Forsiden
      

Iveco viste sig frem på skånske veje

Fredag 12. februar 2016 kl: 13:27
Af: Jesper Christensen

Iveco viste sig frem på skånske veje

Iveco i Norden og Baltikum har i denne uge haft danske og norske journalister - og journalister fra Sverige og De Baltiske Lande - ude at køre i en række forskelge biler fra Iveco’s nye Eurocargo-serie på små og større veje i det vestlige Skåne. Det blev til flere hundrede kilometer, hvis bilerne fik lov til at vise, hvordan de er at køre i

Det eneste, der manglede med hensyn til at gøre testen til et realistisk billede af dagligdagen for en chauffør i en distributionsbil var på- og aflæsning. Det var taget ud af dagens kost for biler og journalister - men det var også den eneste form for skånekost, der blev serveret på ruten fra Helsingborg via Ekeby, Svalöv, Röstånga, Perstorp, Örkeljunga, Våxtorp til Båstad den første dag og fra Båstad over Hallandsåsen til Helsingborg den anden.


Iveco’s folk havde sørget for, at der var læs på bilerne tilpasset deres forskellige størrelser med hensyn til totalvægt. Dermed havde de seks testbiler - alle med automatiseret seks trins XF-gearkasse mulighed for at vise, hvad de kunne med hensyn til køreegenskaber og motorkraft.


Med sikkerhedsselen sat i låsen, et tryk på gearvælgerens “D” for drive, og håndbremsen slækket, var det tid til at trykke let på speederen i den første testbil - en svensk indregistreret 16 tons Iveco Eurocargo med en seks-cylindret motor på 250 hk, luftaffjedret bagaksel og ACC - Adaptive Cruise Contrl, der søger for at holde afstanden til forankørende.


Den var nem at betjene og få til at bestille noget, selvom den kun havde en seks trins gearkasse. Den klarede stigningerne i fin stil med bløde og hurtige gearskift, uden at omdrejningstallet kom alt for højt op - med øget støj i førekabinen til følge. Den nye Iveco Eurocargo er faktisk en ret behagelig bil at køre i - både denne første testbil - og de andre. Førerhusene var grundlæggende ens. Forskellen var grundlæggende chassisets størrelse, der afgjorde, om der var to eller tre trin op til førerpladsen - om der var plads til en eller to passagerer, og om der var bakkammera eller ej.


Derfor var det også interessant at finde ud af, hvor stor forskellen var på en bil med luftaffjedring på bagakslen, og så en bil med fuld luftaffjedring. Forskellen er ikke voldsomt stor, men den er der. Det blev tydeligt efter de første par kilometer i testbil nummer to - en fuldt luftaffjedret 15 tons Iveco Eurocargo - også med en 150 hestes motor - opbygget med fast kasse hos Brdr. Plagborg til det danske marked. 


Det er mere behageligt at køre i en bil med fuld luftaffjedring. Ujævnheder i vejen mærkes langt mindre. Om støjniveauet med hensyn til vejstøj også er mindre, er svært at vurdere. Men det føltes sådan. Med hensyn til de andre køreegenskaber - retningsstabilitet, styring under kørsel, opbremsning - og nødbremsning - ligger i begge biler - ja i alle seks testbiler - på et højt niveau. Det viste de tre-fire timers kørsel, bilerne tilbagelagde ad større og mindre svenske landeveje - først i gråt eftermiddagsvejr med solen hængende lavt over horisonten - senere i mørke med regn og blæst.


Brændstoføkonomien kan man påvirke under kørslen
Iveco’s folk, der havde planlagt turen i det vestlige Skåne og et lille stykke op i Halland, skal have ros for ruten. Den var godt varieret og gav et godt indtryk af, hvad bilerne kan, når det gælder motorer og gearsystemer. De seks testbiler var typiske kundebiler, hvor seks-trins gearkasser bliver valgt frem for 12-trins gearkasser. Med seks-trins gearkasser kan man som chauffør påvirke brændstofforbruget positivt ved at følge med i, hvordan landskabet varierer op og ned ad bakke. Det gælder især i biler med ACC, som ikke automatisk læser landskabet. Når vejen flader ud på vej op mod toppen af en bakke, er der god idé i at skifte op i et højere gear lidt før toppen - og når det går nedad, og man bruger motorbremsen, kan man også med fordel læse landskabet og geare op lidt før, man når bunden af bakken.


Hvornår Iveco udstyrer sin Eurocargo-serie med en GPS-styret cruisekontrol, ligger hen i det uvisse. Men det ligger nok i kortene, at Iveco vil have noget at vise frem på det område i den nærmeste fremtid - i hvert fald til de større lastbiler, hvor konkurrenterne har GPS-styrede systemer.


Hen mod aften, hvor mørket havde lagt sig over Skåne og Halland, og regnen silede ned, kunne man som chauffør også konstatere, at vinduesviskerne kan viske selv kraftig regn væk - og sprinklersystem vaske snavs af ruderne og spejvarmen sikre et godt udsyn bagud langs siderne. I Båstad, hvor bilerne skulle holde hvil for natten, var der lejlighed til at mærke, hvordan bilerne opfører sig under bykørsel, hvor pladsen er begrænset og hastigheden lav. Eurocargo’en er ganske let at manøvrere med ratudslag, der gør vendinger og bakmanøvrer uproblematisk. Hvis man skulle fremhæve et punkt, hvor der er plads til udvikling, så er det servostyringen ved lav hastighed. Her kunne man godt bruge lidt mere hjælp fra servostyringen, så man ikke skulle bruge helt så meget kraft til at dreje rattet.


Op og ned ad Hallandsåsen
Dagen efter var vejret stadigt gråt. Så det blev de nye testbiler, der lyste op. Dagens rute tilbage til Helsingborg gik op over Hallandsåsen, som der blev lejlighed til at køre op og nedad et par gange. Hallandsåsen rejser sig op over det ellers ret flade landskab som en stor hval. Vejen op og ned er cirka bakken ved Kolding på E45 eller bakken ved Slagelse på E20 - bare gange tre eller fire. Her blev der lejlighed til at bruge ens evner ud i nedkørsel i lavt gear kombineret med brug af motorbremsen. Iveco leverer Eurocargo med motorbremse - ikke med retarder eller andre bremsesystemer på drivlinien. 


Men det gør heller ikke så meget, da Eurocargo’ernes motorbremse er ganske effektiv i kombination med et passende lavt gear. Motoren må i den forbindelse faktisk komme helt op på omkring 3.000 omdrejninger/minut. Men så højt behøvede den ikke at komme op på vej den game vej ned ad Hallandsåsen, der ender i et T-kryds. Med bilen i fjerde gear kunne farten holdes passende lav og under hastighedsgrænsen. Det var faktisk kun nødvendigt at bruge fodbremsen en enkelt gang ned ad åsen - og så til slut ved T-krydset.


Konklusionen efter testen af Iveco Eurocargo på vejene i Skåne og det sydlige Halland må være, at Iveco med sin nye Eurocargo leverer en moderne distributionsbil, der lever op til forventningerne. Om det så bliver en bil, som byerne kan lide, må tiden vise. Men her på transportnyhederne.dk er vi klar til at sende den ud i byerne med roser og gode anmeldelser.


Læs mere om testen af Iveco Eurocargo her:



Udvalgte tekniske fakta
  • Eurocargo kan fåes med to forskellige motorer. En firecylindret på enten 160, 190 eller 210 hk og en seks cylindret på enten 220, 250, 280 eller 320 hk
  • Gearkasserne er fra ZF - enten seks-trins eller 12-trins. I Danmark og de øvrige nordiske lande er automatiserede gearkasser de mest udbredte med en andel over 95 procent
  • Eurocargo har også de lovpligtige sikkerheds-systemer. Her oplyser eksempelvis den lovpligtige nødbremsefunktion - AEBS, Advanced Emergency Braking System - ikke blot de eksisterende krav, men også de krav, der bliver indført på nye biler senere på året
  • I førerkabinen findes flere USB-tilslutningsmuligheder til eksempelvis en smart telefon eller navigationsenheder
  • Man kan vælge et multifunktionsrat, hvorfra chaufføren kan kontrollerer eksempelvis radio og telefon
  • Iveco tilbyder forksllige udgaver inden for telematic-løsninger - bronze, sølv eller gulv. Bronze omfatter positionering, geofencing og brændstofrapport med tilvalg af download af fartskriverdata og en udvidet positionering, Sølv omfatter ud over bronze-udgaven eksempelvis også køretidsstyring og chaufførovervågning. Guldudgaven omfatter derudover for eksempel et beskedsystem, chaufførinformation på en skærm og chaufførcoaching

Iveco Eurocargo kan leveres med:
  • ACC - Adaptive Cruise Control - der holder afstanden til forankørende biler
  • På biler med automatiseret gearskift fåes Eurocargo med en Eco-mode-funktion, der forbedrer brændstoføkonomien ved at begrænser accelerationen, låse gearskiftet i automat-skift, og skære tophastigheden ned med 5 km/t



Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Forhandlernetværk effektiviserer og konsoliderer ekspertisen
- Vognmand har overført en ny tre-akslet anhænger til sit hovedsæde i Brabarnd
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker
- Uddannelsesorganisation får endnu en el-lastbil i flåden
- To nye tre-akslede trailere med walking floor er gået til Mors
- Fire-akslet gardintrailer skal køre for leverandør af flydende gasser
- Containertransport har fået flere elektriske trækkere
- Vognmand fra Stevns stævnede ud fra Hedensted med to nye tre-akslede tip-trailere
- Bestanden ligger stabilt

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst