Forsiden
      

Volvo tandemakselløft - Når kravet både er trækkraft og komfort

Onsdag 3. februar 2016 kl: 09:39
Af: Mikael Friis

Volvo tandemakselløft - Når kravet både er trækkraft og komfort

Jagten på lavere driftsomkostninger og større effektivitet ved landevejstransport presser løbende lastbilproducenterne til at udvikle mere innovative løsninger. Det er Volvos nye tandemtræk med akselløft et godt eksempel på. Systemet gør det nemlig muligt at opnå det bedste fra to verdener - god fremkommelighed med læs takket være tandemtrækket og god kørekomfort med tom vogn takket være bogieløftet


Volvo inviterede for nylig transportnyhederne.dk til en kort testkørsel af tandemtræk med akselløft. Testbilen var en næsten fabriksny Volvo FH 500 6x4 med tilkoblet 4-akslet Meiller tipsættevogn, som FKB Trading i Odense venligt havde stillet til rådighed. Trækkeren var specificeret med parabelfjedre på forakslen og 4-punkts luftaffjedring på hver af de to tandemaksler med navreduktion, mens sættevognen var forsynet med fuld luftaffjedring med løftbar første og sidste aksel samt tvangsstyring på sidste aksel.


Testkørslen skete med tom vogn, hvilket umiddelbart kunne lyde skuffende. Imidlertid giver det ikke meget mening at testkøre en tandemtrækker, hvis fuldt læs på skamlen alligevel gjorde det umuligt at køre med løftet bogieaksel. Derimod gav det ubelastede vogntog god mulighed for at teste køreegenskaberne med løftet bogieaksel og dermed bedømme trækkraft på fedtet underlag samt kørekomforten ved landevejskørsel.


God fremkommelighed, fin komfort
Med udgangspunkt fra Titan Volvo i Solrød syd for København gik turen ad landeveje til en grusgrav i Tune ved Roskilde, hvor det var muligt at opleve systemet i aktion. Hård frost i kombination med snefald havde gjort underlaget i grusgraven meget knoldet og hårdt, men selv her gav tandemakselløftet en meget fin kørekomfort. Trods parabelfjedre på forakslen viste bilen absolut ingen tegn på hoppen og dansen, som kendetegnede tidligere tiders stive tandemtrækkere.


Med løftet tandemaksel får man også bedre trækkraft på fedtet underlag takket være højere akseltryk på den forreste trækaksel. Det viste sig tydeligst ved opkørslen fra grusgraven, hvor solen havde gjort overfladen våd og glat, mens underlaget stadig var frosset. Egenvægten fra den løftede bogieaksel med tvillingmontering gav endnu bedre vejgreb ved at fungere som ”kontravægt” bag den forreste trækaksel.


Ved tomkørsel på landevej slipper chaufføren for de velkendte slag i ryggen, som normalt kendetegner en tom tandembil. Desuden giver den løftede bogieaksel en markant reduceret drejeradius, idet bilen med løftet bogieaksel styrer som en to-akslet trækker med blot 3.200 mm akselafstand.


Forbedret driftsøkonomi
Også driftsøkonomien forbedres med tandemakselløft. Ifølge Volvo giver den mindre indre friktion i drivlinen samt lavere rullemodstand fra de fire bogiedæk 3-4 procent brændstofbesparelse ved tomkørsel. Desuden spares der lidt på dækkontoen, når bogiehjulene ikke ruller formålsløst hen ad asfalten, når der hverken er brug for trækkraft eller bæreevne.


Konklusionen efter vores korte testkørsel med Volvos tandemakselløft er dermed klar: dét duer! Med en listepris på ca. 26.000 kroner plus moms oven i den normale tandem-pris er det dog tvivlsomt, om merprisen kan forrentes alene af brændstof- og dækbesparelserne. Men når forbedret fremkommelighed og markant bedre kørekomfort ved tomkørsel lægges oven i, kan pengene være givet godt ud.


Og består kørselsopgaverne ikke af meget krævende off-road kørsel med de højeste totalvægte kan en tandembogie uden navreduktion med tandemakselløft nu også være et glimrende alternativ til en 6x2 med navreduktion. I takt med de løbende udvidelser af produktprogrammet er der nu endnu mere at vælge imellem på Volvos hylder.


Læs også: 






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- En plus en plus en plus en - bliver et 34 meter langt vogntog
- Vognmand fra Brylle hentede påhængsvogn til veksellad i Hedensted
- Green Truck Award endte igen hos Scania
- Forhandlernetværk effektiviserer og konsoliderer ekspertisen
- Vognmand har overført en ny tre-akslet anhænger til sit hovedsæde i Brabarnd
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker
- Uddannelsesorganisation får endnu en el-lastbil i flåden
- To nye tre-akslede trailere med walking floor er gået til Mors

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst