Forsiden
      

Løbende opdateringer baner vejen for DAF

Onsdag 27. april 2016 kl: 12:12
Af: Mikael Friis

Løbende opdateringer baner vejen for DAF

DAF inviterede midt i april den samlede fagpresse til testkørsel af hele sit brede produktprogram. Det skete i Barcelona i Spanien, hvor transportnyhederne.dk var med

Som leverandør af et af markedets bredeste produktprogrammer af lastbiler over 7,5 ton totalvægt har DAF nok at se til, når der inviteres til testkørsel. Hele 12 nye køretøjer fra LF-, CF- og XF-serierne stod til rådighed for fagpressen, så transportnyhederne.dk valgte at testkøre ét køretøj fra hver serie. Samtlige køretøjer var læsset til ca. 80 procent af den lovlige total/vogntogsvægt, og testkørslen foregik på en ca. 35 km blandet rute af hhv. by-, lande- og motorveje, så den blev så realistisk som muligt.


LF-serien har en lydsvag
Her valgte vi at køre en tur i den nye LF Silent med 4,5 liters motor på 184 hk. Den er skræddersyet til citydistribution både på grund af meget gode manøvreegenskaber takket være 52 graders styreudslag samt ny støjdæmpning af drivlinen for at komme under 72 dB(A) i udvendigt støjniveau.

Den 4-cyl. motor på 184 hk/700 Nm yder mere end rigeligt til de ca. 7 ton, som bilen var læsset op til. Den 6-trins ZF-gearkasse med automatisk AS-Tronic-gearskift arbejder smidigt, så accelerationerne efter rødt lys er hurtige og ubesværede. Støjdæmpningen både omkring drivlinen og i førerhuset lægger en effektiv dæmper på motorlyden, som ellers kan være lidt udfordrende fra en 4-cyl. motor. Bortset fra lidt rasleri fra en sidespoiler under kørslen var støjniveauet i førerhuset overraskende lavt. Medvirkende til dette er også, at omdrejningstallet i ”Silent”-udgave er begrænset til 1.600 o/min., hvilket også lægger en dæmper på brændstofforbruget. LF er en smidig, letkørt og effektiv distributionsbil.


CF-serien
Blandt produktnyhederne i CF-serien er hydraulisk styrbar støtteaksel, så den skulle vi naturligvis prøve. Den tre-akslede distributionsbil var læsset til ca. 21 ton, og dermed skulle motoren i form af den mest hårdtpumpede udgave af PX-7’eren på 314 hk have magt over det. 314 hk lyder af meget fra en 6,7 liters motor, og alle hk’erne er da også først til stede fra 2.000 o/min. Den beskedne slagvolumen koster på drejningsmomentet, og de forholdsvis beskedne 1.100 Nm gjorde ikke den ca. 21 tons tunge bil til en sejtrækker. Det blev til en vis grad kompenseret af den 12-trins ZF-gearkasse med AS-Tronic. Dermed er der hele tiden et passende gear til at sørge for tilstrækkelig accelerationsevne. Så længe totalvægten ikke kommer over de 26 ton, kan det gå an, men med højere vogntogsvægt vil MX-11 motoren med bedre og markant højere drejningsmoment og dermed sejtræksevne nok være at foretrække.

CF-førerhuset var som altid en fornøjelse at sidde i. Det er lidt smallere indvendigt end det større XF-førerhus, men til distributionskørsel føles det som en fordel, da det er nemmere at overskue ved kørsel i travl bytrafik.


XF-serien har fået en lav trækker
DAF’s XF-førerhus har aner helt tilbage til slutningen af 1980’erne, men ret beset er der ikke meget tilbage fra det oprindelige førerhus. Talrige opdateringer har gjort XF-førerhuset til et af de mest rummelige og komfortable på markedet, og med de seneste opdateringer fastholder det positionen blandt chaufførernes foretrukne. I Barcelona kørte vi i den nye Low Deck-udgave med blot 91 cm. skammelhøjde og dermed mulighed for 3 meter indvendig lasthøjde. Den ekstremt lave chassishøjde er blandt andet opnået gennem nye trækdæk helt ned i 45-profil og mulighed for 375/45R22.5 fordæk fra Good Year, ny affjedringsgeometri samt en fast drejeskammel på blot 140 mm højde over chassiset.

XF Low Deck: Med blot 91 cm skammelhøjde bliver XF Low Deck aldrig terrængående, men med en knap kan frihøjden dog øges med ca. 100 mm ved kørsel på ujævnt terræn, over trafikbump og på ramper.

Takket være de meget lave dæk og den lave affjedring kører XF Low Deck som på skinner. Retningsstabiliteten er i top, og med en knap kan affjedringen lynhurtigt hæves ca. 100 mm ved kørsel på ujævnt underlag, over trafikbump, på ramper med videre. Det giver nok frihøjde til at klare de fleste udfordringer, men terrængående bliver XF Low Deck dog aldrig.

I XF-førerhuset er komfort og støjniveau blandt markedets bedste, og både instrumentering, betjeningsgreb og kontakter er logiske og velplacerede, så man lynhurtigt føler sig hjemme.


Transportnyhederne.dk’s konklusionen efter en dags testkørsel af DAF’s opdaterede lastbilprogram er klar: Trods nogle år på bagen kan både LF-, CF- og XF-modellerne sagtens klare sig mod nyere konkurrenter. Det gælder både fleksibiliteten i produktprogrammet, køre-eegenskaber og chaufførkomforten. Det tekniske fundament for markant større markedsandel - også i Danmark - er således til stede - så rigeligt endda.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Forhandlernetværk effektiviserer og konsoliderer ekspertisen
- Vognmand har overført en ny tre-akslet anhænger til sit hovedsæde i Brabarnd
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker
- Uddannelsesorganisation får endnu en el-lastbil i flåden
- To nye tre-akslede trailere med walking floor er gået til Mors
- Fire-akslet gardintrailer skal køre for leverandør af flydende gasser
- Containertransport har fået flere elektriske trækkere
- Vognmand fra Stevns stævnede ud fra Hedensted med to nye tre-akslede tip-trailere
- Bestanden ligger stabilt

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst