Forsiden
      

Mindre dæk giver plads til mere

Mandag 18. maj 2015 kl: 10:11
Af: Redaktionen

Nye dæk fra dækproducenten Continental har en meget lille diameter. Dermed kører dækket frem med mere plads i trailere. Med mindre dæk bliver der plads til mere frihøjde inde i kassen under den maksimale højde på 4 meter

Mindre dæk giver plads til mere
De nye og mindre dæk, der har typebetegnelserne Conti EcoPlus HD3 315/45 R 22.5 til trækaksler og Conti EcoPlus HS3 355/50 R 22.5 til styreaksler, er udviklet specielt til kørsel med low-liners. Dækkene har en markant mindre diameter end de øvrige dæk i klassen og gør det nemmere for transportfirmaer at overholde reglerne for højden på et lastvognstog. Trods den lille diameter kan ContiEcoPlus HD3 ved dobbeltmontering klare et akseltryk på 11,6 ton.


Ved hjælp af den nyeste teknologi har dækproducenten fremstillet klassens mindste dæk, der gør det muligt at udnytte reglen om en indvendig max-højde på tre meter i traileren uden at overstige den tilladte totalhøjde på fire meter.


- Med en diameter på henholdsvis 852 og 934 mm gør de nye Conti EcoPlus HD3 og HS3 køretøjets højde så lav, at den udvendige max-højde overholdes, fortæller administrerende direktør Georg Nielsen fra Continental Dæk Danmark A/S.


Den lille diameter og dermed også lave omkreds på dækket stiller ekstra krav til gummiblandingen. Den blanding, der er udviklet til Conti EcoPlus HD3 og HS3 sikrer både stor slidstyrke og lav rullemodstand.


- Dækkene har en langt mindre diameter end sammenlignelige dæk. Derfor er der blandt andet anvendt en speciel tråd i opbygningen, så dækmaterialet både er yderst stabilt, men også meget fleksibelt og kan modstå store belastninger, siger Georg Nielsen.


Som alle andre Generation 3-dæk fra Continental er de to nye dæk udstyret med det patenterede AirKeep-system til at modvirke gradvis tab af dæktryk. Derudover er dækmønstret forsynet med indikatorer, der markerer, hvor langt ned mønsteropskæring er muligt. Og endelig oplyser Continental, at de to nye EcoPlus-dæk ligesom de øvrige dæk i koncernens Generation 3-dækserie til lastbiler og busser kan regummieres.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- En plus en plus en plus en - bliver et 34 meter langt vogntog
- Vognmand fra Brylle hentede påhængsvogn til veksellad i Hedensted
- Green Truck Award endte igen hos Scania
- Forhandlernetværk effektiviserer og konsoliderer ekspertisen
- Vognmand har overført en ny tre-akslet anhænger til sit hovedsæde i Brabarnd
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker
- Uddannelsesorganisation får endnu en el-lastbil i flåden
- To nye tre-akslede trailere med walking floor er gået til Mors
- Fire-akslet gardintrailer skal køre for leverandør af flydende gasser

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst