Forsiden
      

Specialbygget lastbil med 2.400 hk skal forsøge at sætte ny hastighedsrekord

Onsdag 17. august 2016 kl: 11:03
Af: Redaktionen

Specialbygget lastbil med 2.400 hk skal forsøge at sætte ny hastighedsrekord
Hvad var det? Det var en Volvo FH på jagt efter verdensrekorden i hastighed. Den 24. august kan man se premieren på rekordforsøget på youtube.com/volvotrucks.

Volvo Trucks' specialbyggede The Iron Knight, der er resultatet af et samarbejde mellem teknikere, ingeniører og designere hos Volvo Trucks, går efter at slå verdensrekorden i hastighed. Med undtagelse af motoren og dens serieproducerede I-Shift-gearkasse med dobbeltkobling er lastvognen specialbygget hele vejen igennem. Med motorens 2.400 hk vil The Iron Knight forsøge at sætte nye internationale hastighedsrekorder. Onsdag 24. august vises rekordforsøget på Volvo Trucks' YouTube-kanal

“En hård udfordring og et drømmeprojekt for folk, der elsker teknik”. 
Sådan beskriver teamet bag The Iron Knight opgaven med at designe den specialbyggede lastvogn. Drivlinen er baseret på den samme enhed, der sidder i en almindelig Volvo FH, men grænserne for motorens udnyttelse skubbes for at opnå den maksimale ydelse.

Volvo Trucks' The Iron Knight er helt igennem specialbygget – med én undtagelse: Volvo D13-motoren og dens seriebyggede I-Shift-gearkasse med dobbeltkobling.

- The Iron Knight er den perfekte måde at vise de kvaliteter og den innovative styrke, som Volvo Trucks har at byde på. Samtidig er det vores mål at skabe en ny indsigt i tekniske og designmæssige løsninger. Hensigten er at overføre nogle af disse løsninger til vores serieproducerede lastvogne, siger Claes Nilsson, der er administrerende direktør for Volvo Trucks.


Motoren i den specialbyggede lastvogn er en centermonteret og betydeligt modificeret D13-enhed med vandkølet ladeluftkøler og fire turboladere, der tilsammenskaber 2.400 hk og et drejningsmoment på 6.000 Nm. 

The Iron Knight er udstyret med den samme I-Shift-gearkasse med dobbeltkobling som den, der er monteret i serieproducerede Volvo FH-modeller. Den eneste tilpasning af gearkassen er den forstærkede kobling.


De elektriske og elektroniske systemer er blevet reduceret, og softwaren er blevet omprogrammeret. Alt sammen med det formål at sikre, at den kraftigt tunede motor kan kommunikere optimalt med gearkassen - en I-Shift-gearkasse med dobbeltkobling af samme model som den, der er monteret i serieproducerede Volvo FH-modeller. Den eneste ændring af gearkassen er dens forstærkede kobling, som er nødvendig for at klare drejningsmomentet, der er omkring det dobbelte af det maksimale i en almindelig lastvogn med den største motor.


Med 2400 hk og et moment på 6000 Nm vil The Iron Knight forsøge at sætte nye internationale hastighedsrekorder.




- For at slå verdensrekorden i hastighed skal man have en helt exceptionel ydelse. I-Shift med dobbeltkobling er den bedst mulige gearkasse til dette job, da den bevarer momentet på de trækkende hjul under gearskift på samme måde som på racerbiler. Takket være dette kan The Iron Knight accelerere uden at miste kostbar tid under gearskift, siger Niklas Öberg, der er testingeniør hos Volvo Trucks.


The Iron Knight’s teknologi og design supplerer hinanden, og hver eneste detalje - fra kølergrillen til sideskørterne - har en specifik funktion.


- Førerhuset i The Iron Knight er fremstillet i glasfiber og er designet til at reducere luftmodstanden til et absolut minimum. Sideskørterne giver lastvognen et imponerende udseende med de store luftindtag, der leverer køleluft til motoren. The Iron Knight har et flot og kraftfuldt design, der er inspireret af den moderne Volvo FH. Man behøver ikke at kaste mere end et enkelt blik på lastvognen for at forstå, at dette virkelig er en hurtig lastvogn. Selv når den holder stille, ser den ud til at være i fart, siger Nigel Atterbury, derner seniordesigner hos Volvo Trucks.


Med racerkøreren Boije Ovebrink bag rattet har The Iron Knight givet sig i kast med at slå verdensrekorden inden for to kategorier: 500 og 1.000 meter fra stående start. Onsdag 24. august får har interesserede mulighed for at se rekordforsøget på Volvo Trucks' sociale mediekanaler.





The Iron Knight - en lastvogn på vej mod rekorder
  • Med 2400 hk, et moment på 6000 Nm og en vægt på 4,5 ton har The Iron Knight et forhold mellem kraft og vægt, der er over 0,5 hk/kg.
  • Den centermonterede motor er en betydeligt modificeret D13-enhed med vandkølede ladeluftkølere og fire turboladere.
  • I-Shift-gearkassen med dobbeltkobling bevarer momenttilførslen under gearskift. Bortset fra en forstærket kobling (skiverne og trykpladerne er i sintermateriale) bruger The Iron Knight den samme gearkasse som den, der er monteret i serieproducerede Volvo FH-lastvogne.
  • Elektronisk udstyr er holdt på et minimum for at sænke køretøjets vægt.
  • Softwaren er blevet omprogrammeret til at tillade den højeste ydelse.
  • Førerhuset er blevet optimeret aerodynamisk og er i glasfiber. De store luftindtag på sideskørterne leverer køleluft til motoren.


Volvo Trucks' tidligere rekordvindende lastvogne
  • The Iron Knight vil ikke være Volvo Trucks' første rekordvinder. I 2007 slog "The Wild Viking" (1600 hk) den officielle FIA-rekord for 1000 meter fra stående start med en gennemsnitshastighed på 158,8 km/t. Den næste rekordvinder var hybridmodellen "Mean Green" (dieselmotor på 1800 hk plus elmotor på 300 hk), som i 2011 satte to nye verdensrekorder i hybridkategorien: 1000 meter med en gennemsnitshastighed på 152,2 km/t og 500 meter med et gennemsnit på 115,4 km/t. I sensommeren 2016 er det blevet tid til en tredje styrkeprøve i absolut verdensklasse.





















Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Fragtfirma medbringer truck til lasten
- Antallet af el-drevne lastbiler er stiger - antallet af gas-drevne ligger konstant
- Uforpligtende aftale skal se på udvikling af lastbilførerhus
- Tysk kapitalfond skal overtage tysk produkcent af specialkøretøjer
- Fire-akslet tip-trailer fra Hedensted er kommet til Løsning
- Tro flytter bjerge - Vognmand i Bjerge flytter med nye fire-akslet Volvo FM
- Overførselanhængeren blev hentet hjem på blokvogn

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst