Forsiden
      

Den nye Stralis-serie er fornyet og opgraderet

Fredag 17. juni 2016 kl: 13:25
Af: Jesper Christensen

Den nye Stralis-serie er fornyet og opgraderet

Den italienske - amerikansk ejede lastbilproducent - Iveco er kørt ud med en ny udgave af sin tunge lastbilserie - Stralis. Iveco peger på, at den nye Stralis er fornyet og opgraderet de vigtigste tekniske punkter og systemer. Ny Stralis er eksempelvis udstyret med en komplet rekonstrueret drivline, nye elektriske og elektroniske systemer, ny transmission, ny bagaksel og affjedring på bagakslerne

Derudover har Iveco fornynet den nye Stralis med den nyeste generation af intelligente GPS-funktioner plus nye funktioner til at forbedre brændstoføkonomien og dermed begrænse belastningen af det omgivende miljø.


Desuden har Iveco udviklet en ny generation af forskellige tjenester henblik på at reducere de totale ejeromkostninger for de enkelte modeller.


Udviklingen af den nye Stralis, som Iveco betegener med ordene Ny Stralis, har været koncentreret om at styre energiforbruget for at opnå en betydelig reduktion i de samlede ejertidsomkostninger, TCO.


De nye motorer til Iveco Stralis er blevet forbedret med hensyn til at opnå mindre friktion i de bevægelige dele og er blevet forsynet med en ny antitomgangsfunktion, der slukker automatisk motoren efter en forudindstillet tidsperiode. Derudover er der koble en række smarte hjælpefunktioner på de forskellige modeller i den nye Stralis-serie.


Det er eksempelvis koblingskompressor og luftbehandlingsenhed, energigenvindingsgenerator med intelligent batteriovervågning og en styrepumpe med variabelt flow. Iveco lancerer også en mere smart udgave af EGR-teknikken, der recirkulerer en del af af udstødningsgassen i motoren. Iveco kalder sin nye EGR-løsning for Smart EGR. Den arbejder sammen med Ivecos patenterede HI-SCR-efterbehandlingssystem for at optimere forbrændingen. Det giver en brændstofbesparelse ved langturskørsel. Systemet recirkulerer under 10 procent af udstødningsgassens recirkulation, for at indsprøjtningen kan starte lidt tidligere, hvilket reducerer brændstofforbruget. Samtidig kan den 97 procent høje NOx-reducering i udstødningssystemet bibeholdes takket være HI-SCR-systemet. Den nye løsning har alle HI-SCR-only-systemets fordele - ingen indvirkning på kølerstørrelsen, ingen ekstra vedligeholdelse, ingen vægtforøgelse, ingen senere regenerering - plus meget lange serviceintervaller, hvilket resulterer i en yderligere reduktion af brændstofforbruget og de totale ejeromkostninger.


Når det gælder den del af den brændstoføkonomiske kørsel, som chauffører direkte kan påvirke, har Iveco installeret den nyeste generation af intelligente GPS-funktioner. Iveco kalder sit system HI-CRUISE GPS. Det kan i lighed med tilsvarende systemer hos konkurrenterne tilpasse fart, acceleration og gearskift i forhold til, om det går opad eller nedad bakke - og på den måde øge brændstof-effektiviteten. Med systemet kan chaufføren bag rattet koncentrere sig om at holde sin lastbil på rette vej og bedre følge med og tage hensyn til den øvrige trafik. Systemet hjælper også chauffører, der ikke er så rutinerede eller kører i ukendt områder ti at køre mere økonomisk.


Sætter man så de nye triple ”A” økodæk udviklet af Michelin på bilen, minimerer man rullemodstanden yderligere, hvilket kan mindske brændstofforbruget med op til 1,5 procent. Når det gælder CO2-udledningen, vil den mindre rullemodstand betyde 1,33 kg mindre CO2 for hver 100 km.


En ny bagaksel med enkeltreduktion forbedrer geargeometrien og mindsker friktionen, hvilket også er med til optimerer brændstoføkonomien.


En ande væsentlig nyhed, når det gælder drivlinen, er en ny generation 12-trins automatiserede HI-TRONIX gearkasse udviklet i samarbejde med tyske ZF. Her er skiftetiden eksempelvis reduceret med 10 procent. Den nye generation er derudover konstrueret til næsten dobbelte så mange gearskift som den forrige generation. Holdbarheden er dermed forbedret. 


Når det gælder støj fra transmissionen, er den også blevet mindre med den nye gearkasse. Iveco anfører, at den akustiske støj er blevet dæmpet med 6db. Derudover er det muligt at få gearkassen med forskellige funktioner  - eksempelvis manøvreringstilstand (krybekørsel) til kørsel med lav hastighed, funktion som momentomformer, vuggende funktion for at genoprette vejgrebet på fedtet underlag, fire bakgear og en ny serie kraftudtag.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker
- Uddannelsesorganisation får endnu en el-lastbil i flåden
- To nye tre-akslede trailere med walking floor er gået til Mors
- Fire-akslet gardintrailer skal køre for leverandør af flydende gasser
- Containertransport har fået flere elektriske trækkere
- Vognmand fra Stevns stævnede ud fra Hedensted med to nye tre-akslede tip-trailere
- Bestanden ligger stabilt
- Marts bød på 343 nye lastbiler over 16 ton
- Forhandler af vare- og lastbiler runder 75 år

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst