Forsiden
      

MAN beskriver sine nye skifteprogrammer forud for IAA-messen i Hannover

Onsdag 14. september 2016 kl: 14:20
Af: Redaktionen

MAN’s TipMatic-gearskiftesystem er blevet suppleret med en række forskellige egenskaber tilpasset forskellige transportforhold. I det følgende får MAN lov til at beskrive de fem forskellige skifteprogrammer til TipMatic-systemet

FLEET
Skifteprogrammet FLEET er optimeret til vognparker, der udfører fjerntransport. Ved normal kørsel tillader det kun automatiske gearskift. Manuel indgriben er kun mulig ved igangsætning, ved motorbremsning og i nødfunktion. Her er det ikke mindst vigtigt, at hurtige og uøkonomiske nedskift med kick-down-funktionen via gaspedalen er blokeret. FLEET er præcist afstemt til brændstoføkonomisk kørsel, hvor chaufføren kun sjældent skal skifte gear manuelt. Dermed distraheres han mindre og kører sikrere. Dette skifteprogram er specielt velegnet til store vognparker med hyppigt skiftende chauffører og til udlejningsflåder.


PROFI
I modsætning hertil tillades manuelle gearskift altid i programmet PROFI, og kick-down-funktionen til hurtige nedskift er aktiv. PROFI er især afstemt til at optimere komfort og forbrug. Ved foden af en bakke vil det hurtigt skifte ned, så omdrejningstallet og dermed motorydelsen stiger, og nær toppen vil det skifte op i god tid og reducere omdrejningerne. Dermed muliggøres en høj gennemsnitsfart, uden at brændstofforbruget vokser. Dette skifteprogram betyder, at erfarne chauffører, der er trænet via MAN ProfiDrive, kan udnytte bilens potentielle effektivitet endnu bedre.


OFFROAD
Dette program er beregnet til kørsel i terræn og under krævende forhold. Her skiftes gearene hurtigere og ved højere omdrejningstal, og chaufføren kan gribe ind manuelt når som helst. Kickdown-funktionen er indrettet på den måde, at opskift inden stigninger kan undertrykkes. I kraft af de senere opskift i OFFROAD-programmet er den fulde effekt altid til disposition, og motorens bremseevne udnyttes optimalt ned ad bakke,


COLLECT
Med COLLECT-programmet tilbyder MAN en gearkasse-software, der er specielt beregnet til renovationsbiler. Det er afstemt til de betingelser, som biler med opbygninger til bag- eller sideindlæsning kører under, med længere stopintervaller med tilkobling af kraftudtag og hyppige igangsætninger. Dette program bidrager til at optimere den typiske arbejdscyklus ved affaldsindsamling med mange igangsætninger og opbremsninger samt et stort antal gearskift mellem indsamlingsstederne på kritiske tidspunkter af døgnet.


EMERGENCY
Skifteprogrammet EMERGENCY er specielt udviklet til udrykningskøretøjer (f.eks. brandbiler, redningskøretøjer og katastrofehjælp). Her skifter gearkassen hurtigere og ved højere omdrejningstal. En speciel funktion ved nedskift finder hurtigere det rette geartrin ved accelerationer. Dermed får redningsmandskabet maksimal acceleration under alle forhold ved udrykning.


Medens skifteprogrammerne FLEET og PROFI begge er standardprogrammer til normale kørselsforhold, er OFFROAD, EMERGENCY og COLLECT ekstra programmer, der er til disposition i tillæg til det normale kørselsprogram. Chaufføren kan vælge dem med gear-omskifteren i de enkelte kørselssituationer.


Rangerfunktion
De enkelte gearprogrammer suppleres endvidere med særlige rangerfunktioner, som ligeledes vælges med gearomskifteren. De er beregnet til langsom kørsel, både frem og bak, ved manøvrering og rangering, og de er karakteriseret ved, at gassen kan doseres meget fint med gaspedalen. Motorens omdrejningstal er begrænset, og gearvalget er begrænset til de to laveste gear, som i rangerfunktion kun kan vælges manuelt med armen på ratstammen.


SmartShifting giver hurtigere gearskift
Det nye MAN TipMatic er afstemt på en sådan måde, at gearskiftene sker så hurtigt som muligt. Den nye SmartShifting-funktion sikrer hurtige gearskift i alle gear, men tilpasset den aktuelle kørselssituation. Her registrerer gearkassens software gaspedalens stilling, bilens eller vogntogets vægt og den beregnede køremodstand, og beregner på basis heraf den optimale skiftehastighed til de pågældende forhold. Den strategi, der ligger til grund for SmartShifting, sikrer altid den optimale balance mellem komfort, effektivitet og hastighed.


I de nye MAN TipMatic-versioner har også en opskift-hjælpefunktion (HSU), der indebærer, at der kan springes op til to gear over ad gangen. Den suppleres af den elektronisk styrede motorbremse EVBec. Ved store spring i gearene lukker EVBec spjældet i udstødningen, hvorved motorens omdrejningstal falder hurtigt, når koblingen er udløst, så gearskiftet sker hurtigere. Det indebærer, at man kan køre i højere geartrin med HSU, specielt på stejle stigninger.


EfficientCruise + EfficientRoll
Med den nye generation af gearkasser udbygger MAN potentialet til brændstofbesparelser yderligere. Nu leveres den nye version af den GPS-baserede, forudseende tempomat MAN EfficientCruise i kombination med friløbsfunktionen EfficientRoll, som skifter til frigear ned ad mindre stejle bakker, hvorved køretøjets inerti udnyttes fuldt ud uden motorbremsning.


EfficientCruise tager højde for vejens stigninger og fald længere fremme og afpasser køreteknik og hastighed til at give den optimale økonomi. Desuden forhindrer den, at MAN TipMatic-gearkassen skifter unødigt ned i gear. Den nye version af MAN EfficientCruise i kombination EfficientRoll sparer op til ni procent brændstof i sammenligning med et tilsvarende køretøj med standard-tempomat.


Idle Speed Driving - uanstrengt "medløb"
Funktionen Idle Speed Driving indebærer, at lastbilen „løber med“ i tæt trafik med sluppet gaspedal, uden at koblingen udløses, altså med motoren i tomgang. Denne funktion er mulig i de laveste 6 geartrin. Det er muligt at skifte op i gear manuelt, og der skiftes automatisk ned i gear, når motorens moment i tomgang ikke længere er tilstrækkeligt til det høje gear, eller føreren bremser. Dermed kan lastbilen flyde uanstrengt med i trafikken, mens koblingen skånes.


Bekvem frikørsel
En yderligere fordel for sikkerhed og komfort i MAN TipMatic-gearkasserne er den nye frikørselsfunktion, der letter igangsætning på snedækkede og glatte vejbaner og på løst underlag. Når kontakten hertil aktiveres, kan chaufføren "rokke" bilen fri ved skiftevis at træde gaspedalen ned og slippe den. Funktionen kobler til og fra i takt med bevægelserne af gaspedalen, og det sker så hurtigt, at lastbilen kan komme fri ved at "svinge" takt med gasgivningen. TipMatic vælger automatisk det bedst egnede gear for at holde momentet på de trækkende hjul nede og dermed forhindre hjulspin.


Basisvarianter i MAN TipMatic-programmet
Det nye MAN TipMatic-program bygger på to basisgearkasser. Den første MAN TipMatic-version med 12 trin og 2 ekstra krybegear benyttes kun i TGS og TGX modelserierne i 4x2-standardtrækkere med den nye D26-motor. De ekstra krybegear har den fordel, at forskellen i motoromdrejningstal ved gearskift er meget lille. De tætliggende gear letter præcis rangering, ikke mindst ved manøvrer på snæver plads. Denne 12+2 gearkasse er specielt optimeret til klassisk fjerntransport, og den repræsenterer den ideelle kombination af høj kørekomfort og effektiv brændstofudnyttelse.


Den fås både i en version med direkte topgear (DD) og en overdrive-version (OD), og den dækker momentområdet fra 2700 (DD) til 3000 Nm (OD). Som ekstraudstyr kan den kombineres med en retarder med et bremsemoment på 3500 Nm. Som alternativ fås en retarder med et maksimalt bremsemoment på 4100 Nm. Denne retarder har en særlig frakoblingsfunktion, der gør det muligt at koble den mekanisk fri af drivlinen, når der ikke skal bremses. Dermed eliminerer man friktionstab som følge af, at retarderen løber med rundt.


Den anden MAN TipMatic-basisgearkasse har ligeledes 12-trin, men op til 4 bakgear, og den benyttes i alle modeller med den nye MAN D38-motor og D20-motor. Den dækker således alle chassiser, tipsættevognstrækkere, tank- og silosættevognstrækkere og specialversioner som f.eks. tungtrækkere. Denne gearkasse benyttes også sammen med D26-motoren, undtagen i 4x2 standardtrækkere. Den leveres også med enten direkte topgear (DD) eller overdrive (OD), og den dækker momentområdet fra 2900 Nm (DD) til 3000 Nm (OD). Udvalget af retardere omfatter en standardversion med et bremsemoment på 3500 Nm og en tunglastversion med 4000 Nm. Specielt til sværgodstransport går anvendelsesområdet op til 120 tons tilladt totalvægt - uden momentomformer. Til sådanne anvendelser fås en særlig "sværgods"-styring af gearkassen. Gearkasserne udmærker sig ved høj virkningsgrad og store momentreserver. Dermed bidrager de til et lavt forbrug, og de byder desuden på høj komfort både ved gearskift og under kørslen.


Begge gearkasseversioner er udstyret med en hældningssensor, der forsyner gearkassestyreenheden med de parametre, der kræves til at vælge det optimale geartrin til de herskende terrænforhold, især ved igangsætning. Resultatet er komfortable køreegenskaber, der samtidig skåner drivlinen.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Sværlasttraileren tog en med som let last
- Vognmand fik sin nye vogn leveret på Lundevej
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- En plus en plus en plus en - bliver et 34 meter langt vogntog
- Vognmand fra Brylle hentede påhængsvogn til veksellad i Hedensted
- Green Truck Award endte igen hos Scania
- Forhandlernetværk effektiviserer og konsoliderer ekspertisen
- Vognmand har overført en ny tre-akslet anhænger til sit hovedsæde i Brabarnd
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst