Forsiden
      

Ny udgave af gearskifte skal hurtigt tippe brændstofforbruget ned

Onsdag 14. september 2016 kl: 14:22
Af: Redaktionen

På IAA 2016 lancerer MAN Truck & Bus en række nyheder i drivlinen, der skal bidrage til at reducere brændstofforbruget og forbedre komforten. MAN’s TipMatic-gearskiftesystem er blevet suppleret med en række forskellige egenskaber tilpasset forskellige transportforhold

MAN’s TipMatic-gearskift med individuelle egenskaber til igangsætning og gearskift til forskellige anvendelsesformål er belevt suppleret med nye funktioner, der gavner effektivitet og komfort. De nye gearfunktioner betjenes ens, og de leveres til alle versioner af 12-trins gearkasserne i den nye TG-generation. De er afstemt efter de nye Euro 6-motorer i D20-, D26- og D38-serierne samt efter anvendelsesformålet.


Skifteprogrammer, der er afstemt individuelt til formålet
De nye gearfunktioner er samlet i en række forskellige skifteprogrammer, der vælges, når lastbilen bestilles, og som fremgår af gearkasse-betegnelsen (for eksempel MAN TipMatic FLEET). Hvert af skifteprogrammerne har sit eget igangsætnings- og skifteprogram. Langtursbiler skal have en afstemning, der giver komfort og effektivitet, medens tungtrækkere primært skal kunne præstere høj effekt specielt ved igangsætning med stort læs. Terrænmodeller skal optimeres til maksimal ydelse og høje omdrejningstal, medens udrykningskøretøjer skal kunne accelerere hurtigt. Egenskaberne ved igangsætning er derfor afstemt til, at lastbilen skal reagere som ønsket, når gaspedalen trædes ned ved start. Skiftestrategien bestemmer hvilket geartrin, der vælges i de forskellige situationer.


Der kan vælges følgende skifteprogrammer: FLEET, PROFI, OFFROAD, EMERGENCY, COLLECT.


Interesserede kan læse, hvordan MAN selv beskriver de forskellige skifteprogrammer, her:




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- En plus en plus en plus en - bliver et 34 meter langt vogntog
- Vognmand fra Brylle hentede påhængsvogn til veksellad i Hedensted
- Green Truck Award endte igen hos Scania
- Forhandlernetværk effektiviserer og konsoliderer ekspertisen
- Vognmand har overført en ny tre-akslet anhænger til sit hovedsæde i Brabarnd
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker
- Uddannelsesorganisation får endnu en el-lastbil i flåden
- To nye tre-akslede trailere med walking floor er gået til Mors

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst