Forsiden
      

Sættevognen er leveret med kroghejs

Tirsdag 15. november 2016 kl: 14:00
Af: Redaktionen

Sættevognen er leveret med kroghejs

Et nedrivningsfirma, en lastbilforhandler og en opbygger satte sig for et halvt år siden sammen om at finde en optimal løsning til transport af både hejseladscontainere, skibscontainere og fjernvarmerør. Resultatet blev præsenteret forleden, da lastbilforhandler Nyscan a/s leverede en ny tre-akslet sættevogn med kroghejs opbygget af Fyns Karosseribyg i Odense til JC Nedrivning A/S i København

Sættevognen er leveret med kroghejs
Idéen til den unikke sættevogn blev født, da JC Nedrivning’s direktør Jesper R. Christensen kontaktede Nyscans salgskonsulent Stig Jensen for at få nogle gode idéer til et køretøj, der kunne klare tre transportopgaver på én gang. 


JC Nedrivning havde tidligere fået leveret en tre-akslet Scania R 500 tandemtrækker med kran af Stig Jensen, så det var oplagt, at den skulle være en del af løsningen. Derudover råder JC Nedrivning over et stort antal containerlad og skibscontainere, så det var vigtigt, at de også blev en del af løsningen. 


Derfra var der ikke langt til tanken om et kroghejs, men så ville vogntoget jo blive alt for højt med skibscontainerne... 

OK, så måtte hejseladet monteres på et nedbygget chassis, men så var der stadig udfordringen med de lange fjernvarmerør...

Det kunne to bomme bagtil på en nedbygget sættevogn i samme højde som reposen måske løse…


Sammen med direktør Michael Krogsøe Thomsen fra Fyns Karosseribyg blev parterne enige om, at det ovennævnte scenarie nok kunne lade sig gøre. Efter mange og lange drøftelser parterne imellem - herunder også med JC Nedrivnings chauffører, der skulle køre med vogntoget, endte specifikationen med:

  • Nedbygget Fyncar sættevognschassis med fuld luftaffjedring 
  • 3x9 tons BPW-aksler med tromlebremser, tvillingmonterede 19,5” hjul med 265/70R19.5 dæk
  • F.X. Meiller RK26.67 kroghejs med 26 tons kapacitet til hejseladscontainere på op til 6,7 meter
  • ISAR radiostyret fjernbetjening af kroghejs og hydrauliske støttehjul bagest til beskyttelse af luftaffjedring ved håndtering af særligt tunge hejseladscontainere
  • Indbygget forstærkning på repos til evt. fremtidig montering af op til 20 TM kran i containerlåse
  • Flytbar kongebolt i tre forskellige positioner til evt. fremtidig kørsel med 2-akslet sættevognstrækker
  • Aftagelige og flytbare konsoller med containerlåse til transport af 1 stk. 10” skibscontainer på repos samt 1 stk. 10” eller 1 stk. 20” skibscontainer over kroghejset
  • Aftagelig bom bagtil til kørsel med op til 12 meter fjernvarmerør
  • Mulighed for aflastning af bageste aksel på sættevognen under 30 km/t fra 3x8 tons til 2x10 + 1x4 tons akseltryk for at forbedre manøvreevne og dæk-levetid ved snæver manøvrering på byggepladser
  • 400 mm alu-sidefjæle på repos
  • LED-lys i alle sidemarkerings-, bag-, stop-, blink-, bak- og arbejdslygter
  • Vandtætte sideskabe til alle betjeningsenheder, grej og udstyr
  • Totalvægt 40 tons, nyttelast 28,9 tons på sættevogn
  • Hele herligheden blev lakeret med to lag sort to-komponent samt fire lag klarlak af OJ Autolak i Odense, mens trækker og sættevogn er dekoreret af Houstrup Design i Værløse.

Specifikationerne blev løbende justeret og tilpasset til parternes ønsker og de tekniske muligheder. Dog er sættevognen forholdsvis tæt på den oprindelige idé, og det tilskriver parterne den åbenhed, erfaring og tillid, som er udvist undervejs i projektet.


JC Nedrivning har gennem mange år opbygget en bred erfaring i totale nedrivningsopgaver med stor opmærksomhed på omgivelser, miljø, arbejdsmiljø og ikke mindst sikkerhed. Virksomheden råder over den det nyeste udstyr og en moderne maskinpark, og det koncept passer den nye sættevogn perfekt ind i.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Vognmand har overført en ny tre-akslet anhænger til sit hovedsæde i Brabarnd
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker
- Uddannelsesorganisation får endnu en el-lastbil i flåden
- To nye tre-akslede trailere med walking floor er gået til Mors
- Fire-akslet gardintrailer skal køre for leverandør af flydende gasser
- Containertransport har fået flere elektriske trækkere
- Vognmand fra Stevns stævnede ud fra Hedensted med to nye tre-akslede tip-trailere
- Bestanden ligger stabilt
- Marts bød på 343 nye lastbiler over 16 ton

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst