Forsiden
      
VERDENS STØRSTE PRODUCENT AF ERHVERVSKØRETØJER

Daimler giver den gas på IAA

Mandag 26. september 2016 kl: 12:43
Af: Mikael Friis

Daimler giver den gas på IAA

Der er jo ingen grund til at sætte sit lys under en skæppe, når man er verdens største producent af erhvervskøretøjer. Daimler AG er i Europa mest kendt for sine Mercedes-Benz køretøjer, men med i familien hører også nordamerikanske Freightliner og Western Star, indiske Bharat-Benz, japanske FUSO, kinesiske Foton med flere. Og når man både er størst i Nordamerika og i Europa, bliver man automatisk allerstørst globalt

Det fremgik med al ønskelig tydelighed på IAA, hvor Daimler AG gav den fuld gas på sin 16.000 kvadratmeter store indendørs stand, der fyldte så meget som to fodboldbaner!, plus det løse udendørs. Og lige som på mange af de andre stande var der mere fokus på bæredygtighed, opkobling og trafiksikkerhed end på hestekræfter, skruer og møtrikker.


Daimler benyttede IAA til at lancere to helt nye og et lidt ældre transportkoncept, der peger i retning af fremtidens godstransport. Og lad det være sagt med det samme: dieselmotoren går en hård tid i møde, mens batteridrift har en gylden fremtid.


Mercedes-Benz præsenterede sin nye Vision Van varebil, der indgår som et vigtigt udstillingsvindue i Mercedes-Benz’ nye, strategiske adVANce forretningsområde. Vision Van er naturligvis elektrisk med batteridrift, og den tænkes som en rullende ”base” for flere droner, der kan distribuere pakker helt automatisk. Og at Mercedes-Benz ikke betragter dette forretningsområde for sjov ses af, at virksomheden i de kommende år vil satse næste 4 milliarder kroner på udvikling af fremtidens varebiler, digitalisering og robotter på udviklingscentre i Stuttgart, Berlin og Silicon Vally i Californien.


I mellemklassen præsenterede Mercedes-Benz sit japanske bud på en elektrisk distributionsbil, FUSO eCanter. Den er traditionelt opbygget og ligner til forveksling den Mitsubishi Canter, som allerede kan købes med traditionelle dieselmotorer i Danmark i dag. FUSO eCanter har en totalvægt på 7,5 ton og en lasteevne på ca. 4,5 ton og vil ifølge Mercedes-Benz gå i produktion til næste år til salg i foreløbig japan, USA og Tyskland. Driftsøkonomien på eCanter vil ifølge Mercedes-Benz være konkurrencedygtig med tilsvarende dieselmodeller med en tilbagebetalingstid på 2-3 år af merinvesteringen for batteridrift takket være markant lavere driftsomkostninger i forhold til diesel.


I det tungere segment viste Mercedes-Benz sin konceptlastbil Urban eTruck. Den 3-akslede lastbil er naturligvis også elektrisk og kan med en totalvægt på 26 tons og en nyttelast på ca. 12 ton opnå en rækkevidde på ca. 200 km takket være to elektriske motorer på i alt knap 340 hk. Urban eTruck ser takket være sit meget aerodynamiske design meget futuristisk ud, men under de elegante linier skjuler sig teknik, der næsten er færdigudviklet og klar til at gå i produktion om kort tid.





Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker
- Uddannelsesorganisation får endnu en el-lastbil i flåden
- To nye tre-akslede trailere med walking floor er gået til Mors
- Fire-akslet gardintrailer skal køre for leverandør af flydende gasser
- Containertransport har fået flere elektriske trækkere
- Vognmand fra Stevns stævnede ud fra Hedensted med to nye tre-akslede tip-trailere
- Bestanden ligger stabilt
- Marts bød på 343 nye lastbiler over 16 ton
- Forhandler af vare- og lastbiler runder 75 år

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst