Forsiden
      

transportnyhederne.dk prøvekører Volvo I-Shift Dual Clutch

Fredag 6. november 2015 kl: 10:56
Af: Mikael Friis

transportnyhederne.dk prøvekører Volvo I-Shift Dual Clutch

Et egentlig dobbeltkoblingssystem til tunge lastbiler kom på markedet i fjor. Det var Volvos I-Shift Dual Clutch, og transportnyhederne.dk har for nylig haft lejlighed til at prøvekøre systemet. Det blev en udpræget positiv oplevelse

Det er 13 år siden, at Volkswagen præsenterede verdens første gearkasse med dobbeltkobling, det såkaldte DSG-system (Dobbelt Schalt Getriebe), til personbiler. Siden har systemet gået sin sejrsgang i VW-koncernen og efterfølgende også hos mange andre personbilproducenter.
På lastbil-siden har udviklingen taget noget længere tid. Automatiserede gearskiftesystemer i kombination med manuelle gearkasser har været på markedet i mange år (Volvo I-Shift, Scania Opticruise, Mercedes Benz Powershift, DAF AS-Tronic osv.), men et egentlig dobbeltkoblingssystem til tunge lastbiler kom først på markedet i fjor. Det var Volvos I-Shift Dual Clutch, og transportnyhederne.dk har for nylig haft lejlighed til at prøvekøre systemet. Det blev en udpræget positiv oplevelse.


Volvo Truck’s invitation gik på prøvekørsel af en FH 500 6x2 med tipsættevogn på ca. 56 ton vogntogsvægt. Udgangspunktet var Volvo Truck Center i Hillerød, og den korte konklusion på de ca. toenhalv times prøvekørsel af Volvo Dual Clutch på de nordsjællandske lande-, motortrafik- og motorveje er: fremragende teknologi! Den lidt mere uddybende konklusion er: Volvo I-Shift Dual Clutch fungerer helt perfekt, men anvendelsesområde og pris vil nok udfordre systemets udbredelse. Forklaringen er følgende.


Kontinuerlig og jævn kraftoverføring
Ideen med Dual Clutch er, at drivlinen hele tiden er i indgreb også under selve gearskiftene. Når der skal skiftes gear, udkobles det ene gear samtidig med, at næste gear indkobles. Det giver en kontinuerlig og meget jævn kraftoverføring til gavn for trækkraft, økonomi og komfort. Gearskiftene sker umærkeligt, blødt og lynhurtigt, så man forledes til at tro, at man kører med en ”gammeldags” hydraulisk automatgearkasse. Kun ved skiftet fra 6. til 7. gear mærkes en afbrydelse i kraftoverføringen, som skyldes, at skiftet fra lav til høj range ikke kan udføres ved hjælp af de to koblinger.


Ifølge Volvo er I-Shift Dual Clutch tiltænkt langturskørsel og regional distributionskørsel med op til 60 tons vogntogsvægt, men her er det almindelige I-Shift jo suverænt. Og med en listepris på ca. kr. 37.000 ekstra i forhold til almindeligt I-Shift er det nok tvivlsomt, hvor mange vognmænd, der vil investere i systemet alene på grund af den bedre komfort og angiveligt bedre brændstoføkonomi.


Det ændrer dog ikke ved, at I-Shift Dual Clutch fungerer fremragende. På prøveturen, som gik fra Hillerød til Frederiksværk, Frederikssund, Roskilde og retur, kom vi flere gange igennem snævre rundkørsler, hvor den fuldt lastede fire-akslede sættevogn strittede voldsomt imod. De hurtige og umærkelige gearskift fik dog vogntoget glidende rundt uden antydning af ryk. Det er let at dosere gassen, så man opnår jævn kørsel. Ved acceleration fra stilstand går det også hurtigt og smertefrit, og i de lavere gear er det tydeligt at mærke, at drivlinen ikke udsættes for kraftige udsving i belastningen. Kun ved skiftet fra 6. til 7. gear afbrydes kraftoverføringen som beskrevet ovenfor kortvarigt, men det betyder ikke så meget, da hastigheden så er oppe på 25-30 km/t. 


Med I-Shift Dual Clutch bliver acceleration jævn og udramatisk, hvilket bidrager til god komfort.


En motorstørrelse ned
Volvo Trucks oplyser, at den blødere og mere kontinuerlige kraftoverføring reducerer behovet for drejningsmoment fra motoren, så man kan gå en motorstørrelse ned fra for eksempel. 540 hk med I-Shift til 500 hk med I-Shift Dual Clutch uden at tabe ydeevne. Det vil neutralisere noget af merprisen på Dual Clutch-systemet og dermed måske bidrage til større udbredelse, da udviklingen i lastbilbranchen - lige som for personbiler - går i retning af mindre, men mere brændstoføkonomiske motorer.


Systemet er ifølge Volvo ikke beregnet til kørsel, hvor det virkelig kunne komme til sin ret, nemlig hård entreprenørkørsel. Her er der ofte brug for en kontinuerlig kraftoverføring med højt moment for at undgå, at trækhjulene graver sig ned på løst eller fedtet underlag. 


Et eksempel på fremsynethed
I-Shift Dual Clutch viser, at Volvo Trucks  - igen er helt fremme i træskoene, når det gælder udvikling af nye teknologier i lastbilbranchen. Volvo var også tidligt ude med Geartronic-systemet helt tilbage i de glade F10-F12 dage, hvor det dog blev modtaget med en vis skepsis. Senere opnåede Geartronic stor succes og førte siden til I-Shift, og det samme vil formentlig ske med Dual Clutch.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- En plus en plus en plus en - bliver et 34 meter langt vogntog
- Vognmand fra Brylle hentede påhængsvogn til veksellad i Hedensted
- Green Truck Award endte igen hos Scania
- Forhandlernetværk effektiviserer og konsoliderer ekspertisen
- Vognmand har overført en ny tre-akslet anhænger til sit hovedsæde i Brabarnd
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst