Forsiden
      

En Daily kan også køre uden for alfarvej

Tirsdag 11. oktober 2016 kl: 20:17
Af: Jesper Christensen

En Daily kan også køre uden for alfarvej

I forbindelse med præsentationen af nye Euro 6-motorer, en gasdreven og en elektrisk Iveco Daily i Finland sydøst for Helsinki, havde den italienske producent af store og små erhvervsbiler også taget en firehjulstrukken Iveco Daily med ud i skoven, hvor der knap var en vej at køre på

En Daily kan også køre uden for alfarvej
På sporet gennem skoven blev den firehjulstrukne Iveco Daily med en totalvægt på 5,5 ton udfordret. Det gik op og ned ad klipper og store sten, ind gennem fyre- og birketræer og ud over en lille eng, hvor der var ganske blødt.
Med gearet sat i lav-området - ikke det laveste område - og med differentialespærret slået til på langs, kørte bilen stille og roligt testbanen igennem. Ikke en eneste gang var der den mindste fornemmelse af, at bilen blev udfordret.


Det var en oplevelse - også når det gik lige så meget opad, som henad - eller nedad, som henad. 









Et par sten i overstørrelse er ikke noget at tale om. Når det drejer sig om 4x4-biler er det afgørende at have de rigtige dæk i kombination med en god og passende affjedring. 




Iveco’s Daily 4x4 henvender sig klart til virksomheder, der kommer ud for at skulle køre, hvor der ikke er hverken vej eller sti. Det kan for eksempel være brøndborer-virksomheder, service-virksomheder, der skal tilse vindmøller, eller måske store landbrug, der har brug for både at komme hurtigt frem af almindelige veje — og sikkert frem, når vejen kører op og bliver til kreaturstier eller det, der er mindre. Iveco 4x4-bil kunne også være et bud på en bjærgningsbil til et redningskorps.


Grunden til, at der er en vej her, er, at der har kørt 4x4-biler før. I det styke finske skov, hvor vi havde lejlighed til at køre væk fra almindelige veje og stier, var der kun flyttet lidt rundt på de største klippestykker og fældet nogle træer - ellers var det uberørt natur.


Fakta om Iveco Daily 4x4 
  • Iveco Daily 4x4 leveres i en 3,5 ton og i en 5,5 ton udgave med en akselafstand på henholdsvis 3.050 og 3.400 mm
  • Motor: 3,0 liters Euro 6-motor på 180 hk med et maksimalt drejningsmoment på 420 Nm
  • Forskellige muligheder for kraftudtag
  • Seks trins gearkasse med fire lav-områder - 24 valgmuligheder
  • Tre differentialespærrer: langsgående og på for- og bagaksel
  • Fåes med enkeltkabine med tre siddepladser eller med dobbeltkabineKan klare stigninger med 45 graders hældning
  • Angrebsvinklen foran er 49 grader. Bagud er den 32 grader
  • Den kan klare at køre i vand med en dybde på 660 mm






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Uddannelsesorganisation får endnu en el-lastbil i flåden
- To nye tre-akslede trailere med walking floor er gået til Mors
- Fire-akslet gardintrailer skal køre for leverandør af flydende gasser
- Containertransport har fået flere elektriske trækkere
- Vognmand fra Stevns stævnede ud fra Hedensted med to nye tre-akslede tip-trailere
- Bestanden ligger stabilt
- Marts bød på 343 nye lastbiler over 16 ton
- Forhandler af vare- og lastbiler runder 75 år
- Lysende elektrisk lastbil skal give genklang
- Vognmand fra Kalundborg fik opbygget ny trækker i Jylland
- Transportvirksomhed på Vestsjælland tager læsset med ny fire-akslet tiptrailer med Hardox-lad
- Tysk lastbilproducent sender 200 lastbiler med brintforbrændingsmotorer ud på vejene

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst