Forsiden
      

Stor dækproducent lancerer ny serie af lastbildæk

Torsdag 19. maj 2016 kl: 09:55
Af: Redaktionen

Dækproducenten Dunlop, der er en del af Goodyear-koncernen, lancerer et helt nyt udvalg af lastbildæk, der ifølge producenten giver bedre ydelse på alle veje - flere kørte kilometer, lavere brændstofforbrug og bedre egenskaber om vinteren


Det nye udvalg til vejkørsel omfatter SP346-fordækket, SP446-trækækket og SP246-trailerdækket. Dække giver ifølge Dunlop ikke kun op til 10 procent højere kilometertal og forbedret brændstoføkonomi sammenlignet med deres forgængere, men de giver også bedre vinterkørsel egenskaber. Dækkene i den nye dækserie overholder EU-kravene til lastbilvinterdæk, der er mærket med 3-Peak-Mountain-Snowflake (3PMSF)-symbolet på for- og trækækkene samt M+S-mærket på alle dæk. Budskabet fra Dunlop er, at køreegenskaberne for de nye dækserier til fjerntransport og regionaltransport ved både sommer og vinteranvendelse, giver flådeadministratorer ro i sindet, da deres lastbiler er klar til alt, hvad der venter forude.


- Disse dæk giver ro i sindet hos flåder, der har brug for dæk, der tilbyder en balance mellem godt kilometertal og lavt brændstofforbrug for at sikre lave, samlede ejerskabsomkostninger fra deres dækinvesteringer, siger Michel Rzonzef, der er Vice President Commercial Business for Europa, Mellemøsten og Afrika hos Goodyear Dunlop. 


Om de nye dæk

Dunlop SP346-fordæk
Det nye Dunlop SP346-fordæk tilbyder højere kilometertal og lavere brændstofforbrug end forgængeren SP344, samt forbedrede køreegenskaber og kontrol under alle forhold. Slidbanedesignet giver den præstation, der kræves for at overholde 3PMSF - EU’s-homologeringskrav til vinterdæk til lastbiler og M+S-mærkningen. Mønsterrillerne er dybere end på forgængeren SP344 og øger mønsterblokkenes fleksibilitet og bedre komprimering af sne. 
Mønsterrillernes design og deres hyppighed er udviklet for samtidigt at fokusere på lavt slid, vinterkørsel og godt vejgreb i vådt føre. Designet i dette dæk, betyder, at slidbanen bevares sit dækmønster gennem hele dækkets levetid, indtil det er klar til eventuel regumiering. For at optimere køretøjers driftkapacitet, når der er behov for øget belastningsevne, kan det nye Dunlop SP346-fordæk fås i High Load-versioner i visse størrelser. Fordækkene kompenserer for øget belastning af forakslerne på grund af ekstra udstyr som krævet i Euro VI-kravene.


Dunlop SP446-trækdæk
På samme måde som i det nye fordæk giver Dunlop SP446-trækdækket højere kilometertal og reducerer samtidig brændstofforbruget i forhold til forgængeren SP444. Det har også forbedret trækevne under alle forhold. En nøgleegenskab, der forbedrer præstationen, er "regndråbe"-udformningen i bunden af mønsterrillerne. Det særlige regndråbedesign bidrager til overholdelse af kravene til M+S og 3PMSF og reducerer samtidig belastningerne omkring bunden af mønsterrillerne. Det medvirker endvidere til øget robusthed. Slidbaneblokkenes størrelse og rillernes bredde er designet til at øge slidbanestivheden, hvilket giver højere kilometertal og forbedret vejgreb i vådt føre.

En anden egenskab er den nye ”Dual Layer” teknologi. Slidbanens ydre lag er yderst modstandsdygtigt over for slidbelastning, mens det indre lag reducerer rullemodstanden. Dette giver højere kilometertal og brændstofbesparelse. Det V-formede slidbanemønster betyder at blokkene gradvist føres ind i aftrykket, hvilket reducerer udvendig støj. Det bidrager yderligere til forbedring af kilometertallet takket være den bredere slidbane og større mængde slidbart gummi. Disse to egenskaber giver større gummivolumen, uden at fordelingen af stivhed over slidbaneblokkene ændres. Forbindelseselementer øger slidbanestivhed, hvilket reducerer glidning i slidbaneblokken, når blokkene går gennem aftrykket. Ligesom SP346-fordækket giver SP446-trækdækket godt vejgreb i hele levetiden, indtil det eventuelt skal regumieres.


Dunlop SP246-trailerdæk
De nye Dunlop SP246-trailerrdæk med M+S-mærkning, der vil supplere de nye SP346- og SP446-dæk, kommer på markedet senere på året. De kan fås i størrelsen 385/55R22.5 160 (158) og 385/65R22.5 164 (158) HL som High Load-version, der giver en akselvægtkapacitet på 10 ton og giver mulighed for større nyttelast og dermed højere effektivitet for flådeadministratorer.


Dunlop TreadMax Premium varmbanedæk
De nye Dunlop-dæk kan alle regumieres og mønsteropskæres, så flåder kan reducere deres driftsomkostninger. Samtidig med lanceringen af de nye dæk kommer de førsteklasses Dunlop TreadMax SP446-varmbanedæk også på markedet, og Dunlop TreadMax SP246 lanceres senere på året.


Dunlop fremhæver, at den nye dækserie i SP 346, SP446 og SP246 og tilsvarende regumieringer, TreadMax, er gode løsninger for transportvirksomheder med køretøjer, som kører både fjern- og regionaltransport, og som ønsker at optimere deres samlede ejerskabsomkostninger. 




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Fragtfirma medbringer truck til lasten
- Antallet af el-drevne lastbiler er stiger - antallet af gas-drevne ligger konstant
- Uforpligtende aftale skal se på udvikling af lastbilførerhus
- Tysk kapitalfond skal overtage tysk produkcent af specialkøretøjer
- Fire-akslet tip-trailer fra Hedensted er kommet til Løsning
- Tro flytter bjerge - Vognmand i Bjerge flytter med nye fire-akslet Volvo FM
- Overførselanhængeren blev hentet hjem på blokvogn

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst