Volvo Trucks kombinerer dynamisk styring med individuel affjedring
Torsdag 1. oktober 2015 kl: 09:58
Af: RedaktionenVolvo Trucks’ individuelle forhjulsaffjedring kan leveres i kombination med Volvo Dynamisk Styring. Det er ifølge Kristin Signert, Long Haul Segment Manager hos Volvo Trucks, en helt unik kombination, som giver chaufføren en god føling med styretøjet samt perfekte køreegenskaber
|
- Den inviduelle forhjulsaffjedring giver perfekt vejgreb, og komforten, som Volvo Dynamisk Styring giver, resulterer ikke bare i et forbedret arbejdsmiljø, men mindsker også risikoen for arbejdsskader hos chaufføren, siger Kristin Signert.
Den individuelle forhjulsaffjedring betyder, at forhjulene ikke påvirker hinanden, hvilket giver en blødere og mere stabil kørsel på landevej. Systemets tandstangsstyring giver derudover en effektiv overførsel af bevægelserne i rattet og en tydeligere fornemmelse af præcision og kontrol.
Bevægelser i rattet, som skyldes ujævnheder i vejen reduceres betydeligt med Volvo Dynamisk Styring. Det gør ikke bare styringen enklere og smidigere for chaufføren, det mindsker også belastningen på muskler og led på lang sigt.
- Når chaufføren føler sig mere afslappet og holder sig sund og rask betyder det også, at denne kombination øger produktiviteten på lang sigt, på peger Kristin Signert.
Kombinationen af de to systemer kan bestilles til Volvo FH og Volvo FH16.
Fakta om individuel forhjulsaffjedring
- Konstruktionen består af dobbelte triangler, som gør det muligt for hjulene at bevæge sig lodret uafhængigt af hinanden.
- Tandstangsstyringen gør, at lastvognen reagerer øjeblikkeligt på rattets bevægelser
- Konstruktionens tværvanger giver tværgående stabilisering, og luftbælge absorberer og styrer de lodrette bevægelser, så der opnås en behagelig affjedring
Fakta om Volvo Dynamisk Styring
- Volvo Dynamisk Styring bygger på et konventionelt mekanisk styresystem, hvor en ratstamme er forbundet til et styrehus
- Det hydrauliske servosystem genererer den kraft, chaufføren behøver for at dreje lastvognens hjul. Volvos system anvender en elektronisk styret elmotor, der er monteret på ratstammen
- Elmotoren arbejder sammen med den hydrauliske servostyring og justeres tusindvis af gange i sekundet af en elektronisk styreenhed
- Ved lave hastigheder giver elmotoren ekstra kraft, og ved høje hastigheder regulerer elmotoren automatisk styretøjet og kompenserer for uregelmæssigheder, som overføres til rattet, fra for eksempel sidevind eller ujævnheder i vejbelægningen
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Sværlasttraileren tog en med som let last
- Vognmand fik sin nye vogn leveret på Lundevej
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- En plus en plus en plus en - bliver et 34 meter langt vogntog
- Vognmand fra Brylle hentede påhængsvogn til veksellad i Hedensted
- Green Truck Award endte igen hos Scania
- Forhandlernetværk effektiviserer og konsoliderer ekspertisen
- Vognmand har overført en ny tre-akslet anhænger til sit hovedsæde i Brabarnd
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |