Forsiden
      

Chauffører fra øst var bedst til brændstoføkonomisk kørsel

Mandag 12. september 2016 kl: 10:23
Af: Redaktionen

Chauffører fra øst var bedst til brændstoføkonomisk kørsel
Denne Volvo FH er en af fire officielle lastvogne, der blev brugt i Drivers’ Fuel Challenge 2016.

Volvo Trucks konkurrence i brændstoføkonomisk kørsel - Drivers’ Fuel Challenge - satte nogle af verdens mest brændstofeffektive chauffører på prøve. De bedste kom fra Rusland, Bosnien Hercegovina, Tjekkiet og Norge

Chauffører fra øst var bedst til brændstoføkonomisk kørsel
Tomáš Horčička fra Tjekkiet, vinderen af Drivers’ Fuel Challenge 2016.
28 finalister fra hele verden kæmpede i fredags om titlen som “Verdens mest brændstofeffektive chauffør” i Volvo Drivers’ Fuel Challenge 2016. Vinderen blev Tomáš Horčička fra Tjekkiet. I dette års verdensfinale blev deltagerne både målt på brændstofbesparelser og tid, hvilket stillede store krav til både chaufførernes køreevner og lastvognene.


Finalen fandt sted på Volvo Trucks’ demobane i Gøteborg. Her skulle de 28 deltagere køre en Volvo FH på den 6,9 km lange bane med et så lavt brændstofforbrug som muligt. Dette års finale havde også et ekstra element - deltagere, der klarede banen med tid til overs, fik ekstra point. 


- At overholde tidsfrister for levering er kritisk for nutidens transportvirksomheder. Ved at inkludere et tidspres, bliver Drivers’ Fuel Challenge konkurrencen endnu mere praktisk og relevant i forhold til chaufførernes arbejdsdag. For at vinde skal chaufføren køre på en ekstremt velplanlagt, fremsynet og brændstoføkonomisk måde, siger Ricard Fritz, Senior Vice President, Product and Vehicle Sales, Volvo Trucks.





Finalisterne i den endelige finale i Drivers’ Fuel Challenge 2016 var Tomáš Horčička fra Tjekkiet, Emir Salihović fra Bosnien Herzegovina, Stanislav Martynov fraRusland og Kjetil Dale fra Norge.







For at lykkes var chaufførerne nødt til at holde en høj gennemsnitsfart og samtidig holde brændstofforbruget på et minimum.


- Vores opdaterede drivline gør det muligt for motor og gearkasse at udnytte deres fulde samlede potentiale for at bidrage til endnu mere effektive transporter, siger Mats Franzén, produktchef for motorer hos Volvo Trucks. 


Brændstof udgør en tredjedel af en transportvirksomheds omkostninger. Derfor arbejder Volvo Trucks løbende på at opfylde kundernes stigende behov for brændstofeffektiv transport. Men for at være en ægte brændstofeffektiv transportvirksomhed er det ikke nok med en moderne lastvogn - en god chauffør er også en nødvendighed. 


- Ved hjælp af Drivers’ Fuel Challenge vil vi demonstrere den forskel, en god chauffør gør. En brændstofeffektiv chauffør kan gøre en betydelig forskel og spare helt op til 10 procent i brændstofomkostninger. I det lange løb betyder det store besparelser for transportvirksomheder. Jeg er virkelig imponeret over, hvor godt chaufførerne udnyttede lastvognenes potentiale og teknik, siger Lene Larsen, projektleder på Drivers’ Fuel Challenge hos Volvo Trucks.


En plads i årets verdensfinale i Drivers’ Fuel Challenge var ikke noget, de 28 konkurrerende chauffører var kommet sovende til. De havde kvalificeret sig gennem nationale og regionale konkurrencer verden over, hvor samlet 12.000 chauffører deltog.


Blandt de 28 deltagere i finalen i Drivers’ Fuel Challenge nåede Stanislav Martynov fra Rusland, Emir Salihović fra Bosnien Hercegovina, Tomáš Horčička fra Tjekkiet og Kjetil Dale fra Norge frem til den endelige finale. Til slut var det tjekkiske Tomáš Horčička, der vandt titlen.


- At vinde Drivers’ Fuel Challenge betyder alverden for mig. Og eftersom jeg både er chauffør og vognmand, ved jeg, hvor meget brændstoføkonomisk kørsel virkelig betyder, siger Tomáš Horčička.


Sammen med titlen som ”verdens mest brændstoføkonomiske chauffør” fik vinderen også en VIP-rejse for to til et valgfrit Formel 1 løb, hvor de vil få et indblik i F1 verdenen.


Den danske finalist Dennis Rasmussen fra KD Logistik kørte om formiddagen en rigtig god og brændstoføkonomisk indledende runde, men måtte desværre se sig overgået og nåede således ikke videre i finalen.



Finalisterne i Drivers’ Fuel Challenge 2016 kom fra hele verden. 








Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- En plus en plus en plus en - bliver et 34 meter langt vogntog
- Vognmand fra Brylle hentede påhængsvogn til veksellad i Hedensted
- Green Truck Award endte igen hos Scania
- Forhandlernetværk effektiviserer og konsoliderer ekspertisen
- Vognmand har overført en ny tre-akslet anhænger til sit hovedsæde i Brabarnd
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst