Forsiden
      

Dynamisk styring på dobbelte foraksler gør terrænkørsel legende let

Fredag 20. maj 2016 kl: 14:57
Af: Jesper Christensen

Dynamisk styring på dobbelte foraksler gør terrænkørsel legende let

OPDATERET MED VIDEO: Fredag 13. maj om formiddagen havde vi her på transportnyhederne.dk lejlighed til at teste en ny finesse til FMX-lastbilerne fra Volvo Trucks. I flere år har man kunnet få lastbiler med den svenske lastbilproducents dynamiske styretøj - VDS - på forakslen. Det nye er, at det også er blevet muligt at nyde fordelne ved systemet på lastbiler med dobbelte foraksler - eksempelvis en Volvo FMX 8x4


SENEST: Vi har opdateret artiklen med en video fra testkørslen. Videoen kan ses nederst.


På ugens sidste dag med strålende og sommeragtigt forårsvejr i lysegrønne omgivelser på Volvo Trucks testcenter ved fabrikken i Göteborg stod en række Volvo FMX’er linet op til test. Og hvad er mere nærliggende, når den store og mærkbare nyhed skulle være Volvo Dynamic Steering (VDS) på en lastbil med dobbelt foraksel - at tage en tur i en FMX med dobbelte foraksler uden VDS.


Testbil nummer et - var en Volvo FMX 540 med traditionel styring på de dobbelte foraksler.



Det var den største at testbilerne - en fem-akslet FMX 10x4 med en 540 hk motor med Volvo Trucks’ automatiske powertronic-gearkasse. Bilen var lastet op til en totalvægt på 40-45 ton, selvom den tekniske totalvægt var på 66 ton. Testchaufføren fra Volvo Trucks forklarede, at det var af hensyn til vejene på testcentret - og også, at det svarede til totalvægten på svenske veje på sådan et køretøj.


Motorkraft og gearkassens ydelse var der ikke noget i vejen med. Det var der heller ikke med styretøjet. Alt fungerede, som forventet, da turen gik henad den smalle og bumplede vej. Op ad bakker med stigninger på 15-20 procent - og nedad igen. Umiddelbar kunne man som chauffør med jyske baggrund sætte kryds ved seks eller syv på en skala fra et til 10.


Efter den første tur var det derfor spændende at sætte sig op i en næsten tilsvarende Volvo FMX med dobbelte foraksler - og Volvo Dynamic Steering. Testbilen var en fire-akslet FMX 500 8x4 lastet op til omkring 32 ton - ifølge Volvo Trucks mand svarende til det bilen må køre med i Sverige, selvom den tekniske totalvægt var på 46 ton.


Testbil nummer to - var en Volvo FMX 500 med VDS-styring på de dobbelte foraksler.




Turen gennem democenterets “vej” for anlægsbiler var den samme, og de to biler kunne også tilnærmelsesvis kaldes for tilsvarende på nær én ting - styretøjet.


Blot efter de første meter var det tydeligt at mærke forskel. Hvor man i den første testbil skulle bruge mange flere kræfter for at holde styr på rattet, var det nærmest en leg at styre den anden bil gennem terrænet. Det gik let både til højre og til venstre gennem skarpe og rigtig skarpe sving henad den ujævne skovvej.

Forskellen mellem det traditionelle styretøj på den første testbil og så VDS-styretøjet på testbil nummer to var slående og faldt markant ud til den anden testbils fordel.


Testbil nummer to skal også vurderes på en skala fra et til ti, hvor ti er bedst. Hvis der skal være plads til forbedringer i fremtiden - og det vil Volvo Trucks udviklere bestemt være tilfredse med - må testbil nummer to nøjes med ni, når det gælder VDS på dobbelte foraksler. Når det er sagt, så kan vi efter testen fredag kun roses systemet, for det gør arbejdsdagen henad ujævne veje betydeligt lettere. Set over en årrække må det også bidrage til at forebygge arbejdsskader i ryg og skuldre hos chauffører, der kører i anlægsbiler.












Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Sværlasttraileren tog en med som let last
- Vognmand fik sin nye vogn leveret på Lundevej
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- En plus en plus en plus en - bliver et 34 meter langt vogntog
- Vognmand fra Brylle hentede påhængsvogn til veksellad i Hedensted
- Green Truck Award endte igen hos Scania
- Forhandlernetværk effektiviserer og konsoliderer ekspertisen
- Vognmand har overført en ny tre-akslet anhænger til sit hovedsæde i Brabarnd
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst