Forsiden
      

DAF’en blev en jubilæums-bil

Tirsdag 6. marts 2018 kl: 10:54
Af: Redaktionen

DAF’en blev en jubilæums-bil

Vognmand Jørgen Christensen i Pjedsted ved Fredericia kunne i februar fejre et lille jubilæum. Han fik nemlig leveret sin tiende bil som vognmand, siden han i for 22 år siden skifte titlen på visitkortet ud fra chauffør til vognmand

DAF’en blev en jubilæums-bil

”Jubilæums-bilen”, som ESA Trucks Danmark i Kolding har leveret, er en tre-akslet DAF XF530 6x2/4 med den nye MX-13-motor på 530 hk, der er tilkoblet den nye 12-trins ZF TraXon-gearkasse og enkeltreduceret bagaksel med 2,39:1 i udveksling.



Jørgen Christensens nye DAF XF 530 erstatter en tre år gammel DAF XF 510, der havde kørt 366.000 km uden en eneste fejl. Derfor var han heller ikke i tvivl om, at der skulle stå DAF på fronten af hans nye bil.



- Jeg er udlært Scania-mekaniker, så mine første biler som vognmand var selvfølgelig Scania. Jeg har også haft nogle Volvo’er, men nu føler jeg mig rigtig godt tilpas med DAF, siger han og fortsætter:

- På de første 12.000 km har den gået 3,2 km/l i både godt og dårligt vejr og med blandede læs. Det er præcis det samme som min ”gamle” 510’er, så det er jeg rigtig godt tilfreds med. Og efter nogle flere kilometer går den nok også endnu længere på literen.


Det kalder jeg go’ service

- De få gange, hvor jeg haft brug for hjælp til bilen, har ESA bare været der med det samme. På den første DAF skulle jeg have skiftet køler efter en påkørsel, men bilen var så ny, at der ikke var en ny køler på lager. Så snuppede ESA da bare en køler fra et nyt chassis ude i gården, så jeg hurtigt var kørende igen. Det kalder jeg go' service, siger Jørgen Christensen.



Han er i det hele taget godt tilfreds med forhandleren og sælger Thomas Poulsen. Han føler, at han bliver taget alvorligt, selv om han ”kun” er en lille én-bilsvognmand.



Jørgen Christensen trækker fast for transportvirksomheden K.V. Markussen A/S I Middelfart. Han har meget blandet kørsel med fragt i gardin-trailere, ADR-kørsel med tankvogn med mere. Derfor har han valgt at specificere trækkeren med styrbar støtteaksel (6x2/4) i stedet for traditionel bogie (6x2).



- En 6x2/4 er meget mere fleksibel med forskellige typer trailer. Jeg har fået monteret ”Norges-løft” på støtteakslen, så jeg kan hæve den med fuldt læs, og så står den bare godt fast og kan samtidig styre. En 6x2 med akseltryk-overføring løfter jo bare forhjulene, så den ikke er til at styre, påpeger han.


Læder her, der og allevegne

Som selvstændig vognmand kan Jørgen Christiansen selv bestemme, hvor meget han vil forkæle sig selv i førerhuset. Her har han valgt DAF’s store "Exclusive-udstyrspakke” med læder her og der og allevegne, elektronisk klimaanlæg suppleret med ekstra oliefyr, integreret køleskab, kaffemaskine osv. Brande Autosadelmageri har suppleret interiøret med lidt ekstra luksus, men ellers er udstyret fabriksleveret.



Førerhuset er fabrikslakeret i rød metallic og leveret med en 500 liter dieseltank i højre side og 90 liter AdBlue-tank under førerhuset bagest i venstre side. PM Lastvogns-service har stået for opbygning med fuld alu-dørk, værktøjsskuffer, G-strenge, høj galge med mere.



Jørgen Christensen forventer at køre ca. 120.000 km om året. Hvis han - som han plejer - skifter bil igen efter ca. tre år, holder han sig dermed inden for DAF’s standard tre-års garantiperiode (max. 500.000 km for drivlinen), så han har valgt ikke at tegne en serviceaftale.



- Jeg er helt tryg ved, at den nye bil holder lige så godt som den gamle, og så skal jeg jo kun have skiftet olie og serviceret den. Det overlader jeg trygt til ESA, siger den tidligere mekaniker og nu glade vognmand.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Fragtfirma medbringer truck til lasten
- Antallet af el-drevne lastbiler er stiger - antallet af gas-drevne ligger konstant
- Uforpligtende aftale skal se på udvikling af lastbilførerhus
- Tysk kapitalfond skal overtage tysk produkcent af specialkøretøjer
- Fire-akslet tip-trailer fra Hedensted er kommet til Løsning
- Tro flytter bjerge - Vognmand i Bjerge flytter med nye fire-akslet Volvo FM
- Overførselanhængeren blev hentet hjem på blokvogn

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst