Forsiden
      

Automatgearkassen ruller sig ud i Volvo’en

Tirsdag 18. august 2015 kl: 12:01
Af: Redaktionen

For to år siden snublede Peter Nordmark fra Göteborgs Bygg & Fastighetsservice AB mere eller mindre over en Allison automatgearkasse i forbindelse med udskiftning af sin lastbil. Den nye bil havde en helautomatisk gearkasse fra Allisons 3000 Series, og i dag har han opdaget fordelene ved en automatgearkasse

Göteborgs Bygg & Fastighetsservice AB tilbyder alle typer transport med anlægsbiler, blandt andet af byggematerialer. Til lidt tungere transporter har firmaet en Volvo FE 320 6x4 lastbil, der er udstyret med Allisons helautomatiske gearkasse fra 3000 Series og en kran med 23 m rækkevidde til høje løft.


Peter Nordmark mener, at der kun er fordele i drivlinekombinationen Volvo/Allison. 


- Man får samme produktivitet med en mindre og billigere motor, hvilket opvejer indkøbsomkostningen for automatgearkassen. Med Allison-gearkasse og en motor med færre hestekræfter er lastbilens vægt også lavere, siger han.


I kraft af sine tidligere erfaringer med automatiserede manuelle gearkasser kan Peter Nordmark sammenligne ejerskabsomkostningerne i køretøjets levetid, og han mener, at de er mere fordelagtige med en helautomatisk gearkasse. 


- Vedligeholdelsesomkostningerne for gearkassen er begrænset til planlagte olie- og filterskift. Jeg har ikke konstateret nogen andre omkostninger og heller ingen forskel i brændstofforbruget, siger han videre.


Göteborgs Bygg & Fastighetsservice AB leverer ofte byggematerialer til byggepladser, som kan være vanskelige at nå på grund af, at tilkørselsvejene er dårlige, hvis de overhovedet findes. Det kan kræve megen langsom kørsel på ujævne veje, inden bilen er fremme, så man kan løfte tagspær og vægge på plads med den langtrækkende kran. Peter Nordmark mener, at man under sådanne forhold får meget bedre kontrol over bilen i kraft af Allisons helautomatiske gearkasse.


- Igangsætning op ad bakke er uovertruffen, og den bløde acceleration uden krafttab ved gearskift er noget, jeg sætter meget stor pris på. Tidligere var det nødvendigt at planlægge gearskift, når man nærmede sig en stejl bakke, for at komme helt op uden at gå i stå. Det kan man glemme alt om nu og i stedet koncentrere sig om selve kørslen, siger Peter Nordmark. 

Til tungere transporter bruger Göteborgs Bygg & Fastighetsservice en Volvo FE 320 6x4 lastbil, der er udstyret med Allisons helautomatiske gearkasse fra 3000 Series og en kran med 23 m rækkevidde.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Fragtfirma medbringer truck til lasten
- Antallet af el-drevne lastbiler er stiger - antallet af gas-drevne ligger konstant
- Uforpligtende aftale skal se på udvikling af lastbilførerhus
- Tysk kapitalfond skal overtage tysk produkcent af specialkøretøjer
- Fire-akslet tip-trailer fra Hedensted er kommet til Løsning
- Tro flytter bjerge - Vognmand i Bjerge flytter med nye fire-akslet Volvo FM
- Overførselanhængeren blev hentet hjem på blokvogn

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst