Forsiden
      
NY IVECO EUROCARGO:

Automatiseret gearkasse - ja tak

Torsdag 17. september 2015 kl: 12:51
Af: Jesper Christensen

Den første begrænsede test, som udvalgte transportjournalister fik mulighed for at gennemføre i forbindelse med lanceringen af den nye Eurocargo, viser, at automatgear eller automatiseret gearskifte er at foretrække i byer med meget trafik. Det er ikke nogen særlig stor nyhed - og også noget, danske vognmænd allerede har fundet ud af, da der kun sælges få Eurocargo’er med manuelt gear i Danmark

Men det skal ikke afholde os fra her på transportnyhederne.dk at skrive om køreindtrykket fra den lille times testkørsel, der var mulighed for i centrum af Brescia mellem Milano og Verona, hvor Iveco siden 1991 har produceret sin Eurocargo-serie.


Vi valgte helt bevidst en 12 ton Eurocargo med en 210 hestes gasmotor som testbil, da der er mange tegn på, at gasdrift bliver mere og mere udbredt, og fordi Iveco i øjeblikket er ganske alene om at tilbyde gasmotorer i de lettere lastbiler, som Eurocargo-serien repræsenterer.


Derudover havde Iveco forud for testturen peget på, at gasmotorer støjer mindre end tilsvarende dieselmotorer. Det ville vi også gerne have bekræftet, ligesom vi også gerne ville se, hvor manøvredygtig den nye Eurocargo er - og om man hurtigt kan danne sig et overblik over trafiksituationen omkring én. Og så fik vi også lige lejlighed til endnu en gang at få bekræftet, at automatiseret gearskift - eller en decideret automatisk gearkasse er at foretrække i byer, hvor trafikken er tæt - for gasbilen havde manuelt gear, så vi fik mulighed for at tænke tilbage på tidligere tiders arbejde med at finde et passende gear.


Lad os tage det sidste først. Iveco’s testdriver, der ledte os gennem Brescias centrum, bemærkede hurtigt, at det med at finde det rigtige gear i forhold til hastighed og trafiksituation ikke var det store problem. Og det kan jo kun glæde, at man ikke helt har glemt, hvordan man skal røre i en gearkasse. Den otte-trins gearkasse i den testede lastbil passede fint til motorens moment og hestekræfter. Ros for det.


Med hensyn til støjniveauet var det mærkbart lavere. Ifølge Iveco ligger det 3-4 dB under niveauet for en tilsvarende dieselmotor. 4 dB svarer til en halvering. Det udløser også ros.


Og så til udsynet. Der er et rigtigt godt udsyn forud gennem frontruden og gennem sidedørenes store vinduer. De store spejle er godt placeret og giver et godt udsyn bagud, ned ad højre side og ned over fronten. Her er heller ikke noget at komme efter. 


På vej tilbage til Iveco’s fabrik, fik vi mulighed for at teste en anden bil - en Eurocargo beregnet til det engelske marked med rattet i højre side. I den situation får man virkeligt glæde af det gode udsyn, for det hele er vendt om, når man sidder tæt på højre side af vejen, og det, der plejer at være tæt på, nu er noget, der ses ud gennem venstre sidevindue og spejlene i venstre side. Ros for det.


Så til manøvredygtigheden. Hvis man nogen sinde har været i centrum af en italiens by, ved man, at gader og stræder kan være ganske smalle, og at vendepladser heller ikke er de største. Når der så også er en masse trafik, er der nok af udfordringer. Men Iveco Eurocargo er manøvredygtig helt ud til yderste hjuludslag. Ros for det.


Selvom Eurocargo har fået nyt design forfra og indvendigt, er der konstruktionmæssigt tale om det samme kendte førerhus fra tidligere. Det betyder, at der ikke er ændret på indstigningshøjder og trin i de forskellige modeller. Dørene er store og trinnene sidder hensigtmæssigt placeret, så det er let at komme på plads foran rattet.


Øget komfort inden i kabinen
Sæderne i testbilerne havde mange indstillingsmuligheder, så det var enkelt at finde en indstilling, der passede. Sikkerhedsselen er integreret i sædet og er let at få fat i og få spændt. Og så er der rigtigt mange muligheder for at finde plads til de forskellige ting, man som chauffør skal have med på arbejde. Iveco har med den nye Eurocargo lanceret en særlig kontorboks med plads til en computer eller tablet og med opladningsstik. En anden detalje i den kategori er to USB-stik i panelet under frontruden. Det ene kan eksempelvis bruges til ens smarte telefon, mens det andet eksempelvis kan bruges til et tablet. Iveco tilbyder en android-baseret tablet, som kan bruges til navigation og kommunikation med hjemmekontoret.


Konklusionen efter præsentationen og den korte testtur må være, at med den nye Eurocargo-model kører Iveco ud i byerne med en moderne lastbil, som man må kunne blive glad for.


Læs også:




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker
- Uddannelsesorganisation får endnu en el-lastbil i flåden
- To nye tre-akslede trailere med walking floor er gået til Mors
- Fire-akslet gardintrailer skal køre for leverandør af flydende gasser
- Containertransport har fået flere elektriske trækkere
- Vognmand fra Stevns stævnede ud fra Hedensted med to nye tre-akslede tip-trailere
- Bestanden ligger stabilt
- Marts bød på 343 nye lastbiler over 16 ton
- Forhandler af vare- og lastbiler runder 75 år

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst