Forsiden
      

Sneplove uden chauffører skal rydde sne på flyvepladsen

Torsdag 26. oktober 2017 kl: 15:39
Af: Jesper Christensen

Sneplove uden chauffører skal rydde sne på flyvepladsen
Trækkerne, som benyttes, er firehjulstrukne Mercedes-Benz Arocs 2045 AS udrustet med dobbel GPS-sporning (DGPS) og avanceret teknik for køretøjskommunikation (V2V-kommunikation).

Fire 25 meter lange vogntog med otte meter brede sneplove bliver et mægtigt syn, når de kører hen ad landingsbanen. Tre af de fire sneplove kører uden at have en chauffør bag rattet

Det kan lade sig gøre ved hjælp af et system, der kobler lastbilerne sammen, så de starter, kører, styrer og bremser i koordination med hinanden. Systemet hedder Remote Truck Interface og betyder at en af lastbilerne er førebil for de tre andre, som så følger med. Alle fire lastbiler er udrustet ens, så alle kan være førebil eller følgebil efter behov.


Bilernes ene chauffør vælger en bil og definerer den, som førebil for de andre biler, han skal have med på job. I førebilen har han et kontrolpanel, hvor han definerer rækkefølge med mere for de andre biler. Chaufføren kan styre bilernes sneplov og øvrige udrustning, mens bilerne selv bliver vist på rette vej af førebilen og via GPS.


Lastbilerne indgår i projektet "Automated Airfield Ground Maintenance" (AAGM) som Daimler driver sammen med selskabet Fraport, der driver en snes lufthavne verden over. Lufthavne og flyvepladser er med deres indhegnede område, klare baner og skrappe kontroller af køretøjer perfekte miljøer for selvkørende køretøjer. Og sneplove er blot et enkelt eksempel på, hvordan teknikken kan udnyttes i praksis.


Uforudsete snefald er et stort problem for lufthavne, der ligger under kølige himmelstrøg. Ved at blot en enkelt person kan udføre en stor del af snerydningen alene, øger beredskabet markant. Det betyder, at man kan nøjes med at have en enkelt mand på stand-by ofr hurtigt at kunne komme gang med snerydningen af landingsbaner, hvilket er vigtigt på især flyvepladser.


Samme princip kan også benyttes til affaldsindsamling, græsklipning og en række andre vedligeholdelsesarbejder på flyvepladser.







Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Uddannelsesorganisation får endnu en el-lastbil i flåden
- To nye tre-akslede trailere med walking floor er gået til Mors
- Fire-akslet gardintrailer skal køre for leverandør af flydende gasser
- Containertransport har fået flere elektriske trækkere
- Vognmand fra Stevns stævnede ud fra Hedensted med to nye tre-akslede tip-trailere
- Bestanden ligger stabilt
- Marts bød på 343 nye lastbiler over 16 ton
- Forhandler af vare- og lastbiler runder 75 år
- Lysende elektrisk lastbil skal give genklang
- Vognmand fra Kalundborg fik opbygget ny trækker i Jylland
- Transportvirksomhed på Vestsjælland tager læsset med ny fire-akslet tiptrailer med Hardox-lad
- Tysk lastbilproducent sender 200 lastbiler med brintforbrændingsmotorer ud på vejene

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst