Forsiden
      

Dolly kan også have en automatisk kobling

Fredag 27. maj 2016 kl: 01:02
Af: Redaktionen

VBG's MFC-kobling, der muliggør automatisk til- og frakobling af påhængskøretøjer, lanceres nu også til dolly. Dermed får flere mulighed for bedre arbejdsmiljø samt lavere driftsomkostninger og miljøbelastning

Med VBG MFC (Multi Function Coupling) kan man til- og frakoble sin påhængsvogn uden at forlade førerhuset. Ved et tryk på kontrolpanelet påbegyndes automatisk til- og frakobling af alle funktioner - trykluft, el og hydraulik. Det letter arbejdet og øger effektiviteten - men det handler også om sikkerhed, da det kan udgøre en sikkerhedsrisiko at forlade førerhuset i forbindelse med til- og frakobling - eksempelvis ved vejkanter, vejarbejde og terminaler.


- Ud over risikoen for påkørsel er der fare for personskade ved ind- og udstigning af førerhuset. Man slipper for at gå ud og tilslutte el, luft og hydraulik, for alt er indbygget i koblingen og tilkobles automatisk, siger Per Mikkelsen, der er administrerende direktør for VBG GROUP i Danmark.


Bedre arbejdsmiljø og mindre vedligehold
Det forringer arbejdsmiljøet at skulle tilslutte hydraulikslanger og elforbindelser i regn og blæst, eller at man får kraftige luftstød i ørerne, når bremseslangerne frakobles. Med VBG MFC kan man i ro og mag fra førerhuset følge, at alt går rigtigt til.


- MFC-brugere fortæller, at det forbedrede arbejdsmiljø bidrager til at fastholde dygtige chauffører og understøtter rekruttering af nye, siger Per Mikkelsen.


Han påpeger, at MFC er bygget til at sikre en stabil, slørfri og bekvem sammenkobling med høj kørekomfort. Fordi koblingen er slørfri, forekommer ingen bevægelse mellem bil og påhængskøretøj. Ifølge producenten kan man sågar mærke, om et hjul påhængskøretøjet er ude af balance. Det mindsker omkostningerne til vedligeholdelse, da problemet kan opdages i tide.


Hurtig tilbagebetaling
VBG MFC giver flere muligheder for tidsbesparelser. Den mest selvfølgelige er, at til- og frakoblingen sker meget hurtigere. Faktisk spares flere minutter hver gang, hvilket i sidste ende bidrager til at øge indtjeningen.


- Erfaringer fra brugerne af MFC viser en hurtig tilbagebetaling af investeringen. Det skyldes øget effektivitet, bedre konkurrencekraft og reducerede omkostninger til vedligeholdelse. Hurtigere til- og frakobling sparer tid, brændstof og miljøbelastning. I sidste ende gavner det bundlinjen, påpeger Per Mikkelsen.


Den nye MFC præsenteres sammen med en anden produktnyhed, VBG Rear End Solution, på Vestfyn Trækker 2016. 






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Sværlasttraileren tog en med som let last
- Vognmand fik sin nye vogn leveret på Lundevej
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- En plus en plus en plus en - bliver et 34 meter langt vogntog
- Vognmand fra Brylle hentede påhængsvogn til veksellad i Hedensted
- Green Truck Award endte igen hos Scania
- Forhandlernetværk effektiviserer og konsoliderer ekspertisen
- Vognmand har overført en ny tre-akslet anhænger til sit hovedsæde i Brabarnd
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst