og i sidste ende den, der skal betale omkostningerne - udnytter ressourcerne bedst muligt.


Så i med førerkortet, indstille rattet, sædet og spænde sikkerhedsselen. Tjekke instrumenternes indstilling for at sikre, at Scania Driver Support ville hjælpe mest muligt med at sikre den mest hensigtsmæssige måde at køre på frem til eksempelvis vejkryds.


Det er ganske enkelt at køre brændstoføkonomisk i en Scania med 450 hk og et drejningsmoment, der når 2.350 Nm mellem 1.000 og 1.300 omdr./ minut, hvor motoreffekten er oppe på cirka 435 hk.


Det er sådan set blot at indstille cruise-kontrollen på den ønskede hastighed - godt 80 km/t på motorvejen og godt 70 km/t på landevejen med en maksimumhastighed ned ad bakken et passende stykke over, så bilen får lov til at udnytte rulleenergien lidt, når det går nedad bakke.


Der var lastet et passende antal betonklodser i traileren, så vogntogsvægten var oppe på omkring 40 ton. Dermed blev det en testtur med fuld last, og som derfor godt kunne bruges til enten at dømme eksempelvis Eco-rulle-funktionen ude - eller inde - målt på gennemsnitshastighed, brændstofforbrug og kørekomfort.


Her på transportnyhederne.dk har vi gennem årene testet en lang række forskellige lastbiler - også flere forskellige Scania-trækkere. Ud fra vores erfaring med hensyn til drejningsmoment og trækkraft er en lastbil med 450 hk og et maksimalt drejningsmoment på 2.350 Nm et ganske passende køretøj, der kan klare de fleste stigninger uden problemer i Danmark - ja i det meste af Europa. Indrømmet, når det går rigtigt opad, er det jo altid rart med masser af moment og motorkraft. Men der er altså langt til Alperne eller Pyrenæerne fra det bakkede Østjylland, så de 450 hk var mere end tilstrækkeligt til at holde en både en god brændstoføkonomi og en god gennemsnitshastighed.


Det var svært at finde noget at sætte en finger på i testbilen. Dels var Scania'en endnu ud af den lange række, vi gennem årene har testet - og som har lignet hinanden. Det var som at komme ind et sted, man har været før.
Dermed var der så mere tid til at fokusere på det, testen gik ud på - eco-rullefunktionen, der skal lægge endnu en bid til brændsoftøkonomien.
Da turen sluttede, hvor den begyndte - på parkeringspladsen ved Havnens Perle i Aarhus - var konklusionen klar. 

Eco-roll fungerer som forventet under kørslen og var et eksempel på, hvordan moderne it-teknik kan kombinere informationer, der kan påvirke brændstoføkonomien. Ved at koble et elektronisk kort med højdekurver til eco-rulle-systemet beregner det lynhurtigt, om der er økonomi i at lade lastbilen køre på frihjul eller om det er bedre at lade motoren køre med rundt med lukket brændstoftilførsel.  Som chauffør lægger man kun mærke til, hvad systemet vælger, hvis man vælger at være opmærksom på netop det. Og det er der vel ikke nogen grund til, når der er andre og mere væsentlig ting at holde øje med - hvordan vejen drejer, eller hvordan de andre trafikanter ter sig, når de møder en stor lastbil.


Hvis vi skal drage en mere overordnet konklusion må det være, at man ved at udnytte alle de muligheder for brændstofoptimering, som dels den moderne it-giver - dels man selv kan hente ved at skære lidt af tophastigheden og tænke sig om under acceleration og opbremsninger - må der være mulighed for at holde sig på den rigtige side af nulpunktet, når årsregnskabet skal gøres op med hensyn til at holde driftsomkostningerne ned på det rullende materiel.



Fornylig havde vi her på transportnyhederne.dk lejlighed til at teste en Scania R 450 Streamline udstyret med eco-roll, der beregner, hvornår det bedst kan betale sig at lade lastbilen rulle på frihjul eller lade motoren køre med rundt med lukket brændstoftilførsel.


Resultaterne fra testturen i den brændstofoptimerede Scania Streamline lå klar, da vi efter turen trak håndbremsen. Uden at have en anden lastbil at sammenligne med, viste tallene en god brændstoføkonomi og en god gennemsnitshastighed set i forhold til ruten ad både motorvej, mindre og større landeveje og lidt bykørsel i Aarhus.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Fragtfirma medbringer truck til lasten
- Antallet af el-drevne lastbiler er stiger - antallet af gas-drevne ligger konstant
- Uforpligtende aftale skal se på udvikling af lastbilførerhus
- Tysk kapitalfond skal overtage tysk produkcent af specialkøretøjer
- Fire-akslet tip-trailer fra Hedensted er kommet til Løsning
- Tro flytter bjerge - Vognmand i Bjerge flytter med nye fire-akslet Volvo FM
- Overførselanhængeren blev hentet hjem på blokvogn

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst