Forsiden
      

En Scania med en V8'er er altid en oplevelse

Onsdag 5. august 2015 kl: 09:42
Af: Jesper Christensen

En Scania med en V8'er er altid en oplevelse

Svenske Scania er det af de syv betydende lastbilmærker, der har det ældste førerhus med rødder tilbage til 1995, hvor de første 4-serie biler kørte ud på vejene. Trods de mange år lever Scania op til nutidens niveau med hensyn til kørerkomfort. Det er en af konklusionerne efter en prøvetur i en Scania R520 med en V8-motor på 520 hk og et maksimalt drejningsmoment på 2.700 Nm under det aerodynamisk optimerede Streamline-førerhus - med en fire-akslet tip-trailer bagefter læsset op til en samlet vogntogsvægt på omkring 56 ton

En Scania med en V8'er er altid en oplevelse
Testbilen var en tre-akslet trækker, hvor den 520 hk store V8-motor levede op til Euro 6-normen ved at benytte både EGR- og SCR-systemer. EGR-systemet recirkulerede en del af udstødningsluften, som i sidste ende kom gennem en SCR-katalysator, som fjernede de sidste urenheder, så udstødnings niveau af skadelige stoffer opfyldte Euro 6-kravene om lav miljøbelastning.
Men det er ikke relevant for testturen - kun i den situation, hvor man er ude at se på en ny lastbil og skal vurdere for og i mod EGR/SCR, indkøbspris, driftsøkonomi og genslagsværdi - det, som med en forkortelse betegnes som TCO - Total Cost of Ownership.


Turen i den otte-benede, som nogle med kendskab til den nordiske mytologi måske vi sammenligne med Odins stærke og imponerende hest Sleipner, startede på havnen i Aarhus ved Havnens Perle få meter over havoverfladen og toppede inden vi var tilbage igen de østjyske bakker med højder på omkring 100 meter.


Vi har jo været ude at køre i en V8’er fra Södertälje før. Men der er noget særligt ved at køre i en bil med en V8-motor. Motorvibrationerne og lyden, der er meget dæmpet i forhold til tidligere tiders brølende V8’ere, er helt speciel og for nogle så fristende, at de vælger en V8’er frem for en rækkemotor på et tilsvarende niveau med hensyn til motoreffekt og drejningsmoment - og med et fristende lavere brændstofniveau til det meste kørsel.


Det er en herlig fornemmelse af motorkræfter, som lyden og vibrationerne fra en V8’er kan fremkalde. Det får mig til at tænke på en fortælling om en vognmand, der havde fået en ny Scania med en V8—motor med mange heste - det var vist en 4-serie. Han syntes slet ikke, at den kunne det samme, som hans tidligere otte-benede Scania. Mekanikerne hos den lokale Scania-forhandler målte og vejede og kunne kun sige til vognmanden, at bilen var i orden. Vognmanden blev ved med at klage sig og til sidst tog en mekaniker en lang stand og hamrede gennem lydpotten, så lyden af V8’eren fik mere frit løb.
Vognmanden kom og hentede bilen. Da han næste gang kom på værkstedet spurgte han undrende om, hvad de havde gjort ved bilen, for nu trak den, som den skulle.


Historien melder ikke noget om, hvad mekanikerne fortalte vognmanden - eller om, hvordan han reagerede, da han fandt ud af, at de havde banket hul i lydpotten.


Det svage støjniveau i en moderne V8’er gør det let at føre en samtale - og med cruisekontrollen sat til lidt over 80 km/t let at køre uden at bemærke, at motoren arbejder og udnytter sit potentiale, når det går opad.


Testbilen var ud over en Active Prediction-cruisekontrol, der tilpasser hastighed og gearskift til bakker og dale, også forsynet med forskellige finesser - eksempelvis sikkerhedssystemet, der bremser lastbilen op, hvis afstanden til en forankørende bliver for kort - og som bliver lovpligtigt fra efteråret. Det er allerede standard på Scania’s lastbiler. Der var også installeret et advarselssystem - lane departure warning - der alarmerer chaufføreren, hvis han er ved at komme for tæt på afgrunden til højre eller for tæt på midterstriben på vejen.


Med de installerede sikkerhedssystemer, cruisekontrol og automatisk gearskiftesystem var det sådan set kun at sætte gearvælgeren i køre-position og så ellers følge med i trafikken, styre uden om de forskellige potentielle farlige situationer, køre med henblik på maksimal brændstoføkonomi i de tilfælde, hvor it-systemerne ikke er med - eksempelvis ved rødt lys eller frem mod rundkørsler - og så eller turen gennem det smukke østjyske landskab - fra havnens Perle sydover til Skanderborg, derfra nordpå via Hadsten til Randers og så retur.


På en test, som denne her, er det svært at bedømme ret meget andet, end køreegenskaber og motorkraft. Og på de to punkter kan Scania’en trods rødderne tilbage til 1995 matche konkurrenterne - også selvom indretningen af førerhuset er så velkendt, at det det begynder at blive lidt kedeligt.


Når det gælder køretips, der skal holde brændstofforbruget nede, er det lidt anderledes. Her kan jeg kun opfordre til at lære af Scanias Driver support-system, der belønner chaufføren med op til fem stjerne, når han kører optimalt. Systemet uddeler eksempelvis stjerne, når man som chauffør er fremsynet i trafikken og undgår hårde opbremsninger og i stedet for tager farten af i god tid frem mod lyskryds, der lyser rødt, eller frem mod rundkørsler.
Og så nøjes med at sætte cruise-kontrollen på lidt over 80 km/t i stedet for helt oppe ved fartbegrænserens grænse.


Lidt teknisk og den testede tre-akslede Scania V8’erMotor: 
Motor:
V8-motor, der opfylder Euro 6-normen
Røgrensningssystem: EGR/SCR
Motoreffekt: 520 kh (382 kW) ved 1.900 omdr./min
Maksimalt drejningsniveau på 2.700 Nm mellem 1.000 og 1.300 omdr./min
Motorbremse: 320 kW (435 hk)  

Gearkasse:
12-trin med automatisk skiftesystem (Opticruise) uden koblingspedal
Opticruise med tre indstillinger - Economy, Standard, PowerRetarder

Sikkerhedssystemer:
Lane departure warning
Adaptive cruisekontrol
Advanced emergency braking
Hill-hold
Airbag i rat
Forberedt til alkolås
Røgdetektor
Forlygtevaskere


(Foto: Jesper Christensen)









Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Forhandlernetværk effektiviserer og konsoliderer ekspertisen
- Vognmand har overført en ny tre-akslet anhænger til sit hovedsæde i Brabarnd
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker
- Uddannelsesorganisation får endnu en el-lastbil i flåden
- To nye tre-akslede trailere med walking floor er gået til Mors
- Fire-akslet gardintrailer skal køre for leverandør af flydende gasser
- Containertransport har fået flere elektriske trækkere
- Vognmand fra Stevns stævnede ud fra Hedensted med to nye tre-akslede tip-trailere
- Bestanden ligger stabilt

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst