Forsiden
      

Gearkassen skifter automatisk til køreglæde

Torsdag 25. juni 2015 kl: 23:00
Af: Jesper Christensen

Gearkassen skifter automatisk til køreglæde

I begyndelsen af maj inviterede Iveco til en køretur i en række nye Daily’er med Hi-Matic automatgear. Turen havde start og slut i Aalborg og vise, at den nye Daily med automatgear er en behagelig og velkørt oplevelse, der automatisk skifter til køreglæde, når man har sat gearvælgeren i position kør og træder på speederen

Gearkassen skifter automatisk til køreglæde
Inden testturen på cirka 250 km rundt i Vendsyssel blev skudt i gang, forklarede repræsentanter for Iveco lidt om bilerne og den nye ottetrins automatiske gearkasse, som Iveco og den tyske producent af blandt andet gearkasser - ZF - har samarbejdet om at udvikle. Iveco forventer, at en ny Iveco Daily med automatgear vil være mere brændstoføkonomisk og billigere at køre i, når det gælder service og vedligeholdelse - omkring 10 procent, vurderer Iveco.


Derfor tilbyder Iveco også nye Iveco Daily med Hi-Matic automatigear med servicekontrakter over 600.000 km til en pris, der er til at forholde sig til.


Generelt ligger serviceomkostningerne på Daily’er med Hi-Matic automatgearkasse 10 procent lavere i forhold til biler med manuel gearkasse.


Testbilerne, som Iveco stillede til rådighed var tre biler med Hi-Matic automatgear og så en enkelt med manuelt gear, så der var noget at sammenligne med.


Motorerne i bilerne en 2,3 liters på 126 hk og et maksimalt drejningsmoment på 320 Nm og tre 3,0 liters motorer på henholdsvis 170 hk og et maksimalt drejningsmoment på 430 Nm og 205 hk med et maksimalt drejningsmoment på 470 Nm. Alle biler var læsset op til den maksimalt tilladte totalvægt på 3,5 ton.


Indretningsmæssigt var de fire biler stort set ens - i hvert fald ens med hensyn til førersæde, rat, gearvælger i bilerne med automatgear, udsyn, indretning med mange skabe og instrumentering.


Der er efter min opfattelse ikke meget at pege fingre af i den nye Daily. Man kan selvfølgelig altid finde et eller andet, som man personligt synes mindre om. Men det at udvikle og indrette en bil er et resultat af mange kompromisser, så det vil blot forstyrre det generelle helhedsindtryk at finde nogle detaljer, som efter min opfattelse kunne have været udført anderledes. Når den nye Daily ligger på så højt et niveau, vil jeg sige det på denne måde: Tag den eller lad være.


Det er meget sjovere at se på, hvordan den nye Daily med Hi-Matic automatgear opførte sig ude på vejene. Så nøglen tændingslåsen, tænding på bilen, motoren i gang, gearvælgeren i køre-position, slæk håndbremsen og så et let tryk på speederen - og den første Daily var ude på dagens første etape, der gik fra p-pladsen ved Aalborg Lufthavn til stranden ved Blokhus.


Turen startede i lidt blæsende vejr med sol og skyerDen første bil, der reagerede på den fjerbetjente nøgle, var en 126 hestes Daily med Hi-Matic. Forskellen på denne Daily og så de Daily’er, vi havde lejlighed til at testkøre under præsentationen i Italien sidste sommer, var gearsystemet. Sidste sommer kom vi med positive bemærkninger om indretingen af førerkabinen, udsynet fremad, til siderne og bagud via spejlene. Køreegenskaberne kom vi også til at rose - og alt det kan vi gentage uden at rødme.


Det spændende under testen var så, om vi også kunne komme med roser til den automatiske Hi-Matic-gearkasse.


Når man skal sætte i gang er det blot at træde på bremsen, sætte gearvælgeren i køre-position D og så give lidt gas, når man har løsnet håndbremsen. Så kører det af sig selv. Og det kører rigtigt godt for en Iveco Daily med Hi-Matic. På den første etape fra Aalborg til Blokhus fik Hi-Matic skabt basis for de første positive ord. Næste etape ad stranden fra Blokhus og op mod Løkken, fik Hi-Matic underbygget det første positive indtryk. På turen fra Løkken til Hirtshals, som belv tilbagelagt i en Daily med manuelt gear, blev der lagt yderligere positive tilkendegivelser til. Og på de resterende etaper kunne Hi-Matic høste endnu mere anerkendelse. 


De tre biler med automatgear var som beskrevet overbevisende at køre i. Især de to med 126 og 270 hk imponerede ved at virke velafstemte hele veje rundt. En Daily med automatgear kan blive stærkt vanedannende - og vi må konstatere, at Hi-Matic automatisk skifter til køreglæde.


Manuelt gearskifte kan også være med
Den fjerde Daily, der var lidt uden for nummer, kunne også være med med hensyn til køreegenskaber. Som vi her på transportnyhederne.dk fremhævede sidste år, da Iveco præsenterede den nye Daily i Italien, er der tale om en velafstemt bil med køreegenskaber i den meget gode ende.


Valget er så, om man vil spare lidt på indkøbsprisen og så satse på, at man til dagligt kan køre lige så økonomisk med hensyn til brændstofforbrug, service- og vedligeholdelse, som man ifølge Iveco kan i en lidt dyrere Daily med Hi-Matic automatgear - eller om man vil betale lidt mere og fra begyndelsen få en bedre driftsøkonomi ved at vælge i en Daily med automatgear.





Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Fragtfirma medbringer truck til lasten
- Antallet af el-drevne lastbiler er stiger - antallet af gas-drevne ligger konstant
- Uforpligtende aftale skal se på udvikling af lastbilførerhus
- Tysk kapitalfond skal overtage tysk produkcent af specialkøretøjer
- Fire-akslet tip-trailer fra Hedensted er kommet til Løsning
- Tro flytter bjerge - Vognmand i Bjerge flytter med nye fire-akslet Volvo FM
- Overførselanhængeren blev hentet hjem på blokvogn

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst