Forsiden
      

Den tungt lastede Volvó kryber med lethed op ad den stejle bakke

Torsdag 23. juni 2016 kl: 11:29
Af: Jesper Christensen

Den tungt lastede Volvó kryber med lethed op ad den stejle bakke

Volvo Trucks lancerede for nylig en særlig udgave af sin I-Shift-gearkasse, der automatisk vælger det gear, der passer bedst til den aktuelle situation. Den nye udgave har to meget lave krybegar, der betyder, at Volvo Trucks kan levere sværgodstrækkere med IShift-gearkasser, der starte fra stilstand med en totalvægt på 325 ton. Volvo Trucks inviterede blandt andet transportnyhederne.dk på en testtur i tungtlastede fire-akslede Volvo FH16’er, så vi selv kunne føle, se og mærke, hvordan en sværgodstransport lastet med en dumper med sten, så totalvægten var oppe på 120 ton, kan sætte i gang op ad en stejl bakke uden risiko for at brænde koblingen af - og hvordan hele drivlinen kan klare at holde igen, når det går ned ad bakke igen

Den tungt lastede Volvó kryber med lethed op ad den stejle bakke
Det var med en hvis spænding, at vi satte os op i den nypudsede fire-akslede Volvo FH 16 med en 16-liters dieselmotor på 750 hk, som stod og funklede i solskinnet på Volvo Trucks’ testcenter lidt nord for Göteborg. Den fire-akslede tridem-trækker var spændt for en blokvogn med to aksler forrest og fire aksler bagerst. På blokvognen stod en stor dumper, der havde ladet fyldt godt op med sten, så Volvo’en havde noget at trækkes med. Samlet vægt var på       ton.


Oppe i førerhuset - ja, det lignede jo alle andre FH’ere - så det var ikke den store udfordring. Knapper, kontakter vippearme sad, som i alle FH’ere - lige ved hånden. Så det var mest at koncentrere sig om at finde en god siddestilling med sædet vippet lidt frem for at sikre blodomløbet til benene - ja det er en vane - indstille rattet, spænde sikkerhedsselen, starte for maskineriet, sætte I-Shift-gearvælgeren på “kør” og så trykke let på speederen, for I-Shift-systemet fandt selv det rette gear.


Der var læs på drengen - hvis man kan bruge det udtryk for et 10-akslet vogntog, som det, vi havde fået sat gang i. Men det var en imponerende oplevelse at mærke, hvordan motor, gearkasse og resten af drivlinen spillede sammen med styretøjet i en velafbalanceret diesel-motorsymfoni.


Efter omkring 100 meter kom den første udfordring - en bakke med en stigning på 12 procent. Det gik fint, for vogntoget rullede jo allerede. Midt på bakken var det så meningen, at vi skulle bremse op og holde helt stille - for så at sætte i gang igen.


Det gjorde vi så. Flytte foden fra bremsen over på speederen og så trykke den lidt ned. Man behøver ikke at tænke frygtelige tanker om, hvad der vil ske, hvis vogntoget begynder at rulle baglæns. For det sker ikke. Vogntogets hill-hold fungerer, så der faktisk er rigtig god tid til at flytte foden fra bremser til speeder.


Det gjorde vi så. Motoren gik lidt ned i omdrejninger, da den begyndte at tage ved. Men tilkoblingen skete hurtigt og uproblematisk, så langsomt kom vi op i fart og op over bakketoppen. Med en udveksling på 32:1 i det laveste krybegear var det en enkelt opgave. Udvekslingsforholder betyder, at motoren drejer 32 omgang for hver gang, kardan-akslen drejer én omgang. 


Næste springende punkt var så, hvordan vogntoget ville opføre sig, når det gik ned ad en bakke med et fald på 16 procent. Ville det føles, som 750 løbske heste? Nej, retarder og motorbremse kunne ubesværet holde styr på hestene og de mange ton nede på en passende hastighed, så sikkerheden var intakt og risikoen for at vælte i næste sving var så langt væk, som den fjerneste by i Rusland.


Lige en detalje - spejlene sidder som de skal - de to.



Resten af testturen havde kun en enkelt større udfordring for chaufføren - enden af testbanen, hvor vi skulle vende snuden den modsatte vej. Her blev der lagt en del gummi af på asfalten. Den svenske co-driver fortalte, at et af dækkene på traileren dagen før var sprunget i svinget - journalisten var blevet hentet i en personbil, mens han selv havde fået løftet hjulet op ved hjælp af trailerens hydrauliske system, så han havde kunnet fastgøre det oppe og så køre vogntoget hen for at få skiftet hjul. Sådan kan man så meget, når man ved, hvordan.


Vores testtur blev gennemført uden sprængte dæk - og til vores fulde tilfredshed. Volvo Trucks’ I-Shift gearkasse med krybegear fungerer, som det skal. Men det havde vi også forventet - og forventningerne til Volvo Trucks er høje


Vi prøvede også en anden Volvo FH16 koblet for en fire-akslet blokvognlastet med en gravko, så totalvægten på det otte-akslede køretøj var oppe på 80 ton. Vi prøvede af stoppe op ned ad bakke og så bakke opad. Formidabelt enkelt og ubesværet. Det vogntog fungerede også til topkarakter. Det samme gjaldt det ni-akslede tømmervogntoget, der havde en totalvægt på 77-78 ton.


Efter testturene havde vi lejlighed til at stå i vejkanten og følge med i, hvordan de andre transportjournalister kom kravlende op ad bakken. De standse midt på bakken, hvor vi også var standset op, og satte igang igen uden den mindste duft af varm eller brændt kobling. Stille og roligt kom der gang i de tunge vogntog, som fortsatte op over bakketoppen og videre nedad på den anden side.


Fakta om I-Shift med krybegear
  • I-Shift med krybegear er en videreudvikling af Volvo Trucks' automatiske I-Shift gearkasse.
  • Med I-Shift med krybegear kan der køres med en hastighed helt ned til mellem 0,5-2 km/t, og der kan startes fra stilstand med en vogntogsvægt på op til 325 ton, hvilket er helt særligt for serieproducerede lastvogne med automatiseret gearskifte
  • Gearkassen fås som enten en gearkasse med direkte drev eller med overgear med et eller to udvekslingsforhold for krybegearet. Det er også muligt at specificere to ekstra bakgear, hvoraf det ene er et bakkrybegear
  • De lave krybegear er integreret i I-Shift-gearkassen. Adskillige af komponenterne er fremstillet i højstyrkemateriale for at kunne håndtere de høje belastninger. Gearkassen er 12 cm længere end en almindelig I-Shift-enhed. I-Shift med krybegear fås til Volvo Trucks’ 13- og 16-liters motorer i Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FH og Volvo FH16

Udvekslingsforhold, I-Shift med krybegear
  • I en gearkasse med ét krybegear er udvekslingsforholdet 19:1 for en gearkasse med direkte drev eller 17:1 for en gearkasse med overgear. (Udvekslingsforholdet for det laveste gear i en almindelig I-Shift-gearkasse med direkte drev er 15:1)
  • I en gearkasse med direkte drev eller overgear og med to krybegear er det laveste udvekslingsforhold 32:1.
  • Udvekslingsforholdet for det laveste bakkrybegear er 37:1 i en almindelig gearkasse med direkte drev (udvekslingsforholdet er normalt 17:1 for denne gearkasse)






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Fragtfirma medbringer truck til lasten
- Antallet af el-drevne lastbiler er stiger - antallet af gas-drevne ligger konstant
- Uforpligtende aftale skal se på udvikling af lastbilførerhus
- Tysk kapitalfond skal overtage tysk produkcent af specialkøretøjer
- Fire-akslet tip-trailer fra Hedensted er kommet til Løsning
- Tro flytter bjerge - Vognmand i Bjerge flytter med nye fire-akslet Volvo FM
- Overførselanhængeren blev hentet hjem på blokvogn

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst