Forsiden
      

Renault Trucks får certifikat på brændstofbesparelse

Torsdag 27. august 2015 kl: 10:42
Af: Redaktionen

Den uafhængige organisation TÜV Rheinland, der eksempelvis godkender teknisk udstyr, har for nyligt certificeret en 10,9 procent reduktion i brændstofomkostningerne for Renault Trucks’ T Optifuel sammenlignet med en standard T model

Renault Trucks får certifikat på brændstofbesparelse
Efter flere måneders salg af T Optifuel modellen bad Renault Trucks den uafhængige organisation TÜV Rheinland om at måle og certificere T Optifuels brændstofbesparelser. TÜV Rheinland udførte derfor en serie test specielt designet til at måle Renault Trucks T Optifuels præstation i forhold til brændstofbesparelser. Testene viste i en målbar og nu certificeret brændstofbesparelse på 10,9 procent for Renault Trucks T Optifuel modellen.


- Disse tal bekræfter netop vores kunders fordele, når de vælger en T Optifuel, siger Bruno Blin, Renault Trucks’ øverste chef. 


- T modellens kvaliteter, kombineret med aerodynamisk udstyr og intelligent teknologi, reducerer brændstofrelaterede omkostninger betydeligt, hvilket derfor bidrager til økonomisk rentabilitet, siger han videre.


T Optifuel er en lastbil optimeret til at reducere brændstofforbruget i kombination med Optifuel træning i brændstoføkonomisk kørsel foretaget af Renault Trucks’ instruktører. Lastvognen, der blev benyttet til sammenligning i testen, var en standard T model uden ekstra udstyr og inden chaufføren havde modtaget træning i brændstoføkonomisk kørsel.


TÜV Rheinland valgte to erfarne chauffører og sikrede sig, at de repræsenterede typiske langdistancelastbilchauffører. Renault Trucks leverede lastbiler og trailere samt kørselsinstruktioner i brændstoføkonomisk kørsel. De to lastbiler var Renault Trucks T 4x2 trækkere udstyret med Euro 6-motorer med 430 hk og samme udveksling i drivakslen. 


Den ene var en standard model, den anden var med Optifuel konfigurationer. Dagen før testen udførte TÜV Rheinland dybdegående check af de to lastbilers dæktryk, dækslid, vægt og tekniske karakteristika.


Optifuel modellen har som standard al aerodynamisk udstyr (justerbare tag- og sidespoilere,  dørforlængere og sideskørter for at minimere bilens vindmodstand. Den er udstyret med intelligent teknologi, indbygget i eco-fuel pakken med frakoblet power-mode, eco-cruise control med Optiroll, variabel luftkompressor, et variabelt styrehus samt automatisk stop af motor. Bilen er konfigureret med en maksimum hastighed på 85 km/t.


TÜV Rheinland målte på en 200 km lang regional langdistance rute. Begge biler blev lastet med 32 ton. På den første dag havde de to chauffører kørt ruten igennem to gange, en gang i hver sin lastbil og med trailere, så det ikke influerede på resultatet. Næste dag fik begge chauffører Optifuel træning i brændstoføkonomisk kørsel af Renault Trucks’ eksperter. På tredjedagen kørte de to chauffører igen samme rute, denne gang tilført deres nye viden om brændstoføkonomisk kørsel.


Denne stringente procedure gjorde det muligt at sammenligne de to køretøjers ydeevne og udelukke udefrakommende brændstoffaktorer såsom omgivelsernes temperatur, forskellene i de to traileres rullemodstand og den aktuelle trafik på vejene.


Efterfølgende observerede og certificerede TÜV Rheinlands eksperter, at Renault Trucks T Optifuel brugte 10,9 procent mindre brændstof end standard Renault Trucks T modellen.

Resultatet bekræfter Optifuel-modellens ydeevne - både i forhold til brændstofbesparelser og i forhold til vigtigheden af at undervise chaufførerne i brændstoføkonomisk kørsel. 


T serien blev designet for at kunne tilbyde transportfirmaer en god balance mellem brændstofbesparelser og livet på landevejene. 


Renault Trucks peger på, at en Renault Trucks-kunde kan tjene sin investering i en T Optifuel hjem efter 17 måneder, hvilket ifølge Renault trucks er ca. en tredjedel af gennemsnitsperioden, en transportvirksomhed typisk benytter en langdistancelastvogn (60 måneder - fem år - i gennemsnit).






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker
- Uddannelsesorganisation får endnu en el-lastbil i flåden
- To nye tre-akslede trailere med walking floor er gået til Mors
- Fire-akslet gardintrailer skal køre for leverandør af flydende gasser
- Containertransport har fået flere elektriske trækkere
- Vognmand fra Stevns stævnede ud fra Hedensted med to nye tre-akslede tip-trailere
- Bestanden ligger stabilt
- Marts bød på 343 nye lastbiler over 16 ton
- Forhandler af vare- og lastbiler runder 75 år
- Lysende elektrisk lastbil skal give genklang
- Vognmand fra Kalundborg fik opbygget ny trækker i Jylland

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst