Forsiden
      

Ford F-Max er Årets Lastbil

Onsdag 19. september 2018 kl: 18:26
Af: Redaktionen

Ford F-Max er Årets Lastbil

Den nye F-Max, der er produceret af Ford Trucks, har vundet prisen som International Truck of the Year 2019 i Europa. Trofæet blev overrakt til Haydar Yenigün, der er administrerende direktør for Ford Otosan under en pressekonference på IAA-messen i Hannover 19. september

Med 126 point blev Ford F-Max en klar vinder af årets afstemning, hvor to andre kandidater også var i spil. Volvo Trucks var nomineret med sin nye gas-lastbil i Volvo LNG-serien, mens Scania var nomineret med sin nye generation af lastbiler til bydistribution i L- og P-serien.


Kriterierne for uddelingen af prisen som Årets Lastbil i Europa er blandt andet teknologisk innovation, chaufførkomfort, sikkerhed, køreegenskaber, brændstoføkonomi og miljømæssigt aftryk.


Produceret i Tyrkiet
Bag Ford F-Max står Ford Trucks, som hører under det tyrkiske joint venture-selskab Ford Otosan, som med den nye langturstrækker har ambitioner om for alvor at køre ind på det europæiske marked for fjerntransport.


Drivlinen i Ford F-Max består af en 12,7 liters Ford Ecotorq Euro 6-motor med 500 hk kombineret med ZF’s automatiske 12 trins Traxon-gearkasse, der blandt andet benyttes af DAF Trucks.


Førerhuset er helt nyt, og den tyrkisk producerede F-Max har forskellige teknologier som ACC, gps-styret PCC, Eco-Roll, flådestyringen ConnecTruck med mere.


Fagjuryen lagde desuden vægt på det komfortable førerhus med fladt gulv, fuld bredde og en indvendig højde på 2,16 meter, gode opbevaringsmuligheder og brugervenlige instrumentbræt.


Ny aktør på banen
Formanden for juryen, Gianenrico Griffini, opsummerede ved uddelingen af prisen baggrunden for valget af Ford som Årets Lastbil.


- Med introduktionen af F-Max har Ford Trucks leveret en fint udviklet trækker, som kan blive en betydende ny aktør i det stærkt konkurrenceprægede segment for fjerntransport.


Prisen som International Truck of the Year (IToY) blev oprindeligt lanceret i 1977 og har været uddelt hvert år lige siden.


Bag kåringen står en international jury bestående af transportjournalister, der repræsenterer lastbil-medier i 25 europæiske lande. De seneste år har den europæiske IToY-gruppe også bredt sig til at inkludere associerede medlemmer fra de voksende lastbilmarkeder i Kina, Indien, Sydafrika, Brasilien, Japan og Iran, som dog ikke deltager i kåringen af den europæiske pris.


Det danske medlem af International Truck of the Year er Lastbil Magasinets chefredaktør, Rasmus Haargaard.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Fragtfirma medbringer truck til lasten
- Antallet af el-drevne lastbiler er stiger - antallet af gas-drevne ligger konstant
- Uforpligtende aftale skal se på udvikling af lastbilførerhus
- Tysk kapitalfond skal overtage tysk produkcent af specialkøretøjer
- Fire-akslet tip-trailer fra Hedensted er kommet til Løsning
- Tro flytter bjerge - Vognmand i Bjerge flytter med nye fire-akslet Volvo FM
- Overførselanhængeren blev hentet hjem på blokvogn

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst