Forsiden
      

DAF kører sin LF-model frem i en 2016-udgave

Tirsdag 6. oktober 2015 kl: 11:24
Af: Redaktionen

DAF kører sin LF-model frem i en 2016-udgave

DAF introducerer med sin 2016-edition af sin LF-distributionsbil en lang række tiltag, der skal øge effektiviteten - blandt andet optimerede drivlinjer, en ny aerodynamikpakke samt et større udvalg af akselkonfigurationer og brændstoftanke

DAF kører sin LF-model frem i en 2016-udgave
De fleste LF 2016-modeller er udstyret med de nyeste komfort- og sikkerhedsfunktioner som standard, herunder AEBS-system, system til advarsel om kollision forfra (FCW), afstandsstyret fartpilot (ACC) og system til advarsel ved skift af vognbane (LDWS).


Den nye 2016-udgave af LF-modellerne tager udgangspunkt i DAF’s Transport Efficiency-koncept med lavere driftsomkostninger og højere profitabilitet. 


Dette gælder eksempelvis nye LED-baglygter med lang levetid, for den nye Frigoblock-generator til kølemaskiner, som modeller med den 4-cylindrede, 4,5 liter store Paccar PX-5 motor er klargjort til montering af, og for det centrale display på instrumentbrættet, som viser fartskriveroplysninger (herunder køretimer), oplysninger om det næste planlagte serviceeftersyn samt oplysninger om opbygningen. 



Optimerede drivlinjer
De nye LF 2016-modeller er udstyret med optimerede drivlinjer, med forbedret software og optimeret varme- og luftregulering i efterbehandlingssystemet af udstødningsgas. Det gør eksempelvis Paccar’s 4,5 liters motorer på mellem 152 og 213 hk op til 5 procent mere brændstofeffektiv.


Paccar’s 6,7 liter motorer på mellem 223 hk og 314 hk kan også leveres med en automatisk, 12-trins AS Tronic-gearkasse som ekstraudstyr. Sammenlignet med den eksisterende automatiske, 6-trins gearkasse muliggør det en højere vogntogsvægte på op til 32 ton.


En anden fordel ved den nye LF 2016-serie er de udvidede muligheder for at tilpasse lastbilen til særlige anvendelsesformål takket være syv nye akselkonfigurationer med længder på op til 6,90 meter, hvilket åbner for ladlængder på over 9 meter. 


De længere akselkonfigurationer muliggør også brændstoftankkapaciteter på op til 1240 liter, hvilket betyder større rækkevidde, maksimal tilgængelighed og åbner for økonomisk gevinst, hvis kan vente med at påfylde brændstof, indtil man finder passande lave brændstofpriser.



Forbedret aerodynamik giver op til  fire procent lavere brændstofforbrug
DAF har til 2016-udgaven af sine LF-modeller udviklet nye sidespoilere og tagspoiler til seriens Day Cab-førerhus. Tagspoileren, der fås til både lave og høje opbygninger, passer sammen med de nye sidespoilere til opbygninger, der er mellem 2,50 meter og 2,55 meter brede. Den nye aerodynamikpakke muliggør ifølge DAF brændstofbesparelser på op til 4 procent sammenlignet med den nuværende pakke.


DAF introducerer også et nyt luftindtag, der er placeret lige bag ved førerhuset og som sikrer optimalt luftflow og muliggør samtidig montering af forskelligt ekstraudstyr som for eksempel højdejusterbare tagspoilere samt køleenheder og sovekabiner oven på førerhuset. 


DAF LF 2016-modellen kan bestilles klargjort til montering af en vandkølet Frigoblock-generator på 22,5 kW i kombination med den 4-cylindrede, 4,5 liter store PACCAR PX-5 motor, så den kan benyttes specifikt til køletransport. 


Flere oplysninger til chaufførerne 
DAF's chaufførassistent, som er monteret i LF-, CF- og XF-modellerne, leverer oplysninger om køretøjets brændstoføkonomi, chaufførens adfærd og evne til at forudse trafiksituationer.


Som noget nyt på LF 2016-modellen vises fartskriveroplysningerne også på det centrale display. Det gør det muligt for chaufføren at overvåge sin kørehastighed og køretimer mere effektivt for at undgå lovovertrædelser. Displayet viser også, hvornår det er tid til køretøjets næste planlagte serviceeftersyn, så rettidig vedligeholdelse sikres. På baggrund af chaufførens førerkort skifter displayet automatisk til hans foretrukne sprog.


Forbedret integration med opbygningen
Oplysninger om opbygningen og eventuelt hjælpeudstyr kan også vises på det centrale display. Et eksempel kan være en advarsel om, at en eventuel lastbilmonteret kran ikke er foldet helt sammen, eller hvis støttebenene ikke står forsvarligt. Det er blevet muligt takket være en forbedret kommunikation mellem chassis og opbygning. Opbygningen "ved" eksempelvis, om gearkassen er i neutral. Derudover er det nu muligt at kontrollere eksempelvis kraftudtag via køretøjets centrale CAN-forbindelse både fra opbygningen og fra førerhuset.


Produktionen af DAF LF 2016-modellen starter i december.


DAF’s LF 2016 Edition i punktform  
  • Op til 5 procent lavere brændstofforbrug takket være motoroptimering 
  • Ny automatisk, 12-trins AS Tronic-gearkasse 
  • Længere akselafstande for øget lastkapacitet
  • Nye spoilersæt for bedre aerodynamik og op til 4 procent lavere brændstofforbrug
  • Brændstoftankkapaciteter på op til 1240 liter 
  • Luftindtag bag ved førerhuset for større fleksibilitet i forbindelse med montering af opbygninger
  • Den 4-cylindrede model med 4,5 liter Paccar PX-5 motoren fås nu klargjort til montering af en Frigoblock-generator 
  • Visning af fartskriveroplysninger og køretimer på det centrale display
  • System til advarsel ved skift af vognbane (LDWS), AEBS-system, system til advarsel om kollision forfra (FCW) og afstandsstyret fartpilot (ACC) er monteret som standard 
  • LED-baglygter med lang levetid




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Sværlasttraileren tog en med som let last
- Vognmand fik sin nye vogn leveret på Lundevej
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- En plus en plus en plus en - bliver et 34 meter langt vogntog
- Vognmand fra Brylle hentede påhængsvogn til veksellad i Hedensted
- Green Truck Award endte igen hos Scania
- Forhandlernetværk effektiviserer og konsoliderer ekspertisen
- Vognmand har overført en ny tre-akslet anhænger til sit hovedsæde i Brabarnd
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst