Brødet kommer med hybrid-bil
Fredag 23. december 2016 kl: 13:41
Af: RedaktionenBrødfabrikanten Lantmännen Schulstad har fået leveret den første ud af tre Scania hybridlastbiler og kan nu transportere varer i døgnets ydertimer med færre støjgener for byens borgere
|
Mindre støj fra distributionskørsel
På grund af de støjgener, der er forbundet med lastbilkørsel og af- og pålæsning, er der mange kommuner, som forbyder varedistribution i tæt beboede områder før klokken 7.00 om morgenen. I sådanne tilfælde, er en hybridlastbil en fin løsning. Chaufføren kan for eksempel 300 meter før aflæsningsstedet slå over på ren el-drift, læsse af og derefter køre derfra på ren el-drift. Efter 300 meter kan han så koble dieselmotoren til igen. Dieselmotoren søger også for, at der løbende er strøm nok på bilens batterier.
Det lydsvage aflæsningskoncept er i Lantmännen Schulstads tilfælde ledsaget af et lydsvagt aflæsningsudstyr (ekstra lydsvage hjul/ruller på løftevogn og liftplade med lydsvagt mønster, der afgiver mindre støj, når man kører med løftevogn). Herved kan distributionslastbilen anvendes til natdistribution, hvilket har flere fordele:
- lastbilen anvendes flere timer i døgnet
- man kan undgå kørsel i myldretiden i særlig trafikalt belastede områder, hvilket også bidrager til mindre trængsel og dermed også forøget trafiksikkerhed
De nøjagtige økonomiske fordele for den enkelte lastbil skal beregnes fra case til case.
Med hensyn til CO2-reduktion kan en hybridlastbil kombineres med kørsel på biodiesel som RME/FAME eller HVO, hvorved der kan opnås markant CO2-reduktion på op til 92 procent. Brændstofforbruget reduceres typisk med 18 procent i distributionskørsel takket være opsamling og genanvendelse af bremseenergien.
Rent tekniske om hybridlastbiler
På en hybridlastbil fra Scania opsamles energi, når lastbilen bremser op. Det sker via drivlinens elmotor med dobbeltfunktion (El-motor/generator), der er monteret mellem hovedmotoren og gearkassen. Strømmen lagres i et hurtigt opladeligt batteri, som efterfølgende kan bruges i el-motoren. Hybridbilen kan dermed genanvende bremseenergi til fremdrift og kan køre på ren el-drift over afstande på op til 2 kilometer.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Fragtfirma medbringer truck til lasten
- Antallet af el-drevne lastbiler er stiger - antallet af gas-drevne ligger konstant
- Uforpligtende aftale skal se på udvikling af lastbilførerhus
- Tysk kapitalfond skal overtage tysk produkcent af specialkøretøjer
- Fire-akslet tip-trailer fra Hedensted er kommet til Løsning
- Tro flytter bjerge - Vognmand i Bjerge flytter med nye fire-akslet Volvo FM
- Overførselanhængeren blev hentet hjem på blokvogn
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |