Forsiden
      

Randers-virksomhed har succes med renoverede slidbanedæk til lastbiler

Tirsdag 12. maj 2015 kl: 11:26
Af: Redaktionen

Vulkan Dæk A/S i Randers har gennem de seneste år investeret massivt i højteknologisk maskiner for at sikre optimal sikkerhed i produkterne, der består af renoverede dæk til lastbiler. Den seneste investering øger produktionskapaciteten med 70 procent

- Hidtil har vi renoveret i omegnen af 16.000 dæk om året. Med vores nye maskiner har vi fremover kapacitet til at producere 27.000 dæk årligt, siger Henrik Nielsen, der er administrerende direktør i Vulkan Dæk, der er en af Europas mest moderne producenter af slidbanedæk og en etableret leverandør til transportbranchen. 


Vulkan Dæks speciale er RingTread-systemet fra italienske Marangoni, som virksomheden har samarbejdet med igennem 40 år. 


- De seneste års teknologiske udvikling inden for dæk har været massiv, og det kommer kunderne til gode. Den erfarne chauffør ved jo, at dækkvaliteten har stor betydning for den samlede brændstoføkonomi, siger den administrerende direktør.


Et skarpt fokus på salg er den vej, Vulkan Dæk vælger at gå for optimalt at udnytte de nye maskininvesteringer. Strategien er at etablere samarbejde med de største kunder og i øget grad at pleje og servicere dækværksteder og forhandlere. 


- I denne kontekst ser vi det i stigende grad som vores rolle at være en kompetent rådgiver for kunderne. Et slidbanedæk er nemlig ikke bare et slidbanedæk, siger Henrik Nielsen og fortsætter:


- De kan nok se ens ud, men der kan være stor forskel på gummikvaliteter, hvilket giver sig udslag i kilometer, vejgreb, rullemodstand etc. Samtidig er karkassens beskaffenhed vigtig, da det er den, der skal bære dækket gennem det næste liv. Det er netop årsagen til, at vi har investeret i den nyeste teknologi til at inspicere disse. Dermed sikrer vi os, at det færdige produkt bliver af bedste kvalitet.


Henrik Nielsen forklarer, at når det gælder logistikken, er Vulkan stærke. 

- Vores lastbil indsamler karkasserne og leverer efterfølgende de nye dæk hos kunderne. Det sker i hele Danmark og i det sydlige Sverige, siger han.


Med sin produktion af regummierede dæk til lastbiler og busser har Vulkan Dæk gjort sit til, at 40 procent af alle nye dæk på danske lastbiler og busser i dag kører på regummierede dæk i stedet for nye.


- Uden at fortælle så meget om det har transportbranchen i stor stil taget genbrugstanken til sig, når det gælder dæk, siger Henrik Nielsen, der leder den ene af tre danske regummieringsvirksomheder.


- I dag er cirka 4 ud af ti nye dæk i Danmark regummierede. Det vil sige, at det nedslidte dæk 'karkassen' er blevet genanvendt, når det originale dæk er slidt ned. Karkassen er blevet renoveret, den gamle slidbane er fjernet og erstattet af en ny, forklarer han og peger på, at der er sund fornuft - både økonomisk og miljømæssigt - at køre med regummierede dærk.


Henrik Nielsen nævner, at et dæk fra Vulkan Dæk kun koster 2/3 af et helt fabriksnyt. Det skaber desuden mindre CO2-udledning og er dermed sundere for miljøet. Og så har et originaldæk og et regummieret slidbanedæk ifølge Henrik Nielsen den samme holdbarhed.


Om Vulkan Dæk A/S
  • 1963 - Vulkan Dæk bliver etableret i Jernbanegade af Egon Nielsen
  • 1966 - Vulkan Dæk flytter til Hvedevej 28 i Randers
  • 1975 - Vulkan Dæk præsenterer RingTread system fra Marangoni i Danmark
  • 1981 - Henrik Nielsen starter som arbejdsdreng
  • 1994 - Henrik Nielsen overtager roret fra faren og bliver administrerende direktør
  • 1999 - Dækcentret sælges fra, og Vulkan Dæk har nu kun fokus på regummiering af dæk til transportbranchen
  • 2004 og 2005 - Naboejendom på Hvedevej overtages, der bygges til og om
  • 2013 - Hvedevej 10-24 overtages og 50 års jubilæum fejres i nye produktionslokaler
  • Marts 2015 - Ny specialudviklet rasp- og byggemaskine tages i brug




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Sværlasttraileren tog en med som let last
- Vognmand fik sin nye vogn leveret på Lundevej
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- En plus en plus en plus en - bliver et 34 meter langt vogntog
- Vognmand fra Brylle hentede påhængsvogn til veksellad i Hedensted
- Green Truck Award endte igen hos Scania
- Forhandlernetværk effektiviserer og konsoliderer ekspertisen
- Vognmand har overført en ny tre-akslet anhænger til sit hovedsæde i Brabarnd
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst