Forsiden
      

Volvo Trucks tester selvkørende lastbil i svensk mine

Onsdag 7. september 2016 kl: 11:39
Af: Redaktionen

I det næste halvandet år år skal selvkørende Volvo FMX-lastvogne testes i drift i Boliden-minen ved Skellefteå i Nordsverige. Målet er at undersøge, hvordan ny teknologi kan bidrage til sikre og gøre transporter i krævende velafgrænsede anvendelsesområder mere effektive

Volvo Trucks tester selvkørende lastbil i svensk mine
- Gennem vores samarbejde med Boliden går udviklingen af autonome køretøjer ind i en ny spændende fase. Det her er første gang nogensinde selvkørende lastvogne testes i almindelig drift under jordens overflade, og resultatet kommer til at give et værdifuldt input til vores fortsatte arbejde med at omsætte tekniske landvindinger til praktisk brug for vores kunder, siger Volvo Trucks’ direktør Claes Nilsson. 


Volvo Trucks præsenterede tidligere på året første en selvkørende Volvo FMX. Det forsknings- og udviklingsprojekt, lastvognen indgår i, tyder på, at selvkørende lastvogne kan blive et væsentligt bidrag til øget transporteffektivitet og produktivitet. Specielt i miner, havne og andre tydeligt afgrænsede og velkontrollerede miljøer med en stor andel gentagne kørselsmønstre. 


Test 1000 meter under jordens overflade
Nu er det tid til at teste, hvordan teknologien fungerer under virkelige forhold. Stedet er Bolidens mine i Kristineberg i Nordsverige. Her skal den første selvkørende Volvo FMX-lastvogn tages i drift til efteråret, og i løbet af det næste år skal driften løbende øges med yderligere tre lignende køretøjer. 


System baseret på standardkomponenter
Lastvognene, som skal anvendes i minen, er fabriksproducerede Volvo FMX, som udstyres med ny funktionalitet. Blandt andet indgår et system med radar- og laserbaserede sensorer. Systemet anvendes indledningsvist til at aflæse minens geometri og udarbejde et kort over den vej, lastvognen skal følge. Den indsamlede information anvendes derefter til at regulere køretøjets styring, gearskifte og hastighed. Ved yderligere kørsler bruges sensorerne til kontinuerligt at scanne området rundt om lastvognen og optimere drift og rute. 


Optimeret logistik giver større produktivitet
Teknologien, som anvendes i de selvkørende lastvogne, gør det muligt at optimere logistikken i minen på en helt anden måde end i dag. Lastvognene kan køre i kontinuerlig drift, og ved hjælp af præcis ruteplanlægning og jævn hastighed undgår man kødannelse og kan forkorte tidsforbruget til lastning og losning. Ved sprængninger må køretøjerne som regel afvente, at minegangene udluftes, før malmen kan lastes, men med selvkørende lastvogne eksisterer disse restriktioner ikke. Dermed kan den enkelt lastvogn udnyttes mere effektivt og udføre flere transportopgaver pr. skift. Køretøjerne bliver en integreret del af minens totale produktionssystem. Med et smidigere transportflow og mere jævne hastigheder følger også et lavere brændstofforbrug og mindre slitage. 


Sikkerheden prioriteres
En selvkørende lastvogn skal være lige så sikker og pålidelig som en manuelt styret lastvogn. Hvis der dukker en forhindring op i lastvognens nærhed, stopper lastvognen automatisk, og transportledelsen advares. Ud af de seks sensorer, som indgår i udstyret, er der altid to, som aflæser den samme del af omgivelserne. Hvis der opstår en fejl på lastvognen, kan den fjernstyres fra centeret for transportledelsen.


Autonome lastvogne er ikke bare selvkørende 
Testene med selvkørende køretøjer er et af flere forsknings- og udviklingsprojekter, hvor Volvo Trucks undersøger mulighederne for at gøre lastvognene mere autonome. Flere af de systemer, som findes i de nuværende Volvo-lastvogne, for eksempel intelligent fartpilot (ACC), virker med det samme mål. Med den hurtige teknologiske udvikling, som foregår lige nu, vil markedet se stadigt flere løsninger, som i højere grad aflaster chaufføren Selvkørende lastvogne kan gradvist blive et vigtigt supplement til for eksempel minetransporter, men for transporter på offentlig vej vil chaufføren fortsat spille en hovedrolle. 


Herunder er der en ny film, der er optaget i Kristinebergminen, som viser, hvordan selvkørende lastvogne fungerer i deres rette miljø. Volvo Trucks’ specialister i selvkørende køretøjer bliver også interviewet.







Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- En plus en plus en plus en - bliver et 34 meter langt vogntog
- Vognmand fra Brylle hentede påhængsvogn til veksellad i Hedensted
- Green Truck Award endte igen hos Scania
- Forhandlernetværk effektiviserer og konsoliderer ekspertisen
- Vognmand har overført en ny tre-akslet anhænger til sit hovedsæde i Brabarnd
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst